جمعه ۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

ابراهیم وحیدزاده: این روزها آلودگی هوای تهران در صدر اخبار قرار گرفته و همه نسبت به این موضوع ابراز نگرانی می‌کنند.

ابراهیم وحیدزاده

مشكل بزرگ تهران و ديگر شهرهاي بزرگ ما، انبوه جمعيت ساكن در آن است. مشكل هم فقط آلودگي هوا نيست و ما با معضلاتي چون آلودگي صوتي، آلودگي آب، تخريب محيط‌زيست و... هم مواجهيم. مشكلاتي كه متأسفانه خيلي هم جدي گرفته نمي‌شوند. در مورد آلودگي هوا تعطيل كردن مدارس و حتي ادارات هم تنها راه‌حل‌هاي مقطعي هستند.

درمورد شهر تهران ما با انبوه جمعيتي مواجه هستيم كه وقتي با خودروهايشان به تردد مي‌پردازند هواي پايتخت آلوده مي‌شود. از جمعيت انبوه ساكن تهران تنها درصدي خود را في‌نفسه نيازمند حضور در اين شهر مي‌دانند و اكثريت به صرف امكانات اقتصادي تجميع‌شده در تهران و به‌خصوص مسئله اشتغال، پايتخت‌نشين شده‌اند.

گر دولت در شهرهاي كوچك بستر اقتصادي مناسبي را فراهم كند بسياري به زادگاهشان بازمي‌گردند. برخي از افرادي كه براي كار به تهران مهاجرت كرده‌اند، محل زندگي‌شان در حومه شهر است و روزانه كيلومترها راه را با رنج و سختي بسيار طي مي‌كنند تا به محل كارشان برسند. اگر براي اين افراد در شهرهاي خودشان كار مناسبي وجود داشته باشد، قطعا رنج ماندن در پايتخت را متحمل نمي‌شوند.

اما هنگامي كه اغلب امكانات رفاهي، اقتصادي، تفريحي و... در پايتخت تجميع مي‌شود و در بسياري از شهرهاي كوچك نشاني از اين امكانات مشاهده نمي‌شود، طبيعتا كسي حاضر به بازگشت به زادگاهش نيست. اگر در نقاط مختلف سرزمين پهناورمان امكانات عادلانه تقسيم شود و دولت سياست‌هاي تشويقي نيز درنظر گيرد، شايد بتوان به كاهش جمعيت در حال انفجار تهران نيز خوش‌بين بود. اگر دولت موضوع اشتغال و مسكن را در شهرهاي كوچك حل كند بخش قابل‌توجهي از مهاجران به پايتخت، از اين تهران دودزده خارج مي‌شوند.

همچنان كه وقتي چند روز تعطيلي پيش مي‌آيد شهر خلوت مي‌شود. چون بسياري از مردم در ايام تعطيلات به زادگاهشان مي‌روند. به جايي كه به آن تعلق خاطر دارند و ريشه‌هايشان را در آنجا جست‌وجو مي‌كنند. اين افراد كه اغلب جزو قشر زحمتكش جامعه هم هستند عاشق چشم و ابروي تهران نيستند. اينجا آمده‌اند چون برايشان فرصت شغلي فراهم بوده و اگر اين فرصت در زادگاهشان ايجاد شود، خود را از اين شهر شلوغ و پرترافيك نجات مي‌دهند. تا زماني كه دولت سياست درستي را در اين زمينه اعمال نكند نه‌تنها از جمعيت تهران كاسته نمي‌شود كه هر روز بر موج مهاجران كه به جست‌وجوي كار و براي پيشرفت به پايتخت مي‌آيند، افزوده مي‌شود. با اين وضعيت، هواي تهران هم نه‌تنها بهتر نمي‌شود كه هر روز آلوده‌تر از ديروز مي‌شود.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 319301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha