همشهری آنلاین: نرم‌افزار گوگل رسما به عنوان راننده خودروهای بدون راننده این شرکت معرفی شدند، قدمی بزرگ از سوی سازمانی رسمی در آمریکا در مسیر پیشبرد صنعت خودروهای بدون راننده.

براساس گزارش تلگراف، سازمان ملي ايمني حمل و نقل بزرگراه‌هاي آمريكا NHTSA اعلام كرد درصورتي كه سرنشين انساني رانندگي خودرو را به عهده نداشته‌باشد، نرم‌افزار اين خودرو را به عنوان راننده خودرو خواهد‌شناخت.

اين تصميم مي‌تواند قدمي بزرگ در مسير به رسميت شناختن خودروهاي بدون راننده و مسئوليت اين خودروها در قبال انواع حوادث باشد، قدمي كه در ظهور تدريجي اين خودروها در جاده‌هاي عمومي كليدي خواهد‌بود. خودروها از زمان ابداعشان تا به امروز به حضور انسان براي هدايت شدن نياز داشته‌اند.

اما NHTSA در نامه‌اي به گوگل اعلام كرد اين سازمان مفهوم "راننده" را در متن توصيف گوگل از خودروي طراحي شده‌اش به عنوان سيستم راننده خودكار مي‌شناسد نه يك شخص از اين رو با گوگل به توافق رسيده‌است كه خودروهاي بدون راننده از هيچ راننده‌اي به شكل سنتي آن برخوردار نخواهند‌بود. اين سازمان تاكيد كرده كه در خودروهاي خودكار طراحي گوگل يك انسان را به عنوان راننده نخواهد‌پذيرفت،‌ زيرا انسان قادر به هدايت خودروي خودكاري كه گوگل آن را توصيف كرده نخواهد‌بود.

به رسميت‌شناختن نرم‌افزار گوگل به عنوان راننده خودرو در زمينه‌هايي مانند مسئوليت سوانح و بيمه از اهميت بالايي برخوردار است و گوگل مي‌گويد مسئوليت هر اتفاقي كه عامل آن خودروهاي بدون راننده‌اش باشند را به عهده خواهد‌گرفت. اين خودروها تاكنون بيش از يك كيلومتر مسافت را به صورت آزمايشي در كاليفرنيا و تگزاس پيموده‌اند و اين شركت به تازگي اعلام كرده دامنه آزمايش‌هاي خود را به واشنگتن نيز خواهد‌افزود. 55 خودروي بدون سرنشين گوگل اكنون در هفته 16000 تا 24000 كيلومتر مسافت را طي مي‌كنند.

گوگل پيش از اين اعلام كرده‌بود خودروهاي بدون راننده‌اش تا سال 2020 در اختيار عموم قرار خواهند گرفت،‌اگرچه هنوز بايد از سد موانع قانوني و فني زيادي از قبيل رانندگي در شهر‌ها عبور كند.

کد خبر 324889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha