مهدی چمران: بیش از ۳۰ سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامی می‌گذرد؛ انقلابی که توانست ملت ایران را پس از سالیان دراز ظلم و ستم و استعمار رهانیده و روی خوش آزادی در سایه عدالت و ایمان را برایشان ارزانی بدارد.

رهبر كبير انقلاب، حضرت امام خميني (ره) توانست با شعار اتحاد و ايمان ملت را هوشيار كرده تا حقوق زايل شده خويش را بازستانده و حكومتي در‌شأن اين تمدن با‌شكوه ايجاد نمايند. رهبر معظم انقلاب نيز اين شجره طيبه را با قدرت، مديريت، عقلانيت و تدبيري هوشمندانه تا به امروز رهبري نموده است. نظام مقدسي كه مهم‌ترين كشور خاورميانه در مسائل سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي است و در سطح جهان نيز به لحاظ اقتدار، توليد علم، توان نظامي و... داعيه‌هاي بسيار دارد. نظامي كه خون و جان بسياري از شهيدان و جانبازان غيور و جاودان آن ضمانتي بر استواري و استحكام آن است.

در طول اين سال‌ها سخنان بسياري درخصوص طليعه انقلاب اسلامي گفته و شنيده شده است؛ سخناني كه هر كدام به قوام و دوام اين جوشش آزاديخواهانه مردمي كمك كرده است، اما در تحليل انقلاب اسلامي امروز بايد مسائلي بسيار مهم‌تر را مورد بررسي قرار داد؛ موضوعات و محورهايي كه براي بقاي نظام در گام نخست و گسترش و جهاني‌سازي‌ آن در قالب تمدن نوين اسلامي - درگام بعدي- داراي اهميتي بي‌شمار است.

موارد متعدد بسياري وجود دارد، اما اگر بخواهيم به اختصار به اين موارد اشاره كنيم شايد كليد سربلندي امروز ايران اسلامي را بتوان در اين 4مورد خلاصه نمود:تقوا: موهبتي الهي كه بايد در حفظ و تقويت آن در نفوس و ارواح مختلف مردم و به‌ويژه مسئولان و خادمان ملت كوشش بسيار نمود. زماني كه تقوا رنگ ببازد، آفت دنياپرستي، حرص، قدرت دوستي و فراموشي مردم به سراغمان مي‌آيد. آن زمان كه فرا رسد در پوسته‌اي اعتقادي و ديني در جست‌وجوي هواي نفس و فرامين شيطان عمل مي‌كنيم. توجه به تقوا و خداترسي بايد دركانون توجه فرد و جامعه قرار گيرد.

  • فرهنگ جهادي: امروز متخصصان بي‌شماري در كشورعزيزمان حضور دارند؛ جواناني پرتلاش، دغدغه مند و متخصص؛ اما گويي عزم جهادي و فرهنگ تلاش و پشتكار كمرنگ شده است. همانطور كه در سال‌هاي دفاع‌مقدس جوانان غيور ايران در عرصه جنگ و دفاع چون كوه ايستادند، امروز هم نيازمند استقامت، تلاش مضاعف و سختكوشي در امر اقتصاد، توليد، فرهنگ و سبك زندگي هستيم.
  • تغيير نگرش به زندگي: فرهنگ غرب علاوه بر آنكه از طريق علم و توسعه وارد زندگي انسان‌ها مي‌شود، با خود جداي از فناوري و تكنولوژي مسائلي روبنايي را نيز منتقل مي‌كند. فرهنگ مصرف گرايي، زيبايي‌شناسي به سبك غربي، گسست در امر جنسيت و خانواده، توجه به ظواهر انساني به جاي خصايص اخلاقي و معنوي و هدايت به سوي فردگرايي و خودمحوربيني آفت‌هايي بزرگ است كه از طريق رسانه، انتقال سبك زندگي و در نهايت تغيير نگرش فرد به زندگي مي‌شود. رفته رفته فرد دنيا را كه محلي براي گذر و جايگاهي موقتي است خانه ابدي خويش مي‌داند، غافل از آنكه قرار بوده در اين دنيا توشه‌اي جمع كند تا در پيشگاه الهي و حيات ابدي روسپيد و سعادتمند باشد. فرهنگ غرب فرهنگ جايگزيني اصلي فردگرايي به جاي خدامحوري و دنيا‌پرستي در برابر مفهوم عميق معاد است.
  • سلامت جسم و روح: انسان موجودي تك بعدي نيست. جسم و روح، ماديت و معنويت در كنار هم يك انسان كامل را مي‌سازد. جامعه زماني در مسير سعادت و بهروزي است كه افراد آن سالم و تنومند باشند و به لحاظ روحي نيز داراي خصايص صحيح باشد. در بعد جسمي توجه به تغذيه، شيوه زندگي، ميزان استراحت، تفريح، فراغت، صله رحم و... بايد در برنامه‌اي منظم قرار گيرد.

در بعد معنوي نيز قناعت، حيا، رزق حلال، احسان به والدين، كمك به ضعفا و... اساسي‌ترين و كليدي‌ترين راه‌هايي است كه توسط قرآن، ائمه اطهار و متخصصان زندگي و دين در اختيار ما قرار داده شده است و متأسفانه به‌دليل افزايش حجم وسيع مشكلات، مصايب و گرفتاري‌ها از زندگي ما رخت بر بسته‌اند. بازگشت به زندگي اصيل و صحيح، توجه به خوراك و تغذيه جسم و همچنين دقت در ابعاد مختلف نيازهاي اصيل روحي و معنوي مي‌تواند جامعه‌اي سالم پديد آورد؛

جامعه‌اي كه سنگ بناي اصلي نظام اسلامي، دولت اسلامي، تمدن اسلامي و در نهايت حكومت اسلامي است. بنا بر فرمايش رهبر معظم انقلاب، انقلاب اسلامي در امتداد جريان رسول گرامي اسلام است و كسي كه در اين مسير امروز كوشش كند به دين پيامبر خاتم(ص) مدد رسانده است. جاي دارد تا با تمام وجود در جهت اهداف مقدس انقلاب اسلامي از هيچ كوششي فروگذار نباشيم. اين دهه پرشكوه عزت را به تمام مردم عزيز ايران و خانواده‌هاي معظم و معزز شهدا و رهبر معظم انقلاب تبريك عرض مي‌كنم.

  • رئيس شوراي اسلامي شهر تهران
کد خبر 323954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha