مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۴
۰ نفر

وزیر بهداشت گفت نمی‌توانیم ادعا کنیم رضایتمندی از رسیدگی به شکایات کامل است به‌خصوص که نظام نظارتی هم کارآمد نیست و در این بخش کشور باید هزینه کند.

دکترقاضی زاده هاشمی

  قاضي‌زاده هاشمي كه درباره سؤال اخير مجلس از او درمورد نظام رسيدگي به شكايات، به خبرنگاران پاسخ مي‌داد، افزود: ما يك نظامي براي ارائه خدمات و يكي هم براي رسيدگي به شكايات داريم، ولي كدام دستگاه است كه بگويد رسيدگي به شكاياتش مورد رضايت شكايت‌كنندگان است؟ سؤال مجلس از وزير بهداشت مربوط به عدم‌وجود سامانه پيگيري تخلفات در وزارت بهداشت است. اين سؤال در پي وقوع اتفاقي در بيمارستان 22بهمن مشهد از وزير ‌پرسيده شده است. ماجرا از اين قرار بود كه زن فقير ميانسالي كه به‌مدت 10سال در يكي از كوره‌پزخانه‌هاي اطراف مشهد كار مي‌كرده است، در بيمارستان فوت مي‌كند اما بيمارستان به‌خاطر عدم‌پرداخت هزينه‌هاي درمان از تحويل جسد وي خودداري مي‌كند. پس از آنكه 6 روز جسد به‌عنوان گرو در بيمارستان مي‌ماند، نهايتا چند ساعت پس از تذكري كه نمايندگان به وزير بهداشت مي‌دهند، مأموران اين وزارتخانه به بيمارستان مراجعه مي‌كنند و دستور تحويل جنازه را به خانواده متوفي مي‌دهند. فرداي آن روز جنازه به بازماندگان تحويل داده مي‌شود. نماينده مشهد مي‌گويد اگر وزارت بهداشت سامانه رسيدگي به شكايات مي‌داشت اين تخلف به رسانه‌ها كشيده نمي‌شد و مشكل سريع‌تر حل مي‌شد.

وزير بهداشت معتقد است عدم‌رضايت از رسيدگي به شكايات فراگير است. قاضي‌زاده هاشمي با بيان اينكه مهم‌ترين دستگاه كشور دستگاه قضايي است، گفت: چقدر رضايتمندي از اين دستگاه وجود دارد؟ وي افزود: بعد از آن در پليس و ديگر دستگاه‌ها، مشاهده كنيد كه چقدر رضايت از رسيدگي به شكايات وجود دارد. اينطور نيست كه بگوييم همه راضي هستند چون هركسي فكر مي‌كند در موضوعي كه شكايت مي‌كند حق با خودش است. در خيلي از موارد آنطور كه شكايت‌كننده فكر مي‌كند نيست.

قاضي‌زاده هاشمي با اشاره به اينكه در هيچ بخشي از دستگاه‌هاي اجرايي نه اعتباري براي نظارت ديده شده و نه نيروي انساني كافي است، افزود: اگر واقع‌بين باشيم به‌نظرم در حوزه سلامت كار نظارت خوب انجام مي‌شود، هرچند عالي نيست و مي‌تواند ارتقا پيدا كند.

يكي از اشكالات شيوه كنوني رسيدگي به تخلفات درماني، سرعت كند رسيدگي است. گذشته از اينكه معمولاً دادرسي‌ها زمان زيادي به طول مي‌انجامد و بسياري به سبب همين معطلي‌ها از خير شكايت و احقاق حق خود مي‌گذرند، در امور مربوط به فوريت‌هاي درماني (اورژانس) اين اشكال جدي‌تر است. رسيدگي به تخلفات اورژانسي اگر در لحظه صورت نگيرد منجر به اتفاقات تلخي خواهد شد كه نمونه‌هايي از آن رسانه‌اي شده است. در شيوه كنوني شكايت‌هاي اورژانسي به مسئولان بيمارستان منتقل مي‌شود. محمد آقاجاني معاون درمان وزارت بهداشت گفته است: «افرادي كه به بيمارستان‌هاي دولتي مراجعه مي‌كنند، به محض روبه‌رو شدن با هرگونه مشكلي مي‌توانند موضوع را با سوپروايزر كشيك مطرح كنند. شماره سوپروايزر كشيك كنار ورودي اورژانس بيمارستان نصب شده است و بيماران يا كساني كه با مشكلي روبه‌رو شده‌اند، مي‌توانند مسئله را از اين طريق مطرح كنند و منتظر رسيدگي باشند.» اين راه شكايت نهايتاً به مدير بيمارستان منتهي مي‌شود و لذا مقام بالاتر امكان نظارت بر روند رسيدگي به شكايات را ندارد و از شكايت‌هاي انجام شده آگاه نمي‌شود.

  • رسانه‌ها به جاي سامانه شكايات

صبح روز 27دي‌ماه امسال، مادري 2نوزاد دوقلو در بيمارستان چمران تهران به دنيا مي‌آورد. پس از عمل مادر به اكسيژن نياز پيدا مي‌كند، ولي در اتاق عمل به محض اينكه ماسك اكسيژن را روي صورت بيمار قرار مي‌دهند، وي دچار سوختگي شديد مي‌شود. ظاهرا به جاي گاز اكسيژن گاز ديگري در كپسول پر شده و باعث مي‌شود صورت، لب، دهان، گلو، ريه و چشمان اين مادر دچار سوختگي شديد شود. مادر بلافاصله پس از اين حادثه به‌مدت يك روز به كما مي‌رود و پس از به هوش آمدن در بخش سوختگي بيمارستان چمران بستري مي‌شود و امروز تقريبا يك‌ماه است كه روي تخت بيمارستان خوابيده است. محمد آقاجاني معاون وزير بهداشت به تازگي از اين مادر بستري عيادت كرده است. پدر دوقلوها در گفت‌وگو با فارس ضمن گلايه از مسئولاني كه در يك‌ماه گذشته سراغي از خانواده‌اش نگرفته‌اند، گفت: در اين يك‌ماه به همه جا سر زدم و شكايتم را براي همه مسئولان عنوان كرده‌ام ولي جوابي نگرفتم. وي افزود: خوشبختانه بعد از ورود رسانه به موضوع، حضور مسئولان در صحنه پررنگ‌تر شد و ادبيات، گفتار و رفتارشان كلا نسبت به قبل تغيير كرد و تيمي هم براي بررسي به بيمارستان آمدند.

  • سامانه‌اي براي رسيدگي به شكايات

17آبان سال گذشته بود كه وزراي بهداشت و رفاه سامانه 1690را با هدف نظارت بر تخلفات تعرفه‌اي پزشكان راه‌اندازي كردند. شعار اين سامانه «تكريم جامعه پزشكي، تضمين حقوق بيمار» بود. پس از آن وزير بهداشت قول داد كه تا پايان سال 94، علاوه بر تخلفات تعرفه‌اي، ساير تخلفات پزشكي - درماني را هم تحت پوشش اين سامانه قرار دهد. دبير ستاد نظارت بر تعرفه‌هاي وزارت بهداشت گفته بود كه از كل تماس‌هاي گرفته شده با سامانه 1690، تنها 5درصد شكايات مربوط به تعرفه‌هاست. اين نشان مي‌دهد كه شكايت مخاطبان نظام درمان بيشتر در مورد امور ديگري است كه سامانه‌اي براي رسيدگي به آنها درنظر گرفته نشده است.

کد خبر 325424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha