سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۹
۰ نفر

همشهری دو - سجاد سیف: دخترک سجاده‌اش را پهن کرده و چادر گل گلی‌اش را روی سرش مرتب می‌کند، بعد نگاهی به مادرش می‌اندازد و می‌گوید: «مامان چادرم قشنگه، بهم میاد؟» مادر لبخندی می‌زند و قربان‌صدقه دخترکش می‌رود. آن روز همه پدر و مادرها آمده بودند تا به سن تکلیف رسیدن ۹۰ دختر ۹ساله را جشن بگیرند.

جشنی برای نازدانه‌های خدا

اواسط بهمن‌ ماه بود كه گروه فرهنگي مهر‌علوي با هدف محروميت‌زدايي در نهاوند در قالب يك حركت جهادي، ذوق و شوق را در نگاه‌هاي زيباي فرزندان اين منطقه نشاند. اين گروه براي كودكان محروم زرين‌دشت جشن تكليف گرفت تا بچه‌ها، خاطره‌اي خوش از با خدا شدن داشته باشند.

اين گروه فرهنگي با همكاري آموزش و پرورش، 90دختر كلاس سومي را از 15مدرسه در بخش زرين‌دشت همدان دور هم گرد آورد و برايشان جشني بزرگ به پا كرد؛ جشني كه با نام «نازدانه خدا» برگزار مي‌شود و دختران محروم را با مسائل مكلف شدن آشنا مي‌كند.

راضيه يكي از دانش‌آموزاني است كه در اين جشن حضور دارد او مي‌گويد: خيلي خوشحالم و از چند روز قبل خود را براي اين جشن و برنامه آماده كرده بودم. احساس خيلي خوبي دارم و چند شب بود كه از فرط خوشحالي خوابم نمي‌برد. مي‌شود بگوييد از اين برنامه‌ها و جشن‌ها بيشتر در مدرسه ما برگزار كنند؟

مادر سيمين يكي ديگر از دانش‌آموزان حاضر در جشن هم مي‌گويد: ممكن است بعضي‌ها فكر كنند كمك‌كردن به محرومان و فقرا فقط رساندن غذا به آنها و برطرف كردن مشكلات مادي اين قشر است، البته اين درست است اما بايد براي خانواده‌هاي محروم شادي و نشاط هم فراهم كرد، دلتنگي‌هاي اعضاي خانواده به‌خصوص بچه‌ها را شنيد و با آنها احساس همدردي كرد.

مادر مريم هم مي‌گويد: بعضي بچه‌ها به‌دليل داشتن شرايط مالي خوب خانواده‌هايشان با لباس‌هاي مناسب و سر و وضع خوب به مدرسه مي‌آيند و برخي خانواده‌ها و بچه‌ها به‌دليل نداشتن وضعيت مالي مناسب حسرت مي‌خورند و احساس حقارت مي‌كنند. حمايت‌هاي مادي و شناسايي اين كودكان و خانواده‌ها توسط خيرين و نهادهاي دولتي خيلي مؤثر است و مي‌تواند در روحيه بچه‌ها براي ادامه تحصيل مؤثر باشد. حجت‌الاسلام حامد حيدري، مسئول گروه فرهنگي مهر علوي به خبرنگار همشهري مي‌گويد: درنظر داشتيم با همكاري خيرين و اداره آموزش و پرورش دست به‌دست هم دهيم و بخشي از هزينه تحصيل و جشن تكليف تعدادي از فرزندان اين منطقه را تأمين كنيم تا سايه فقر خانواده‌هايشان بر تحصيل و آينده آنها، كمتر سنگيني كند.

انسان شايستگي رسيدن به همه‌ كمالات الهي را دارد و آفريده شده تا خليفه‌ خداوند روي زمين شود. براي رسيدن انسان به چنين مقامي نياز است تا در مسير دين و كمال قدم بردارد و در جهت آن رشد كند. در اين راه افراد و گروه‌هاي مختلفي با انسان همراه هستند و مي‌توانند به‌عنوان راهنما، او را در مسير كمك و همياري كنند و به بالا ببرند. برگزاري چنين برنامه‌هايي مي‌تواند دانش‌آموزان امروز را از سنين پايه با اخلاق معنوي و تربيت ديني همراه سازد و زمينه حضور آنها را در فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي مناسب آينده فراهم كند به‌گونه‌اي كه نيروهاي همطراز انقلاب اسلامي پرورش و تربيت يابند.

او مي‌گويد: نقش بستن خاطره‌اي زيبا از روزي كه بچه‌ها به سن تكليف مي‌رسند يكي از كارهاي پسنديده‌اي است كه ما سعي داريم آن را در قالب طرح «نازدانه خدا» در نقاط مختلف كشور به اجرا در بياوريم.

در همين رابطه قرار است كه براي 300دانش‌آموز محروم خزل شهري جشني را برپا كنيم كه اميدواريم نيكوكاران هم در اين راه ما را ياري كنند. آنها حتي مي‌توانند با اهداي يك مقنعه يا چادر نماز يا سجاده نماز، لبخند را روي لبان دختركان مكلف بنشانند.

کد خبر 325301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha