حامد فرحبخش: رسیدگی قضائی به پرونده متهمان 2 شناورغول پیکر که به قاچاق گسترده سوخت از سواحل ایران دست می‌زدند، در دادگاه میناب آغاز شد.

قاچاقچی عراقی در آب‌های ایران

در نخستین روزهای شهریورماه گذشته، مأموران مبارزه با قاچاق کالا و ارز هرمزگان از فعالیت گسترده و حرفه‌ای یک باند قاچاق سوخت اطلاع یافتند که پس از جمع آوری محموله‌های سنگین گازوئیل در سواحل هرمزگان، آن را به‌وسیله لنج به کشتی‌ای به نام پرنس فیلد که در آب‌های سرزمینی ایران لنگر انداخته بود منتقل می‌کردند.

قاچاقچیان پس از بارگیری، این محموله را به کشورهای حاشیه خلیج فارس که قیمت گازوئیل در آنجا ده‌ها برابر قیمت گازوئیل در ایران است انتقال داده و به سودهای هنگفتی دست می‌یافتند.

در حالی که نخستین بررسی‌های اطلاعاتی نشان می‌داد مالک این کشتی یک تبعه عراقی است، مأموران پلیس هرمزگان با دستور سرهنگ اصغرقطب‌زاده فرمانده پلیس آگاهی استان، درعملیاتی ضربتی قبل از آنکه کشتی خارجی بتواند وارد آب‌های آزاد شده و بگریزد، آن را در محاصره قرار داده و با دستور قضائی به بازرسی آن دست زدند.

وقتی در داخل این کشتی، بیش از 580 هزار لیتر گازوئیل قاچاق کشف شد،17 خدمه کشتی که 11فیلیپینی، 5 اندونزیایی و یک عراقی بودند تحت بازجویی قرارگرفتند.

در حالی که در داخل این کشتی، اسناد و مدارک مهمی از فعالیت گسترده مالکان کشتی در زمینه قاچاق گازوئیل به کشورهای عربی به دست آمده بود، قاچاقچیان اعتراف کردند تاکنون یک میلیون و 300هزار لیتر گازوئیل را پس از آنکه با قیمت هر لیتر 320تومان از واسطه‌های خود در سواحل ایران تحویل گرفته‌اند، به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس قاچاق کرده‌اند.

با مشخص شدن این موضوع، گمرک ایران اقدام به شکایت از این باند قاچاق سوخت کرد که به این ترتیب بخشی از پرونده در اختیار دادسرای عمومی و انقلاب میناب و بخشی دیگر در اختیار دادسرای بندرعباس قرار گرفت و درنهایت با صدور کیفرخواست، پرونده  به دادگاه عمومی و انقلاب میناب ارسال شد.

گمرک ایران در شکایت خود برای گازوئیلی که از داخل کشتی کشف شده بود، یک میلیارد و350میلیون تومان و برای گازوئیلی که اعضای باند اعتراف کرده‌اند از کشور خارج کرده‌اند 3میلیارد و 700میلیون تومان درخواست خسارت کرده بود.

کشتی‌ای که برکت نبود

چند روز بعد از توقیف این کشتی قاچاق، مأموران پلیس هرمزگان در جریان فعالیت باند دیگری قرار گرفتند که گازوئیل‌های قاچاق را به کشتی غول‌پیکری به نام برکات منتقل کرده و این محموله‌ها از آنجا به کشورهای حوزه خلیج فارس قاچاق می‌شد.

در حالی که بررسی‌های اولیه نشان می‌داد مالک این کشتی یک ایرانی است که برادر وی به‌عنوان ناخدای کشتی فعالیت می‌کند، با هدایت مستقیم فرمانده پلیس آگاهی استان هرمزگان، این شناور در تاریخ 14 شهریورماه در آب‌های ساحلی خلیج فارس توقیف شد و 9 خدمه آن که یک ایرانی، یک تبعه نپال، 3 هندی، یک بنگلادشی و 3 فیلیپینی بودند دستگیر شدند که در این کشتی نیز 192 هزار لیتر گازوئیل کشف شد.

درجریان بازرسی از این کشتی، همچنین 400 میلیون تومان وجه نقد به صورت درهم کشف شدکه تحقیقات بعدی نشان داد این مبلغ قرار بوده در اختیار واسطه‌های ساحلی سوخت قرار گیرد.

در ادامه بازجویی‌ها، یکی ازخدمه کشتی به مأموران پلیس گفت که اعضای این باند قاچاق تاکنون 7میلیون و 200هزار لیتر گازوئیل را از کشورقاچاق کرده‌اند، اما این متهم در مراحل بعدی ادعای خود را انکار کرد.

درحالی که گمرک هرمزگان برای این شناور، در مورد گازوئیل مکشوفه 4 میلیارد و 400میلیون ریال تقاضای جریمه کرده و تحقیقات درباره ادعای قاچاق 7میلیون لیتری مرد قاچاقچی ادامه دارد، پرونده به دادگاه عمومی و انقلاب میناب ارسال شد.

آغاز رسیدگی قضائی به پرونده 

علی علیا رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با اعلام خبر آغاز رسیدگی قضائی به پرونده‌های متهمان2کشتی پرنس فیلد و برکات گفت: محاکمه متهمان این 2 کشتی از روز یکشنبه در دادگاه عمومی و انقلاب میناب آغاز شده است.

کد خبر 32431

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز