همشهری آنلاین: رسانه‌های دولتی چین روز پنجشنبه ۲۴ دسامبر (۳ دی) گزارش کردند پس‌ازآنکه دست‌کم ۱۰ شهر چین وضعیت هشدار قرمز برای مه‌دود اعلام کردند، به بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در این کشور توصیه شده است که در خانه بمانند.

Beijing۷

به گزارش خبرگزاری فرانسه آلودگی بخش‌های بزرگی از شرق و مرکز چين را پوشانده و دستور انجام اقداماتی برای برطرف کردن این مه‌دود سمی صادر شده است.

این هشدار هنگامی اعلام می‌شود که پهنه‌های وسیعی از اين کشور چهارمین موج آلودگی خفقان‌آور را در این ماه را از سر می‌گذرانند.

 به‌علاوه ایالت شرقی شاندونگ محل زندگی حدود 96 میلیون نفر كه برخی از 10 شهر تحت هشدار قرمز در آن قرار دارند، روز چهارشنبه برای نخستین بار تابه‌حال كل اين ايالت در این بالاترین حد هشدار قرار داد.

تصور می‌شود که اين برای نخستین بار باشد که کل یک ایالت چین وضعیت هشدار قرمز اعلام مي‌کند.

 این ده شهر از جمله شامل شهر تیان‌جین، يك کانون شکوفای صنعتی در شمال شرق چین است.

به گفته مقامات محلی، مقدارهای PM2.5 - ذرات معلق میکروسکوپی زیان‌بار که به اعماق ریه‌ها نفوذ می‌کنند- در یکی از شهرهای در وضعیت هشدار قرمز، شهر شین‌شیانگ در ایالت مرکزی هنان در ساعات اول روز پنجشنبه تا حد 727 میکروگرم در مترمکعب بالا رفت.

این میزان PM2.5 سی برابر حداکثر مقدار توصیه‌شده قرارگیری در معرض این ذرات یعنی 25 میکروگرم در مترمکعب در طول یک دوره 24 ساعته است.

این بالا گرفتن شدید هشدارها درباره وضعیت آلودگی هوای شهرها پس‌ازآن صورت می‌گیرد که در اوایل این ماه پکن تصمیم گرفت برای نخستین بار هشدار قرمز، بالاترین سطح هشدار در یک سیستم چهار رده‌ای را در پاسخ به انتقادات فزاینده عمومی درباره برخورد دولت با مه‌دود مداوم در شهرها برای آلودگی هوای این شهر اعلام کند.

پایتخت چین در نیمه‌شب روز سه‌شنبه هنگامی‌که یک جبهه هوای سرد هوای آلوده را از این شهر بیرون کرد، وضعیت هشدار قرمز را لغو کرد.

اعلام وضعیت هشدار قرمز باعث شد که از جمله دستور تعطیلی کارخانه‌ها صادر شود و نیمی از همه خودروهای خصوصی برحسب شماره پلاک از آمدن به خیابان منع شوند.

اداره ملی محیط‌زیست چین در بیانیه‌ای در روز پنجشنبه به 10 شهر بزرگ چین که در این بیانیه نامشان برده نشده بود، دستور داد سیستم‌های هشدارشان را ارزیابی کنند و افزود که این شهرها باید اقدامات «اضطراری کاهش گازهای خروجی» را به مرحله عمل درآورند.

به نظر می‌رسد این تصمیم پکن در ابتدای این ماه راه برای اعلام هشدار قرمز به‌وسیله سایر شهرها را که مدت‌ها بدون سروصدا متحمل امواج مداوم مه‌دود شده بودند، باز کرده است.

بر اساس نوشته روزنامه دولتی چاینا دیلی، علیرغم اقدامات برای مقابله با این مشکل مزمن، کیفیت هوا در ماه‌های نوامبر و دسامبر در بدترین وضعیت در سه سال گذشته بوده است.

این روزنامه به نقل از منگ فن، کارشناس آلودگی هوا در آکادمی پژوهش علوم زیست‌محیطی چین نوشت، «آلودگی فزاینده ناشی از سوزاندن زغال‌سنگ» مقصر این وضعیت است.

از طرف دیگر، شورای دولتی چین طرح‌هایی برای کاهش 60 درصدی در میزان «آلاینده‌های عمده» منشأ گرفته از نیروگاه‌های با سوخت زغال‌سنگ را تا سال 2020 اعلام کرده است.

سازمان زیست‌محیطی صلح سبز قبلاً در این ماه اعلام کرده بود که پکن ساخت 155 نیروگاه جدید با سوخت زغال‌سنگ را در سال 2015 تصویب کرده است.

صعود چین به مرتبه دومین اقتصاد بزرگ جهان عمدتاً به نیروی برق به‌دست‌آمده از زغال‌سنگ ارزان و آلاینده وابسته بوده است.

درحالی‌که رشد اقتصادی در چین در حال کند شدن است، برای این کشور مشکل است که خود از وابستگی به این سوخت رها کند، هر چند که آلودگی ناشی از آن باعث به خطر انداختن سلامت زیست‌محیطی و عمومی شده است.

کد خبر 319306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha