مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: تقریبا می‌توان گفت که ۲سال گذشت؛ ۲سال از زمانی که برای نخستین‌بار شورای راهبردی تهیه برنامه جامع مدیریت شهری کشور تشکیل شد.

بهمن‌ماه سال 92 نخستين جلسه اين شورا با حضور معاونين وزير كشور، راه و شهرسازي و نمايندگان معاونت برنامه‌ريزي و معاونت حقوقي رياست‌جمهوري و مركز پژوهش‌هاي مجلس، شوراي‌عالي استان‌ها، نمايندگان شهرداران، دبيرخانه كلانشهرهاي كشور و صاحب‌نظران و استادان دانشگاه تشكيل شد. تصور بر اين بود كه اين شورا خيلي زود بتواند بعد از گذشت تقريبا نيم قرن قوانين شهرداري كشور را به‌روز كرده و بسياري از مشكلات فعلي شهرهاي كشور را حل كند. معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزير كشور در اين جلسه از اقدامات شهرداري‌ها در ساليان گذشته در روند توسعه كشور به‌عنوان گامي مهم ياد كرد و از تجربيات 4 دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا گفت.

خندان‌دل كه رئيس سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور نيز هست، در نخستين روزي كه تدوين لايحه قانون جامع مديريت شهري آغاز شده بود، گفت: «يكي از موضوعات مطرح شده در نشست شهرداران و روساي شوراهاي مراكز استان‌ها و شهرهاي بالاي 200هزار نفر جمعيت، تعيين تكليف وضعيت فعلي مديريت شهري و بررسي افزايش اختيارات شهرداري‌ها و شوراها بود.» وي 2سال پيش گفته بود: «در تدوين برنامه جامع مديريت شهري بايد به اسناد بالادستي موجود در كشور و همچنين مسئوليت‌ها و وظايف دستگاه‌هاي مرتبط با آن توجه كرد.» بهمن‌ماه 94 تدوين لايحه قانون جامع مديريت شهري كشور 2ساله شده است؛ زماني طولاني براي تدوين تنها 300ماده از لايحه؛ اگرچه پيش‌نويس اين لايحه پيش‌تر توسط مركز مطالعات و برنامه‌ريزي‌ شهرداري تهران آماده شده بود و در اختيار اين شورا قرار گرفته بود. با گذشت 2سال از تشكيل شوراي راهبردي تهيه قانون جامع مديريت شهري كشور اين روزها خبر از آخرين مراحل كار تدوين اين لايحه به گوش مي‌رسد.

  • منسوخ‌شدن 70درصد قوانين

مديركل تدوين قوانين و امور شوراي شهرداري تهران از تدوين 300ماده در لايحه قانون جامع مديريت شهري خبر داد و گفت: اداره كل تدوين قوانين و امور شوراي شهرداري تهران، حضور مؤثري در كميسيون‌هاي شش‌گانه و پيگيري وضعيت اين لايحه در دولت داشته است تا پس از نهايي‌شدن به مجلس ارسال شده و به سرانجام برسد.

نادر شكري با تأكيد بر اينكه هم‌اكنون بيش از 70درصد قوانين شهرداري‌ها منسوخ شده است، گفت: ان‌شاءالله پيش‌نويس لايحه قانون جامع مديريت شهري در آينده نزديك در دولت بررسي وبراي تصويب به مجلس ارسال خواهد شد. وي با بيان اينكه خوشبختانه قانون شهرداري‌ها بعد از گذشت بيش از60 سال به‌روز مي‌شود، افزود: مديريت شهري پايتخت با جسارت بسيار پس از گذشت بيش از نيم قرن به تهيه و ارائه پيش‌نويس لايحه قانون جامع مديريت شهري اقدام كرد. شكري با اشاره به اينكه قانون شهرداري‌ها مصوب 1334مشكلات بسياري دارد، تصريح كرد: شهرداري با قوانين مبهم، مجمل، متراكم و حتي در برخي موارد با فقدان نص قانون براي اجرا مواجه است. همچنين بايد تأكيد كنم كه بسياري از قوانين، به‌ويژه قوانيني كه وظايف شهرداري‌ها را مشخص كرده طي ساليان گذشته دستخوش تغيير و تحول شده است.

شكري در ادامه خاطرنشان كرد: پيش‌نويس لايحه قانون جامع مديريت شهري ‌ سال گذشته توسط شهرداري تهران به وزارت كشور پيشنهاد و از طرف اين وزارتخانه به دولت ارسال شد. وي عنوان كرد: در همين راستا نيز كميسيون خاص كلانشهرهاي دولت با تشكيل 6 كميسيون تخصصي و با حضور نمايندگان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادهاي مختلف ازجمله شهرداري تهران، بررسي لايحه را آغاز كرده كه ان‌شاءالله پس از بررسي براي سير مراحل بعدي به مجلس ارسال خواهد شد. شكري با بيان اينكه پيش‌نويس لايحه قانون جامع مديريت شهري با نگاهي به مديريت يكپارچه شهري تهيه شده است، اعلام كرد: براي تهيه اين پيش‌نويس تمامي قوانين موجود در شهرداري از 100 سال پيش جمع‌آوري و تنقيح شده است.

معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري و امور شوراهاي شهرداري تهران پيش‌تر به همشهري گفته بود: لايحه جامع مديريت شهري هم اكنون آخرين مراحل تدوين را مي‌گذراند و اميدواريم كه با پايان كار تدوين به هيأت دولت آمده و به تصويب برسد. ناصر اماني گفت: هم اكنون فصل دوم و سوم لايحه مديريت شهري تدوين شده است و در انتظار تدوين ساير فصول اين لايحه هستيم. اگرچه در بخش تأمين درآمدهاي پايدار و بحث عوارض نگراني‌هايي وجود دارد، اما اميدواريم كه اين لايحه پس از گذشت تقريبا نيم قرن قانوني جامع براي اداره كلانشهرها و شهرهاي بالاي 200هزار نفر ارائه دهد.

  • چه اتفاقي مي‌افتد؟

لايحه قانون جامع مديريت شهري، اين امكان را به شهرداري‌ها ‌ مي‌دهد كه به‌صورت متمركز شهرهاي بزرگ كشور را اداره كنند كه از موازي‌كاري ساير دستگاه‌ها در اداره شهرها جلوگيري خواهد شد. با تصويب اين لايحه در هيأت وزيران و تصويب نهايي آن توسط مجلس، شهرداري‌هاي بزرگ كشور، تمامي وظايفي كه در قانون به‌عنوان وظايف 23گانه نامگذاري‌ شده‌است را در اختيار خواهند گرفت؛ مسائلي مانند راهنمايي و رانندگي، آموزش و پرورش، آب، برق، گاز و تلفن و غيره.....

کد خبر 322904

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha