جمعه ۶ مهر ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۶
۰ نفر

علی اصغر محمدی: در حالی که چند روز از بازگشایی مدارس می گذرد اما دغدغه خانواده‌ها در مورد سرویس حمل‌ونقل دانش‌آموزان رفع نشده است.

با وجود گذشت ‌یک هفته  از آغاز سال تحصیلی نابسامانی‌های فراوانی در این زمینه دیده می‌شود و اغلب خانواده‌ها همچنان پیگیری برنامه  سرویس مدرسه فرزندان خود هستند و این در حالی است که مسئولان آموزش و پرورش همچنان از ساماندهی بحث سرویس مدارس سخن می‌گویند.

با اینکه پیش از بازگشایی مدارس، مسئولان امور شهری تهران برای کمک به ساماندهی سرویس مدارس بارها به‌طور رسمی اعلام آمادگی کردند، اما مسئولان ذی‌ربط در مجموعه آموزش و پرورش از جمله رئیس سازمان آموزش و پرورش تهران همچنان مخالف همکاری سازمان‌های تاکسیرانی و اتوبوسرانی در این زمینه هستند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌و‌گو با همشهری در‌این‌باره گفت: ما نمی توانیم با این سازمان‌ها قرارداد ببندیم که براساس آن از امکانات‌شان استفاده کنیم چرا که مدارس خودشان سرویس دارند و قطعا از همان سرویس‌ها برای تردد دانش‌آموزان استفاده خواهند کرد.

علی اصغر یزدانی افزود: ما به شهرداری اعلام نیاز نخواهیم کرد؛ هر چند سازمان های تاکسیرانی و اتوبوسرانی اعلام آمادگی کرده باشند.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش خود متولی تامین رفت و آمد برای دانش‌آموزان است اظهار داشت: برنامه ریزی لازم صورت گرفته و تاکید شده که ادارات آموزش و پرورش، سرویس‌ها را ساماندهی کنند، به نحوی که در روزهای ابتدایی مهر، دانش‌آموزان در رفت و آمدشان دچار مشکل نشوند.

این در حالی است که نابسامانی حمل‌ونقل دانش‌آموزان در کلانشهرها از جمله تهران کاملا مشهود است و مشکلات زیادی در این باره وجود دارد.

اغلب مسئولان و اولیای مدارس، افرادی را به‌عنوان پیمانکار سرویس مدارس انتخاب کرده‌اند و ضمن سلب مسئولیت از خود، خانواده‌های دانش‌آموزان متقاضی سرویس را به آنان ارجاع می دهند؛ از طرفی عدم پاسخگویی مسئولان دست‌اندرکار، بر این نگرانی‌ها افزوده است.

خانواده‌ها برای خروج از این وضعیت به مدارس و انجمن اولیا و مربیان مدرسه مراجعه می‌کنند اما باز هم پاسخ مناسبی نمی گیرند.

با توجه به وضعیت موجود مناسب است مسئولان آموزش و پرورش به این سؤالات خانواده‌ها پاسخ دهند که با وجود تاکید فراوان مبنی بر حل موضوع سرویس مدارس چرا این بحث ساماندهی نشده است.

استفاده از همه امکانات

در بحث ساماندهی سرویس مدارس اولویت نخست مسئولان باید استفاده از همه امکانات باشد؛ و پاسخ به این سؤالات که  چرا اعلام آمادگی سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها نادیده گرفته شد؟ خود مدارس چه نوع سرویس‌هایی در اختیار دارند و چه نظارتی بر آن‌ها وجود دارد؟ و اینکه چه اصراری به تکرار روش‌های اشتباه گذشته وجود دارد؟

قاعدتا با توجه به سهمیه بندی بنزین، استفاده از خودروهای تحت نظر تاکسیرانی موجب افزایش‌نیافتن نرخ سرویس مدارس که در حال حاضر به مناقشه  اصلی  خانواده‌ها و متصدیان سرویس تبدیل شده است، می شود؛ زیرا نرخ این نوع خودروها از سوی شورای شهر تعیین شده است.

از سوی دیگر، اظهارات غیر مسئولانه موجب شده است که  اغلب مدیران مدارس همچون سال‌های گذشته با گماردن فردی خارج از مجموعه آموزش و پرورش به‌عنوان مسئول سرویس، نسبت به ثبت نام از دانش‌آموزان متقاضی سرویس اقدام کنند و توجهی به مسئولیت خود در این زمینه نداشته باشند.

یکی از پیمانکاران سرویس مدارس تهران، پس از گذشت چند روز از بازگشایی مدارس همچنان به والدین دانش‌آموزان قول ساماندهی سرویس طی روزهای آینده را می دهد و این در حالی است که 100 هزار تومان به صورت علی الحساب از آن‌ها دریافت شده است، اما نرخ‌ها هنوز اعلام نشده است.

از طرفی از خودروهای مینی بوس  فرسوده‌ای که فاقد ایمنی های استاندارد است برای سرویس مدارس استفاده می شود و حداقل تعداد دانش‌‌آموزان هر مسیر نیز باید 17 نفر باشد.

این پیمانکار درباره استفاده از خودروهای ون و تاکسی‌های تحت نظارت سازمان تاکسیرانی گفت: ما پیمانکار خصوصی هستیم و با رانندگان مینی بوس‌ها و سواری‌ها، رأسا قرارداد انفرادی تنظیم می‌کنیم و هیچ ارتباطی با تاکسیرانی یا سایر سازمان‌ها نداریم.

قرارداد انفرادی؛ تخلف

در حالی که عقد قرارداد با رانندگان در برخی از مدارس همچنان انجام می شود، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران عقد قرارداد انفرادی با رانندگان خودروهای ون را خلاف قانون اعلام کرد و گفت: سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران مخالف این‌گونه قراردادهاست.

براساس بخشنامه موجود، عقد قرارداد سرویس مدارس فقط با پیمانکاران حقوقی شرکت ثبت شده، مدارک پرداخت مالیات و مفاصا حساب و حسن انجام کار از مدرسه سال گذشته داشته باشند، امکان پذیر است.

همچنین عقد قرارداد با افراد حقیقی تخلف است و مدیر مدرسه باید پاسخگو باشد.

طبق این بخشنامه، نظارت بر امر سرویس مدارس به عهده رئیس انجمن اولیا و مربیان مدرسه و مدیر مدرسه است و تا زمان ابلاغ آیین نامه جامع سرویس مدارس، براساس بخشنامه موجود در این زمینه اقدام می‌شود.

به گفته رئیس سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان، مسئولیت احراز شرایط راننده سرویس به لحاظ اخلاقی و مدیریت کلی برنامه سرویس‌دهی اعم از تعیین نرخ درخواست سرویس  بر‌عهده انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس است و هزینه درخواست سرویس و تعداد و نوع وسایل نقلیه فعال در سرویس‌دهی به دانش‌آموزان با توجه به مسافت خانه و مدرسه، جمعیت دانش‌آموزان درخواست‌کننده سرویس و در مجموع متناسب با اقتضای زمانی، مکانی و فرهنگی مدرسه و دانش‌آموزان تعیین می‌شود.

رفع نگرانی

سرویس مدارس همواره یکی از دغدغه‌های والدین و دانش‌آموزان بوده است و به همین علت در استفاده از این وسیله باید دانش‌آموزان و والدین از هر نظر مطمئن باشند و مراعات نکردن این موارد می‌تواند عوارض نامطلوب به همراه داشته باشد که به نظر می رسد استفاده از خودروهای تحت نظارت تاکسیرانی و اتوبوسرانی مناسب‌تر باشد.

رئیس سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران در باره علت تأکید تاکسیرانی بر نظارت سرویس‌های مدارس اظهار داشت: علت اصلی، انتخاب رانندگان باصلاحیت برای این سرویس‌هاست و رانندگانی برای این سرویس‌ها انتخاب می شوند که از لحاظ رانندگی تخلفی نداشته باشند و معتاد هم نباشند.

امید است مسئولان تصمیم گیر در امر سرویس مدارس بیش از آنچه ادعا می کنند به فکر ساماندهی امر حمل‌ونقل دانش‌آموزان باشند و از همه امکانات به نحو مطلوبی بهره گیرند.

کد خبر 32607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز