گروه سلامت: پاسخ وزیر بهداشت به پرسش همشهری در مورد علت انحلال دفتر بهبود تغذیه بعد از 20 سال.

دکتر کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت، روز پنج‌شنبه، درحاشیه افتتاح اولین دوره آموزشی طب سنتی ایرانی، در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری در خصوص انحلال دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت توضیح داد: وزارت بهداشت در مورد مواد غذایی سه وظیفه کنترل، نظارت بر صنایع غذایی و دادن مجوز تولید بهداشتی مواد غذایی در کشوررا داراست که با انحلال این دفتر و تقسیم وظایف آن میان ادارات دیگر، قرار است این فعالیت‌ها پیگیری شود.

وی با بیان این‌که مباحثی مانند غنی سازی آرد، کیفیت روغن‌ها و سنجش میزان ترانس آنها و رعایت استانداردهای مواد غذایی به اداره نظارت برغذا و داروی این وزارتخانه سپرده شده است، گفت: یک موقع یک نفر چشمش را می‌بندد و حرف می‌زند، اما  یک وقت یک کار عالمانه و با استفاده از توان علمی دانشگاه‌ها انجام می‌شود که سیاست‌گذاری هم یک کار علمی و دانشگاهی است و نظر ما این است که این کار لازم نیست در ستاد وزارت بهداشت و با تعداد مشخصی از افراد انجام شود، بلکه باید در دانشگاه‌ها که مراکز تحقیقات تغذیه با پتانسیل بالا دارند و مراکزی که بسیاری از برنامه‌های موفق تغذیه‌ای در کشور از جمله ید دار کردن نمک‌های خوراکی از سوی آنها اجرا شده است، انجام شود.

لنکرانی در پاسخ به این سؤال که چه کسی هماهنگی بین مراکز اجرایی و مراکز دانشگاهی و پیگیری‌های اجرایی را اجام خواهد داد، تنها به این پاسخ کوتاه اکتفا کرد: کارشناسانی را به این کار اختصاص داده‌ایم.

نیروی انتظامی، از همین امروز می‌تواند برخورد کند

دکتر کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت، در ارتباط با ضمانت اجرایی قانون جامع مبارزه با دخانیات و چگونگی زمان اجرای آن نیز گفت: آیین نامه این قانون که به تصویب دولت هم رسیده است، چند پیام اصلی دارد و ممنوع بودن تبلیغ دخانیات به هر شکل و عنوان یکی از این پیام هاست و در واقع باید روی بسته‌های سیگار، تبلیغات ضد دخانیات درج شود.

به گفته وی، حجم و نوع این پیام‌ها با تأیید ستاد اجرایی این قانون که چند وزیر نیز عضو آن هستند و دبیری آن به عهده وزارت بهداشت است تعیین می‌شود.

وی  به ممنوعیت استعمال دخانیات در تمامی اماکن عمومی اشاره کرده و گفت: مطابق این قانون، مصرف دخانیات در تمامی اماکن عمومی مانند ادارات ممنوع است و افرادی که این کار را انجام داده اند متخلف محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: افرادی که در اماکن عمومی سیگار بکشند، اگر کارمند دولت باشند به هیأت تخلفات اداری معرفی می‌شوند و در غیراین صورت نیروی انتظامی می‌تواند این افراد را دستگیر و جریمه کند که مبلغ آن برای اولین بار 7 هزار تومان، مرحله دوم 10 هزار تومان و مراحل بعد بیشتر است.

لنکرانی تأکید کرد با ابلاغ این آیین نامه، اجرای این قانون از همین امروز عملی است.
به گفته وزیر بهداشت، پیام اصلی این جریمه، بگیرو ببند نیست بلکه قرار است با اجرا شدن این قانون، فرهنگ سازی برای عدم مصرف دخانیات در مکان دربسته  عمومی انجام شود، چرا که مطالعات نشان داده افرادی که سیگار می‌کشند حداقل 400 نوع ماده سرطان زا به کسانی که در جوارشان حضور دارند، منتقل می‌کنند و بنابراین حق دیگران است که به فردی که دخانیات مصرف می‌کند تأکید شود در فضایی که همه تنفس می‌کنند این کار را انجام ندهد.

وی در ادامه این قانون را مشمول تمام موارد تدخینی از جمله قلیان دانست و گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که سیگار کشیدن و مصرف قلیان به‌عنوان یک ضد ارزش قطعی در جامعه محسوب شود و همچنین در سینما و تلویزیون هم تصاویر افراد سیگاری نشان داده نشود و به صورت غیرمحسوس نیز این مسئله ترویج نشود.

وی همچنین با یادآوری 30 سپتامبر به‌عنوان روز جهانی قلب، افزود: یکشنبه آینده روز جهانی قلب است و همان طور که پارسال گفتم، امروز هم می‌گویم که فقط انجام 3 کار یعنی 5/2 ساعت ورزش در هفته، نخوردن غذاهایی با چربی‌های دارای اسید چرب ترانس و کلسترول بالا و سیگار نکشیدن، به میزان 40درصد ازبیماری‌های قلبی-عروقی و مرگ و میرهای ناشی از آن که اکنون عامل اول مرگ و میر در کشور است، می‌کاهد.

سلامت آب لوله‌کشی عراق را تأیید نمی‌کنیم

دکتر لنکرانی، در رابطه با آخرین وضعیت بیماری وبا در کشور نیز گفت: به‌رغم اینکه در مرز غربی ایران و عراق بیماری وبا گسترش یافته است، اما خوشبختانه در حال حاضر مشکل خاصی در زمینه شیوع این بیماری در ایران وجود ندارد.

وی با اشاره به فراگیر شدن این بیماری در عراق ادامه داد: تا کنون که حدود 2 ماه از شروع بیماری در عراق می‌گذرد، ممنوعیت استفاده از کلر سبب شده است تا بیماری وبا که ابتدا در استان‌های کردنشین وجود داشت به بغداد و بصره هم برسد و به عبارتی هم مرکز و هم جنوب عراق را در برگرفته و حداقل 26 هزار نفر را در این کشور مبتلا کند که از این تعداد حدود 11 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته وزیر بهداشت و درمان، علت ممنوعیت استفاده از کلر در عراق، کاربرد مشترک این ماده برای ضد عفونی آب و تولید بمب است و از آنجایی که در آب مصرفی مردم عراق هم کلر وجود ندارد، یا میزان آن بسیار کم است،  بیماری وبا گسترش بیشتری یافته است که البته ایران به تازگی و با هماهنگی مسئولین وزارت بهداشت عراق، یک محموله 20 تنی کلر را برای عراق ارسال کرده است.

لنکرانی با اعلام آماری حدود 30نفر مبتلا به بیماری وبا در ایران، ادامه داد: در مورد بیماری وبا در حال حاضر مشکل خاصی در ایران نداریم و مبتلایان به بیماری هم که عمدتا از هموطنان ساکن مناطق غربی کشور بوده‌اند کسانی هستند که در کارنامه چند ماه اخیر خود، سفر به کشورعراق را داشته‌اند.

به گفته وزیر بهداشت، در همین راستا، این وزارتخانه در تمامی استان‌های مرزی غرب اعلام آماده باش کرده است و همچنین با همکاری وزارت نیرو، پایش آب آشامیدنی جدی‌تر شده و مقدار کلر نیز از میزان معمول افزایش پیدا کرده است.

به گفته لنکرانی، همچنین نسبت به آموزش افراد و بررسی نقاط خطرساز مانند مزارعی که ممکن است با فاضلاب آبیاری شده باشد نیز اقدامات لازم انجام شده است.

وزیر بهداشت در توضیح اقدامات پیشگیرانه این وزارتخانه در مقابل ورود بیماری به ایران، ادامه داد: بر اساس هماهنگی به عمل آمده با سازمان حج، سعی شده است در شرایط فعلی سفر زوار به عراق صورت نگیرد و اگر فردی مجبور به این سفر باشد باید با آموزش کافی به آنجا سفر کند، زیرا سلامت آب لوله کشی عراق را به هیچ وجه تأیید نمی‌کنیم.

کد خبر 32609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز