مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: تسلا سیستم راننده‌ی خودکار خود را در پاییز گذشته رونمایی کرد، اما نخستین خودروهای این شرکت -که مبتنی بر چنین سیستمی تولید شده‌اند

راننده

گرچه ماشین‌های بدون راننده‌ی گوگل، امسال وارد فاز جدیدی از آزمایش‌های میدانی خود در کانادا می‌شوند، اما این شرکت «تسلا» و مالک آن « ایلان ماسک » است که طی سال جاری، پیشتازی در میدان این خودروها را از گوگل می‌رباید.

تسلا سیستم راننده‌ی خودکار خود را در پاییز گذشته رونمایی کرد، اما نخستین خودروهای این شرکت -که مبتنی بر

چنين سیستمی تولید شده‌اند- امسال روانه‌ی خیابان‌ها خواهند شد.

این سیستم رانندگی خودکار، کنترل ترمز، فرمان و حتی تغییر مسیر در خیابان را برعهده می‌گیرد. البته راننده همچنان می‌تواند با کمی فشار روی فرمان، خطاهای سیستم را تصحیح کند.

مهم‌تر این‌که این سیستم می‌تواند از اشتباهات خود درس بگیرد و در آینده تکرارشان نکند (مثل وقتی ‌که در جایی که نباید، برای چرخیدن تلاش می‌کند).

به‌علاوه این آموخته‌ها از طریق یک شبکه‌ی داخلی (موسوم به «شبکه‌ی یادگیری ناوگان»)، به کلیه‌ی ناوگان تسلا منتقل خواهند شد.

تسلا می‌گوید هنوز تا رسیدن به اتومبیل‌هایی که واقعا به‌ شکل کامل و خودکار خودشان رانندگی ‌کنند، چند سالی باقی‌ مانده و تا آن زمان، سیستم رانندگی خودکار تسلا (مانند خلبان خودکار هواپیما) تنها در اوقاتی استفاده خواهد شد که همه‌ چیز مرتب و قابل پیش‌بینی باشد.

به این ترتیب فعلا همچنان راننده‌ی ماشین، مسوول رانندگی خواهد بود و کنترلش را در اختیار دارد. با این حال، راننده از همه‌ی اطلاعاتی که سیستم کنترل خودکار ماشین برای کنترل مسیر از شبکه دریافت می‌کند، مطلع خواهد بود.

اما تسلا در این مسیر تنها نیست. «ولوو» با سیستم خلبان خودکار خود (موسوم به «IntelliSafe») در کنار مرسدس و بی‌ام‌و، همگی در حال طراحی و توسعه‌ی ابزارهای جدیدی برای رانندگی خودکار هستند تا به ‌این ‌ترتیب، رانندگی ایمن‌تر و کمتر متکی به ادراک و تمرکز راننده شود.

برخی خودروهایی که مبتنی بر این فناوری‌ها توسعه‌ یافته‌اند، امسال روانه‌ی بازار خواهند شد. البته اتومبیل بدون راننده و بدون فرمانی برای هدایت، فعلا در این فهرست جایی ندارد، اما شانس این‌که ماشین‌ها خودکار شوند بسیار زیاد است.

این‌که ماشینی بخرید که می‌تواند سرعتش را خودش تنظیم کند، به این معناست که دیگر نیازی نیست نگران فاصله‌ی ایمن خود تا دیگر خودروها یا رانندگی بد دیگران باشید.

منبع:همشهري‌دانستنيها

کد خبر 330674

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha