چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: معترضین در اسکوپیه پایتخت مقدونیه گرد هم آمدند و از دولت خواستند با توجه به هفت راهکار پیشنهادی اقدامات اساسی و تلاش بیش‌تری برای رفع آلودگی هوای خطرناکی که هفته‌هاست طول کشیده انجام دهد.

آلودگی هوا داد مردم مقدونیه را در آورد

به گزارش ايرنا، تظاهرکنندگان طرفدار محیط زیست دوشنبه شب هفته جاری در برابر ساختمان دولت تجمع کردند و به سیاستمداران مقدونیه‌ای تا 15 ژانویه (25 دی) مهلت دادند تا برای آلودگی شدید هوا تمهیدات شدیدتری را اتخاذ کنند.

آنگلا ایلیوسکا (Angela Ilievska)، عضو یکی از سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست است که با اشاره به اقدامات دولت برای نوسازی شهر خطاب به جمعیت گفت: "اسکوپیه یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان است و شما مشغول ساخت بنای یادبود هستید و برای بالا بردن آمار محبوبیت حزبتان جدال می‌کنید... من جز هوای پاک چیز دیگری نمی‌خواهم."

این تجمع اعتراضی زمانی انجام شد که تمام ایستگاه‌های سنجش هوای پایتخت مقدونیه آلودگی هوا را 6 برابر حد مجاز نشان می‌دهند. حتی در برخی نقاط شهر آلودگی هوا از 14 برابر حد مجاز فراتر رفته است. بیش از دو هفته است که اسکوپیه از چنین آلودگی شدیدی رنج می‌برد.

معترضین خشمگین از انفعال دولت، از مقامات خواستند تا از تردد خودروهای فرسوده جلوگیری کرده، به صورت موقت تردد تمام وسایل نقلیه در مرکز شهر را ممنوع کرده و تمام فعالیت‌های ساختمانی را تا زمانی که آلودگی هوا شدید است متوقف سازد.

دیگر خواسته‌های معترضین عبارت بودند از استفاده رایگان از اتوبوس‌های دورن شهری، ترویج استفاده بیش‌تر از دوچرخه، تعطیلی تمام کارخانجات آلاینده هوا و بازرسی بیش‌تر از کارخانجات.

مسئولین مقدونیه تاکنون تمهیداتی غیر الزامی مانند ترغیب کارفرمایان به اعطای مرخصی به کارمندان سالمند، کارگران بیمار و بانوان باردار را وضع کرده‌اند.

نورهان ایزائیری (Nurhan Izairi)، وزیر محیط زیست مقدونیه نیز درخواست کرده تا تعطیلات زمستانی مدارس زودتر آغاز شود تا دانش‌آموزان در معرض هوای آلوده نباشند.

کد خبر 319874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha