مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

دیروز اعضای شورای شهر تهران تهیه طرحی ویژه برای اراضی عباس آباد با تأکید بردستور ویژه مقام معظم رهبری، ارائه الگوی مدیریت یکپارچه شهری و رعایت قوانین بالادستی توسط شهرداری تهران را به تصویب رساندند.

با تصويب اين طرح شهرداري تهران ملزم شد براي حفظ اراضي عباس‌آباد با ايجاد زيرساخت‌هاي لازم و ايجاد مديريت يكپارچه به‌منظور بهره‌برداري فرهنگي طرحي را تهيه كرده و به شورا ارائه كند.

رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا در خصوص اين طرح اظهار كرد: در ماده يك اين طرح شهرداري موظف به تهيه برنامه جامع فرهنگي و گردشگري اين مجموعه طي 3‌ماه شده و همچنين در بخش ديگر موظف به تهيه پيوست‌هاي مطالعاتي فرهنگي، اجتماعي و... براي پروژه‌هاي در دست احداث و قبل از اجراي پروژه‌هاي جديد شده است. به گفته حجت‌الاسلام ناصحي مهم‌ترين بخش اين طرح ايجاد كميته‌اي متشكل از يك‌نفر از اعضاي كميسيون‌هاي فرهنگي، شهرسازي و سلامت و نيز معاون فرهنگي و اجتماعي، معاون شهرسازي شهرداري و مديرعامل شركت نوسازي عباس‌آباد و يك‌نفر كارشناس خبره از كميسيون فرهنگي است كه وظيفه نظارت و برنامه‌ريزي فرهنگي و گردشگري در اراضي را برعهده دارند.

نظر چمران، رئيس شوراي شهر تهران نيز اين بود كه طرح نگاهي صرفا فرهنگي دارد؛ در شرايطي كه اين مجموعه از نداشتن يك‌مديريت واحد آسيب‌ديده است. به عقيده وي، اين اراضي مانند گوشت قرباني تكه تكه شده است. چمران در ادامه به ساخت مجموعه بانك مركزي اشاره داشت و افزود: اين ساختمان قرار بود در 3طبقه براي ايجاد موزه ساخته شود كه بعد 3طبقه به آن اضافه كردند و در كميسيون ماده 5 آن را به 14طبقه ارتقا دادند و در نهايت در شوراي‌عالي معماري و شهرسازي به 17طبقه رسيد. به گفته وي، اكنون با اين توجيه كه آنجا بايد از لحاظ امنيتي مجهز باشد به‌دنبال ساخت ديوار دور آن هستند؛ اين در حالي است كه طبق فرمايشات رهبر معظم انقلاب برنامه‌هاي اين اراضي بايد سابقه فرهنگي و فضاي سبز داشته باشند.

نظرات ديگر اعضاي شوراي شهر تهران را نيز در جدول زير مي‌خوانيد. گفتني است كه درپايان اين دستور جلسه چمران در جمع‌بندي اين طرح اظهار داشت: شوراي‌عالي معماري و شهرسازي طرح جامع عباس‌آباد را بازنگري كند اما تا آن زمان بايد طرح موجود ملاك عمل قرار گيرد و نيز شهرداري موظف به تهيه طرحي ويژه براي اراضي عباس آباد با تأكيد بردستور ويژه مقام معظم رهبري، ارائه الگوي مديريت يكپارچه شهري و رعايت قوانين بالادستي شود. در نهايت اين جمع‌بندي به رأي گذاشته و تصويب شد.

روز گذشته مجمع عمومي شركت واحد و حومه شهر تهران نيز در صحن شوراي شهر تشكيل و با تمديد 8ساله فعاليت اين شركت همراه شد. عليرضا دبير نيز در اين خصوص پيشنهادي را ارائه كرد. وي كه رياست كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران را برعهده دارد گفت: از آنجا كه شركت واحد به يك شركت با فعاليت دائمي تبديل شده، طي طرحي پيشنهادي از سوي شوراي‌عالي استان‌ها به مجلس مي‌شود قانون مربوطه اصلاح شود و فعاليت شركت به‌صورت دائمي به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسد. چمران هم با پذيرش اين پيشنهاد اعلام كرد كه اين موضوع از طريق شوراي‌عالي استان‌ها پيگيري مي‌شود.

  • مديريت يكپارچه فرهنگي در شهرداري

ديگر دستور جلسه ديروز هم بررسي لايحه «آيين‌نامه شوراي هماهنگي و فرهنگي، اجتماعي، هنري و ورزشي شهرداري تهران» بود. ناصحي در تشريح اين لايحه گفت: در راستاي اجراي ماده 113برنامه عملياتي 5ساله دوم، شهرداري تهران موظف است به‌منظور اعمال مديريت يكپارچه فرهنگي و اجتماعي در سطح مناطق، معاونت‌ها، تمامي سازمان‌هاي تحت پوشش و پيگيري انجام مصوبات شورا نسبت به تشكيل شوراي هماهنگي فرهنگي، اجتماعي، هنري و ورزشي با نظارت، هماهنگي و تأييد شوراي شهر اقدام كند. در ادامه برخي اعضاي شورا به بيان نظرات خود پرداختند كه در نهايت با درج اصلاحاتي ازجمله اركان اين شورا آيين‌نامه مذكور به تصويب رسيد. لازم به ذكر است در اين آيين‌نامه شهردار تهران به‌عنوان رياست اين شورا و معاون امور اجتماعي و فرهنگي وي به‌عنوان دبير حضور خواهند داشت. در بخشي از جلسه ديروز شورا ابوالفضل قناعتي نسبت به اقدامي در صدا و سيما انتقاد كرد. وي گفت: با تصميم آقاي سرافراز برخي برنامه‌هاي شبكه 5 به شبكه HD منتقل شده كه ازجمله آن مي‌توان به بخش خبري 18:30اشاره كرد.

وي با بيان اينكه بخش خبري 18:30با توجه به پوشش اخبار شوراي شهر تهران مورد اهميت بود، افزود:تصميمات شوراي شهرتهران مرتبط با زندگي شهروندان است. وي در ادامه در تذكري به شهرداري تهران خواستار تعيين تكليف هر چه زودتر زير‌گذر جواديه شد.

  • قدرداني از رزمنده مدافع حرم

ديروز اعضاي شورا ميزبان يك بسيجي مدافع حرم كه در جريان عمليات مقدماتي آزادسازي مناطق اشغال شده توسط تكفيري‌ها مجروح شده است نيز بودند. بدين‌ترتيب سعيد خشكباري مورد تقدير قرار گرفت و سپس به تشريح لحظات حضور خود در جنگ پرداخت و راجع به اينكه جوانان چگونه با رشادت‌هاي خود در حال مبارزه و دفاع از دين، شرف، عزت و مرز‌هاي ايران اسلامي هستند، توضيحاتي را بيان كرد. رئيس شوراي شهر تهران هم در اين رابطه گفت: بايد يادمان باشد همانگونه كه مقام معظم رهبري فرمودند اگر اينان در غربت به محاربه با كفار نمي‌پرداختند ما بايد در داخل كشور با اين تكفيري‌ها مي‌جنگيديم. گفتني است خشكباري، يكي از كارمندان شوراي شهر تهران است.

  • نام عضو-سمت يا كميسيون مورد مطرح شده

محسن پيرهادي-عضو هيأت رئيسه شورا طرح فوق بايد راهبردي و سياستگذاري شده باشد نه اينكه در مقابل مجموعه‌اي كه خودش هيأت مديره و مجمع فعال دارد ساختار تشكيلاتي جديدي ايجاد كند. شورا به‌دنبال ايجاد تشكيلات و ساختارسازي براي شهرداري نباشد بلكه ايده‌هايي را كه براي اجرا داده است دنبال و نظارت كند.

احمد حكيمي‌پور-(فرهنگي- اجتماعي) عباس آباد كاملا بي‌دفاع است. اين اراضي با داشتن پشتوانه‌هاي قوي قانوني، جزيره‌اي ساخته شده اما در سند راهبردي ضرورت مديريت واحد در چارچوب طرح جامع مصوب ديده شده است.

محمدمهدي تندگويان-(معماري- شهرسازي) از 2سال پيش نسبت به ايجاد گودبرداري پشت ديوار هتل ارم و نيز تعيين تكليف ساعت بزرگ ديجيتال كه در آنجا طراحي شده بود مكاتبات و پيگيري‌هايي داشتيم كه هيچ پاسخي نيامد. آن گود ساخته شد و ساعت هم معلوم نيست الان چه كاربردي دارد.

ابوالفضل قناعتي-عضو هيأت رئيسه شورا ما نمي‌توانيم نسبت به فرمان مقام معظم رهبري كه يك حكم حكومتي درباره اراضي عباس‌آباد داده‌اند بي‌تفاوت باشيم.

عبدالحسين مختاباد-(فرهنگي- اجتماعي) ساخت‌وسازهاي موجود در اين مجموعه يك‌شبه شكل نگرفته‌اند؛ تمام مسئولين قديم شهر بايد پاسخگو باشند.

مهدي چمران-رئيس شورا در پاسخ به مختاباد: شوراي دوم و سوم در مقابل ساخت‌و‌سازهايي كه قرار بود در اين مجموعه اتفاق بيفتد ايستادگي كرد. براي نمونه ساخت مجموعه خبرگزاري ايرنا و استانداري را متوقف كرد.

احمد مسجدجامعي-(سلامت و محيط‌زيست) خاطرم هست وقتي پيگير انتخاب زمين مناسبي براي نمايشگاه كتاب بوديم از رهبر انقلاب درخصوص استفاده از اين اراضي براي اين مهم كسب تكليف كرديم كه ايشان فرمودند: «شما براي جايي مثل نمايشگاه كتاب اين اراضي را آخرين گزينه‌تان بدانيد.» برنامه‌ها و طرح‌هاي درنظر گرفته‌شده براي اين اراضي نبايد به‌گونه‌اي باشد كه دارندگان مجموعه‌ها فكر كنند كه روند ديگري غيراز فعاليت‌هاي فرهنگي و گردشگري در اين اراضي در حال پي‌ريزي است.

پژمان پشمچي‌زاده-معاون شهرسازي شهرداري با بررسي و مقايسه آنچه در مجموعه ساخته شده با درنظر گرفتن طرح جامع و ديدگاه‌هاي مقام معظم رهبري مي‌توانيم دريابيم كه چه ميزان مغايرت وجود داشته است. در شرايطي انتقادها به شهرداري براي افزايش طبقات ساختمان بانك مركزي است كه عالي‌ترين مرجع شهرسازي (شوراي‌عالي معماري و شهرسازي) در اين خصوص تصميم‌گيري كرده است. تنها دغدغه‌اي كه در اين مجموعه وجود دارد صدور پروانه براي ساخت وساز مطابق با طرح جامع مصوب در اين اراضي است كه بايد توسط 3 شهرداري منطقه 3، 6و 7 صورت گيرد.

کد خبر 324371

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha