سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۵
۰ نفر

مهدی چمران:۱۷ شهریور ۱۳۵۷هجری شمسی روزی بزرگ است؛ روزحماسه ملت ایران و روزی که در آن خون‌های بسیاری بر زمین ریخته شد و از ثمره آن درخت تنومند جمهوری اسلامی به بار نشست. رئیس شورای اسلامی شهر تهران

مردم شجاع، غيور و بيزار از ظلم و طاغوت، چون سيلي خروشان به خيابان‌ها ريخته و بزرگ‌ترين گردهمايي جريان انقلاب را رقم زدند. اين تجمع تنها به تهران و ميدان شهدا (ژاله) خلاصه نشد بلكه در سرتاسر ايران و به‌ويژه در شهرهاي بزرگ نيز به انجام رسيد.

اما فاجعه كشتار وسيع مردم بيگناه توسط دژخيمان شاهنشاهي، كه شايد بزرگ‌ترين لكه ننگ حكومت پهلوي بود، سبب شد جريان شكل‌گيري انقلاب اسلامي وارد مرحله‌اي جدي‌تر شود. از آن پس ديگر حساب مردم از حكومت جدا شد و رژيم شاهنشاهي كه تا آن روز بعضي از مردم اميدي به اصلاح آن داشتند صريحا در مقابل مردم قرار گرفت.

مردم انقلابي و پرشور در شهريور 57به دعوت بنيانگذار انقلاب و مراجع عظام لبيك گفته و برگ زريني را در تاريخ ايران رقم زدند. آنان در حمايت از امام و حكومت اسلامي، از جانشان گذشتند تا مردم ايران پيروز و سربلند باشند. واقعه 17شهريور 1357معروف به «جمعه سياه» كه در منابع از آن با عنوان «كشتار 17شهريور» نيز ياد مي‌شود، واقعه‌اي خونين است كه مي‌توان از آن به‌عنوان نقطه عطف پيروزي انقلاب اسلامي ياد كرد. هنوز چند روزي از واقعه آتش‌سوزي سينما ركس آبادان در 28مرداد نگذشته بود كه دولت آموزگار، مجبور به استعفا شد و در روز 4شهريور، محمدرضا پهلوي از جعفر شريف‌امامي كه سابقه‌اي طولاني در خدمت به دربار داشت و رئيس مجلس سنا بود خواست تا دولتي با شعار آشتي ملي تشكيل دهد.

مدتي بعد و در روز 13شهريور، راهپيمايي بزرگ عيد فطر در تهران، تبديل به تظاهرات ضد‌حكومت شاهنشاهي شد. رفته‌رفته موج اعتراضات و ناآرامي‌ها گسترده‌تر گرديد و تا روز شانزدهم شهريور‌ماه ادامه داشت. در اين مقطع جمعيت حاضر در تظاهرات بسيار زياد بوده و موج اعتراض به‌شدت گسترش يافته بود. (درآن واقعه جمعيت حاضر در تظاهرات عيد فطر تهران را نيم ميليون نفر برآورد كرده‌اند و از آن به‌عنوان بزرگ‌ترين گردهمايي انجام گرفته ياد مي‌كنند.) و براي نخستين بار در آن روز شعار استقلال، آزادي، حكومت اسلامي سر داده شد.

شب شانزدهم شهريور موج ناآرامي به قدري گسترده شد كه شاه موقعيت خويش را بيش از پيش در خطر ديد و دستور اقدام جدي و قتل عام مردم را به فرماندهان نظامي صادر نمود. مردم معترض كه در روز جمعه در ميدان ژاله جمع شده بودند با تيربارها و تانك‌هاي ارتش مواجه شده و اين درگيري نابرابر موجب كشتار وسيع مردم تهران شد. اين جريان كه به گوش همه مردم ايران و جهان رسيده، در ايران تبديل به نقطه جدي بسيج عمومي مردم و افزايش اعتراضات در همه شهرها شد و ديري نگذشت كه با ورود رهبر و بنيانگذار، انقلاب اسلامي جاي تاريخ 2500ساله شاهنشاهي ظالمانه را گرفت و جمهوري اسلامي ايران پايه‌گذاري شد.

هفدهم شهريور نماد ايثار، شجاعت و جان‌بازي ملت شريف ايران در برابر استكبار و ظلم است كه با شهادت طلبي خود برگي زرين در تاريخ كشور ما گشود؛ ظلمي كه هرآينه به‌گونه‌اي رخ نشان مي‌دهد و مردم جهان را به زانو درآورده است. ملت ايران از آزمون‌هاي قبلي خويش به خوبي و سربلندي بيرون آمده و امروز نيز آمادگي كامل اين را دارد كه در سايه دستورات و رهنمود‌هاي رهبر انديشمند و فرزانه خويش در برابر كوچك‌ترين زياده خواهي‌هاي مستكبران بايستد. ملت ايران در كوران سختي‌ها و مبارزات، فرزندان بسياري را تقديم اسلام و اين آب و خاك كرده است و هيچ ابايي ندارد تا دوباره تاريخ ظلم ستيزي را احياء نمايد.

کد خبر 306469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha