همشهری آنلاین: معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه به ازای هر ۱۰۰۰ ایرانی فقط یک تخت بیمارستانی وجود دارد، از راه‌اندازی ۱۱۰ بخش اورژانس و ساخت ۲۴۰۰ تخت ویژه ICU خبر داد.

به گزارش تسنیم، دكتر محمد آقاجانی در برنامه بررسی اورژانس بیمارستانی کشور به دو خبر خوش در حوزه اورژانس اشاره کرد و عنوان کرد: 110 بخش اورژانس پیشرفته طی یک سال آینده به همراه بازسازی ناوگان اورژانس کشور گسترش می‌یابد.

وی ادامه داد: همچنین 2400 تخت ICU برای مراقبت‌های ویژه به 5400 تخت ICU کنونی اضافه می‌شود تا بتوانیم پوشش مراقبت‌‌های حاد برای بیماران را افزایش دهیم.

معاون درمان وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت با وجود تمام کمبودهای نیروی انسانی و تخت بیمارستانی بر اساس قانون طرح تحول سلامت را اجرا کرد. زیرا این حق مردم بود.

  • یک تخت به ازای 1000 ایرانی

آقاجانی در ادامه به عدم استاندارد بودن میزان تعداد تخت بیمارستانی در کشور اشاره کرد و افزود: به ازای هر 1000 ایرانی فقط یک تخت بیمارستانی موجود است در حالی که در کشورهای توسعه یافته این آمار 13.5 به یک هزار نفر و همچنین در کشوری مانند کره جنوبی 10.5 به هزار نفر و در کشورهای همسایه ما این آمار 2.7 به ازای هر هزار نفر جمعیت است. بنابر این چند دهه در این حوزه قصور رخ داده است و باید حداقل در طول یک دهه این کمبودها را برطرف کنیم.

معاون درمانی وزارت بهداشت با صحه گذاشتن بر مشکلات متعدد اورژانس‌ها که برای برطرف کردن به زمان نیاز است، افزود: در طی دو سال اخیر و در زمان اجرای طرح تحول سلامت اقدامات مناسبی برای اورژانس صورت پذیرفته است از جمله ارتقای هتلینگ اوژانس‌ها، توزیع تجهیزات پزشکی، ساخت 110 بخش جدید، و مقیمی متخصصان که برای نخستین بار در اورژانس‌ها صورت پذیرفت.

آقاجانی در توضیح مقیمی متخصصان در اورژانس‌ها اظهار کرد: هم اکنون 850 متخصص مقیم شب‌ها در اورژانس‌های کشور حضور پیدا می‌کنند که البته حضور دائمی آنان به یک نظارت منسجم نیاز دارد.

معاون وزیر بهداشت درباره مشکلات تریاژ در اورژنس‌های بیمارستانی عنوان کرد: هم اکنون این مشکل کمتر شده است زیرا در گذشته بیشترین مشکل به دلیل عدم مهارت پرستاران در تریاژ بود.

آقاجانی درباره کلینیک‌های فعال در جنب اورژانس‌ها نیز عنوان کرد: اکثر اورژانس‌های بزرگ چنین کلینیک‌هایی را دارند و شبانه‌روزی است و بیشترین فعالیت آنان از 8 شب به بعد است. یکی از اهداف این کلینک‌ها این است که بیماران مراجعه کننده را طبقه‌بندی کنند. زیرا در همه اورژانس‌های دنیا بیماران دسته‌بندی می‌شود یعنی بیمار و مصدومی که وضعیت حادتری دارد رسیدگی به وی نیز زودتر صورت می‌گیرد و دیگران بیماران باید براساس بیماری که دارند مدتی برای دریافت خدمات در صف و انتظار قرار گیرند.

معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه با صحه گذاشتن درباره فاصله داشتن تخت‌های بیمارستانی با استانداردهای لازم بیان داشت: بیمارستان‌ها باید 10 درصد تخت‌های خود را به آوژانس اختصاص دهند.

آقاجانی درباره جذب پرستاران نیز افزود: به دلیل عدم استخدام دولتی مسلماً جذب پرستار با کمیودهایی مواجه شد و کمبود پرستار مشهود است.

وی درباره فعالیت پرسنل در اورژانس نیز خاطرنشان کرد: کسانی که در اورژانس فعالیت می‌کنند باید از هر لحاظ تامین شوند. بنابراین بر اساس دریافتی مبتنی بر عملکرد 60 درصد دریافتی فعالان در اورژانس افزایش یافته است.

کد خبر 302010

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha