همشهری آنلاین: یک مقام ارشد چین برای نخستین بار اعلام کرد که سازمان دهندگان خشونت‌های منطقه هنگ کنگ نیروهای جدایی طلب هستند.

 مقام ارشد چین خشونت های هنگ کنگ را جدایی طلبانه دانست

به گزارش ایرنا، رئیس اداره ارتباطی دولت مرکزی چین که در هنگ کنگ بسر می برد، روز دوشنبه در سخنانی تاکید کرد: خشونت هایی که اخیرا در منطقه هنگ کنگ به وقوع پیوسته به هیچ وجه ربطی به سیاست های حکومتی ندارد و این اقدامات را باید در راستای فعالیت های جدایی طلبانه دانست.

وی هرگونه شورش و ناآرامی در روزهای گذشته در هنگ کنگ را به شدت محکوم کرد و گفت که این اقدامات از قبل سازماندهی شده بود.

«جانگ شیایومینگ» افزود: دولت مرکزی چین نیز چنین تلاش هایی را جدایی طلبانه دانسته و اقدامات خودسرانه در منطقه «مونگ کوک» هنگ کنگ را محکوم می کند.

منطقه هنگ کنگ و ناحیه «مونگ کوک» صبح روز هشتم فوریه (19 بهمن) شاهد ناآرامی و اعتراض گروهی دستفروش بود که با پرتاب اشیا به سمت مردم و نیروهای پلیس بیش از 100 نفر را زخمی کردند.

مقام چینی گفت که شهروندان هنگ کنگی و نیروهای پلیس اجازه نخواهند داد که عده ای اندک کل امنیت و صلح و ثبات این منطقه را تهدید کنند.

«جانگ» با انتقاد از مخالفان و منتقدان دولت چین - بدون اشاره به ذکر نامی - گفت: آنها به جای محکوم کردن این شورش ها، سعی در توجیه خشونت ها دارند که این هم کمتر از دامن زدن به تنش ها نیست.

او یادآور شد که حوادث اخیر در هنگ کنگ مردم را وحشت زده کرده و امنیت آنها را به مخاطره انداخته است.

وزارت امور خارجه چین نیز در واکنش به درگیری های اخیر در این منطقه تاکید کرد که هنگ کنگ منطقه ای با حاکمیت قانون است و در آن جایی برای اقدامات خلاف قانون وجود ندارد.

این وزارتخانه با صدور بیانیه ای یادآور شد: پکن حامی حفاظت از ساکنان هنگ کنگ و حراست از امنیت و اموال آنهاست و بر لزوم مجازات عاملان شکل دهی به فعالیت های غیرقانونی بر اساس قانون تاکید دارد.

در برخی از گزارش های رسانه ای غربی و هنگ کنگی آمده است که سیاست های سختگیرانه در باره دستفروش ها در این منطقه باعث شورش شده است اما روزنامه «مردم» ارگان حزب حاکم چین و بسیاری از دولتمردان پکن این اقدامات را سازماندهی شده دانسته اند.

در جریان این درگیری ها 65 نفر دستگیر شدند که جرم 40 نفر آنها شورش اعلام شده است که ممکن است به حبس تا 10 سال محکوم شوند.

هنگ کنگ از اوایل مهر ماه سال 93 نیز به مدت سه ماه شاهد تجمع اعتراض آمیز هزاران نفر از مردم این منطقه به تصمیم مقامات پکن در خصوص تایید نامزدهای انتخابات محلی بود. این انتخابات قرار است در سال 2017 برگزار شود.

پلیس هنگ کنگ پس از درگیری با تظاهرکنندگان در اعتراضات سال 2014، در 24 آذر 93 و در پی حکمی از سوی مقامات قضایی، موانع ایجاد شده در خیابان ها را جمع آوری کرد و به تحصن سه ماهه معترضان پایان داد.

هنگ کنگ شهری است جزیره ای در چین که از سال 1842 تا 1997 میلادی جزو مستعمرات انگلیس بود. این منطقه خودمختار که بیش از هفت میلیون نفر جمعیت دارد، از مهم ترین بازارهای مالی و تجاری آسیا و جهان به شمار می رود و از سال ۱۹۹۷ کنترل آن با وعده ضمانت دولت چین به حفظ خودمختاری منطقه، تحت سیاستی که به «یک کشور دو سیستم» مشهور است، از بریتانیا به پکن منتقل شد.

کد خبر 325233

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha