همشهری آنلاین: شرکت گوگل در راستای پیشبرد پروژه رایانش کوانتومی اش موفق به ایجاد تراشه جدیدی شده که سرعت پردازش آن ۱۰۰ میلیون برابر بیشتر از سرعت پردازش یک تراشه معمولی رایانه ای است.

تراشه

براساس گزارش ساینس الرت، شرکت گوگل جزئیات جدیدتری را درباره پروژه رایانش کوانتومی‌اش که با همکاری ناسا در دست اجراست، منتشر کرده‌است. این شرکت فناوری می‌گوید پروژه D-Wave2X رایانش کوانتومی‌اش توانسته با سرعتی 100 میلیون بار سریعتر از تراشه‌های رایانه‌ای معمولی الگوریتم‌هایی را خلق کند، موفقیتی که می‌تواند در روند بهبود قدرت پردازش در آینده تحولی بزرگ ایجاد کند.

در رایانش کوانتومی که وابستگی نزدیکی به مکانیک کوانتوم دارد، بیت‌های کوانتومی یا کوبیت‌ها به جای آنکه به شیوه سنتی به عنوان 1 یا 0 تنظیم شوند، می‌توانند به صورت همزمان ارزش 1 یا 0 یا هردو را درخود داشته‌باشند. کوبیت‌ها ذرات کوچکی هستند که در دمایی کمی بالاتر از صفر مطلق معلقند و هرچه به تعداد آنها افزوده شود، قدرت پردازش به صورت تصاعدی بالا می‌رود. مشکلات داده‌های عظیم، مانند فرایند پردازش داده‌ها برای پیش‌بینی آب و هوا و یا تحلیل‌های شیمیایی به واسطه رایانش کوانتومی با سرعتی بسیار بالاتر قابل اجرا خواهند بود.

بشر هنوز برای دستیابی به چنین قدرت پردازشی راهی طولانی در پیش دارد، اما گوگل با ساخت تراشه جدید اعلام کرد که یک قدم دیگر در راستای ساخت رایانه‌های کوانتومی برداشته‌است. محققان با انجام آزمایش‌های شبیه‌سازی شده روی تراشه‌های استاندارد رایانه‌ای و مقایسه آن با تراشه جدید گوگل اعلام کردند قدرت پردازش تراشه جدید 100 میلیون برابر بیشتر از تراشه‌های معمولی است.

به گفته هارتموت نیون از شرکت گوگل، اگرچه این آمار و ارقام شگفت‌انگیز و خیره کننده‌اند، اما برای پیشبرد دانش کوانتوم به زمان و مطالعه بیشتری نیاز خواهد بود تا بتوان این فناوری را به شکلی کاربردی تغییر داد.

رایانش کوانتومی در قالب نظریه بسیار خوب و کاربردی است، اما برای تایید اینکه می‌توان چنین نظریه‌ای را به نسخه‌ای کاربردی تبدیل کرد یا خیر باید همچنان انتظار کشید. از این رو متخصصان برسر کوانتومی بودن پروژه D-Wave2X به اتفاق نظر نرسیده‌اند و در عین حال بحث‌هایی برسر کارامد بودن الگوریتم‌های مورد استفاده در شبیه‌سازی‌های گوگل از تراشه‌ای رایانه‌ای وجود دارد.

اگرچه دانشمندان برسر توانایی‌های چنین ماشین قدرتمندی به توافق نرسیده‌اند، شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت و IBM در رقابت برای شکستن رمز کد‌های رایانش کوانتومی به گوگل پیوسته‌اند. به گفته مایکروسافت، تا 10 سال آینده رایانه‌های کوانتومی عملیاتی ارائه خواهند شد.

کد خبر 316766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha