مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

سایت رسمی وزارت بهداشت از افتتاح دومین اورژانس هوایی در محور تهران-مشهد با حضور محمد آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت خبر داد.

اورژانس هوایی

در اين خبر از قول مديران اورژانس محلي آمده است كه اين پايگاه با هزينه 500ميليون تومان ساخته شده است و بالگردي كه در آن مستقر است متعلق به نيروي انتظامي است كه وزارت بهداشت ماهانه 150ميليون تومان به‌عنوان اجاره اين بالگرد به نيروي انتظامي پرداخت مي‌كند.

قدري جست‌وجو در اخبار نشان مي‌دهد اين دومين بار است كه خبر افتتاح اين اورژانس هوايي منتشر مي‌شود. پايگاه اورژانس مذكور پيش از اين يك‌بار ديگر در 19آذر افتتاح شده بود. آن مراسم با حضور مسئولان محلي و نماينده مجلس برگزار شده بود. همانجا هم گفته شد كه بالگرد مستقر در پايگاه متعلق به نيروي انتظامي است. تنها تغييري كه در تصاوير 2 افتتاحيه به چشم مي‌خورد، درج نام اورژانس 115روي بالگرد است! حتي حرف‌ها هم همان‌هاست كه پيش‌تر گفته شده بود. البته مثل بسياري از آمارها و اعداد و ارقام، اينجا هم عددهاي مختلفي بيان شده است. هزينه ساخت را هم 500ميليون تومان گفته‌اند و هم 700ميليون تومان و هزينه اجاره بالگرد هم به جاي 150ميليون تومان، 170ميليون گفته شده است.

گفته شده بود كه وزير بهداشت خودش براي افتتاح دوباره اين اورژانس و افتتاح پروژ‌هاي ديگر درماني، حضور خواهد يافت. اما وي انجام اين كار را به معاون درمان خود سپرد. قاضي‌زاده‌هاشمي شب قبلش از وضعيت رسيدگي به بيماران در بيمارستان قائم مشهد عصباني شده و با دلخوري اين بيمارستان را ترك كرده بود.

اين پايگاه، نخستين اورژانس هوايي در غرب خراسان رضوي و نوزدهمين اورژانس هوايي كشور است. طبق برنامه‌ريزي‌هاي وزارت بهداشت، اين پايگاه‌ها قرار است به 44پايگاه برسند. مسئولان وزارت بهداشت قول داده‌اند تا پايان سال تعداد پايگاه‌هاي اورژانس هوايي را به عدد 21برسانند يعني2‌پايگاه ديگر تا پايان سال به بهره‌برداري خواهد رسيد. اهميت نوزدهمين اورژانس هوايي كشور وقتي روشن مي‌شود كه بدانيم اين اورژانس در ميانه راه شاهرود-مشهد واقع شده است كه سالانه در حدود 20ميليون زائر از اين مسير تردد مي‌كنند. از آنجا كه فاصله بين شهرها در اين جاده زياد است، زمان امدادرساني به مصدومان حوادث جاده‌اي بالا بوده است. استقرار اورژانس هوايي زمان رسيدن اورژانس به صحنه حوادث را به‌طور چشمگيري كاهش مي‌دهد. به گفته مسئولان اورژانس زمان رسيدگي به مصدومان در طولاني‌ترين مسيرها پيش از اين به يك ساعت هم مي‌رسيده است كه اكنون با استقرار بالگرد اورژانس، اين زمان كمتر از 30دقيقه خواهد بود.

پيش از اين عليرضا مسلم، رئيس دانشگاه علوم پزشكي سبزوار از وضعيت بالگرد پايگاه اورژانس گله كرده بود. وي با ابراز نگراني از هزينه‌هاي بالاي اجاره بالگرد و نبود خلبان بومي در اين شهر كه موجب افزايش هزينه‌ها مي‌شود، گفته بود تنها درصورت اختصاص بودجه از محل طرح تحول نظام سلامت، پرداخت چنين هزينه‌هايي ممكن خواهد بود. قرارداد اجاره بالگرد، يكساله است و ممكن است پس از آن منابع لازم براي تمديد اين قرارداد وجود نداشته باشد. البته در مورد مدت زمان قرارداد اجاره هم اقوال مختلفي وجود دارد. مسئول اورژانس اين شهر گفته است: مدت اجاره اين بالگرد مطابق تمام اورژانس‌هاي هوايي كشور تا ارديبهشت‌ماه است كه پس از پايان اين مدت، مجددا قابل تمديد خواهد بود. اكنون وزارت بهداشت به‌دنبال آن است كه با خريد بالگردهاي ويژه امداد، از بالگردهاي اجاره‌اي خلاص شود. هرچند پيش از اين صابري‌نيا، رئيس‌اورژانس كشور گفته بود كه در زمينه خدمات اورژانس هوايي تعرفه‌گذاري شده است و به‌دنبال خريد خدمت از بخش خصوصي هستيم.

  • افتتاح چندباره جست‌وجوگر

موتور جست‌وجوي ايراني «پارسي‌جو» كه در سال91 راه‌اندازي شده بود و پس از آن نيز يك‌بار ديگر افتتاح شده بود، 9آبان94 توسط وزير ارتباطات مجددا افتتاح شد. محمود واعظي در جواب خبرنگار 20:30 كه پرسيده بود چرا اقدام به افتتاح پروژه‌اي كرده است كه پيش‌تر 2بار افتتاح شده، پاسخ داد آنچه امروز افتتاح شده نسخه جديدي از اين موتور جست‌وجو است.

  • افتتاح به‌دست 2 رئيس‌جمهور

فازهاي 15 و 16 پارس‌جنوبي، آزادراه قم - گرمسار و خط آهن اينچه‌برون، پروژه‌هايي هستند كه 2رئيس‌جمهور آنها را افتتاح كردند. همه اين پروژه‌ها يك‌بار توسط محمود احمدي‌نژاد و بار ديگر به‌دست حسن روحاني افتتاح شده‌اند. محمود احمدي‌نژاد رئيس دولت قبل نيز به سبب افتتاح دوباره پروژه‌هايي مثل انتقال آب به قم و پتروشيمي ايلام مورد انتقاد رسانه‌ها بود.

کد خبر 324368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha