مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

مدیرکل دفتر بازرسی وزارت بهداشت گفت:‌ «بزرگ‌ترین نقد وارد به وزارت بهداشت در حادثه تلخ بخیه که کاملاً نیز به مردم حق می‌دهیم، این است که ماجرا را از رسانه‌ها فهمیدیم که این ضعف سیستم ما را نشان می‌دهد.» سیدسجاد رضوی یکی از لوازم پیشگیری از چنین اتفاقاتی را آگاه شدن بیماران به حقوق خود دانست.

اورژانس

15 آذرماه وزير بهداشت در حاشيه همايش پزشك برتر در جمع خبرنگاران از اتفاقي گفت كه 10روز پيش از آن در بيمارستاني در خميني‌شهر رخ داده بود. قاضي‌زاده هاشمي گفت كه شب پيش از طريق شبكه‌هاي اجتماعي از ماجرا مطلع شده است. پس از آن رسيدگي به ماجرا از طريق وزير پيگيري شد و به فاصله كوتاهي مديران بيمارستان اشرفي اصفهاني خميني‌شهر از كار بركنار شدند و پزشك و پرستار خاطي نيز به دادگاه معرفي شدند.

براساس آمارهاي مسئولان سازمان نظام پزشكي كشور در سال93 در كل كشور، 670 ميليون بار مراجعه درماني داشته‌ايم. كل شكايت‌ها از جامعه پزشكي در سال گذشته 12هزار مورد بوده است كه حدود 40درصد از اين شكايات منجر به محكوميت شده است. ميانگين شكايات پزشكي در دنيا 3درصد است يعني از هر صد بيمار، 3نفر از روند درماني خود شكايت مي‌كند. با توجه به آمارهاي ارائه شده، اين نرخ در ايران شانزده صدم درصد است. بر اين اساس ميزان شكايات ايرانيان از جامعه پزشكي 18برابر كمتر از متوسط جهاني است. علت اين اختلاف بسيار زياد مي‌تواند يكي از اين 3مورد باشد: 1- كيفيت بهتر خدمات درماني در كشور 2- عدم‌آگاهي بيماران از حقوق خود 3- نااميد بودن ناراضيان از به نتيجه رسيدن شكايتشان. علي فتاحي معاون انتظامي سازمان نظام پزشكي عامل اول را سبب كم بودن شكايات از پزشكان و بيمارستان‌ها مي‌داند. يكي از اشكالات شيوه كنوني رسيدگي به تخلفات درماني، سرعت كند رسيدگي است.

گذشته از اينكه معمولاً دادرسي‌ها زمان زيادي به طول مي‌انجامد و بسياري به سبب همين معطلي‌ها از خير شكايت كردن و احقاق حق خود مي‌گذرند. در امور مربوط به فوريت‌هاي درماني (اورژانس) اين اشكال جدي‌تر است. رسيدگي به تخلفات اورژانسي اگر در لحظه صورت نگيرد منجر به اتفاقات تلخي خواهد شد كه نمونه‌هاي آن در روزهاي اخير رسانه‌اي شده است. در شيوه كنوني شكايت‌هاي اورژانسي به مسئولان بيمارستان منتقل مي‌شود. محمد آقاجاني معاون درمان وزارت بهداشت گفته است: «افرادي كه به بيمارستان‌هاي دولتي مراجعه مي‌كنند، به محض روبه‌رو شدن با هرگونه مشكلي مي‌توانند موضوع را با سوپروايزر كشيك مطرح كنند.

شماره سوپروايزر كشيك كنار ورودي اورژانس بيمارستان نصب شده است و بيماران يا كساني كه با مشكلي روبه‌رو شده‌اند، مي‌توانند مسئله را از اين طريق مطرح كنند و منتظر رسيدگي باشند.» اين راه شكايت نهايتاً به مدير بيمارستان منتهي مي‌شود و لذا مقام بالاتر امكان نظارت بر روند رسيدگي به شكايات را ندارد و از شكايت‌هاي انجام شده آگاه نمي‌شود. 17آبان سال گذشته بود كه وزراي بهداشت و رفاه سامانه1690 را با هدف نظارت بر تخلفات تعرفه‌اي پزشكان راه‌اندازي كردند. شعار اين سامانه «تكريم جامعه پزشكي، تضمين حقوق بيمار» بود. پس از آن وزير بهداشت قول داد كه تا پايان سال94، علاوه بر تخلفات تعرفه‌اي، ساير تخلفات پزشكي - درماني را هم تحت پوشش اين سامانه قرار دهد. دبير ستاد نظارت بر تعرفه‌هاي وزارت بهداشت گفته بود كه از كل تماس‌هاي گرفته شده با سامانه1690 تنها 5درصد شكايات مربوط به تعرفه‌هاست. اين نشان مي‌دهد كه شكايت مخاطبان نظام درمان بيشتر در مورد امور ديگري است كه سامانه‌اي براي رسيدگي به آنها درنظر گرفته نشده است. تجربه سامانه پليس110 مي‌تواند الگوي خوبي براي نظارت بر نظام درمان و به‌ويژه اورژانس باشد.

  • شما رضايت داريد؟

پس از حادثه‌اي كه در بيمارستان اشرفي اصفهاني خميني‌شهر رخ داد، روزنامه همشهري رضايت مخاطبان خود از روند رسيدگي به اين پرونده را به‌نظرسنجي گذاشت. آخرين نتيجه نظرسنجي چنين است: 67 درصد ناراضي و 32 درصد راضي. اين نظرسنجي همچنان ادامه دارد و مي‌توانيد در آن شركت كنيد.

  • 2‌ماه در صف رسيدگي

بيش از 2‌ماه پيش يك زن باردار در راه انتقال از يك بيمارستان در كرج به بيمارستاني در تهران درگذشت. با وجود گذشت بيش از 2‌ماه هنوز وضعيت اين پرونده مشخص نشده است. رئيس دانشگاه علوم پزشكي البرز از احضار 13نفر به‌عنوان متهم اين پرونده به دادگاه خبر داد. اما اينكه اين دادرسي چه موقع به نتيجه برسد هنوز روشن نيست.

کد خبر 318269

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha