پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

مهدی چمران: بیش از ۱۴۰۰ سال از واقعه عظیم، جانسوز و مملو از درس عاشورا می‌گذرد.

مهدی چمران

قيام حضرت امام حسين بن علي(ع) در سال 61هجري قمري عليه دستگاه ظلم و جهالت بني‌اميه، تا به امروز چون مسيري روشن سره را از ناسره جدا ساخته و پس از گذشت مدت زمان بسيار هنوز هم بنا بر حديث امام صادق(ع) حرارتي دارد كه هيچ‌گاه در قلوب مومنين و شيعيان كم‌فروغ نخواهد شد.

1 جهاد في سبيل‌الله در عالي‌ترين نمونه‌اش واقعه كربلا را ترسيم كرده است. رخدادي كه در آن يك امام معصوم همراه با خاندان پيامبر و ياران اندكي به‌منظور جلوگيري از انحراف جدي در مسير دين ارزشمند اسلام علم امر به معروف و نهي از منكر برداشته تا به جهانيان دوران خويش و كل حيات بشري نشان دهد كه بذل جان و مال و اولاد و خانواده در راه دفاع از دين اسلام ارزشي عظيم دارد. اما مهم‌ترين مسئله‌اي كه امروز نيز مي‌توان از آن ياد كرد و هنوز هم سبب شده تا عموم مسلمين و خاصه شيعيان از آن غافل باشند، معرفت به امام زمان خود است.

معرفت به امام كه در امتداد معرفت به‌الله است، امري است كه چون نور بر دل‌هاي مشتاق و منتظر تابيده مي‌شود. انسان بايد بنا بر حديث امام صادق(ع) خود را در معرض آن قرار دهد تا عطر معرفت امام با عنايت خاص ايشان بر فرد ورود يابد. عدم‌معرفت و جهالت در سال 61هجري قمري سبب شد تا كوفيان پس از ارسال هزاران نامه و استمداد از امام عصر خويش، يكباره عافيت دنيا را برگزينند و رسم مهمان‌نوازي، جوانمردي و پايبندي به عهد را به جاي نياورده و با شمشير و نيزه و سنگ به استقبال امام و اهل حرم ايشان بروند.

امام حسين(ع)كه «رحمه‌الله الواسع» بوده و هست، بارها از سر رحمت و كرامت به راه حق دعوتشان‌كرد؛ حتي اباعبدالله الحسين(ع) در گودال قتلگاه نيز دست از ارشاد و هدايت برنداشت و در لحظه آخر حيات نيز قاتل خويش را به راه حق دعوت كرد. بي‌اغراق مي‌توان گفت معرفت امام عصر بزرگ‌ترين دانش، آگاهي و تعهدي است كه انسان‌ها را در زمين بدان نيازمند هستند؛ چراكه خير دنيا و آخرت، به واسطه ذات عصمت امام و حلقه اتصال كائناتي ايشان بر زمينيان محقق مي‌شود. غفلت از امام‌شناسي است كه سبب كشتارها و افزون‌خواهي‌ها و شيوع اين حجم از ناعدالتي‌ها مي‌شود.

اباعبدالله الحسين منشأ رحمت و مغفرت الهي است و انقلاب ما از عاشورا نشأت گرفت و از شهادت حسيني درس آموخت و تمام زندگي امروز ملت شريف ايران را تحت‌الشعاع خويش قرار داده است. به‌راستي كه اگر ما كسي چون حسين بن علي را نداشتيم چه مي‌كرديم؟

اين نعمتي است كه لحظه به لحظه بايد شكرگزار آن بود. ان‌شاءالله كه جزو عزاداران و پيروان راستين آن گوهر خلقت باشيم كه كشتي نجات اباعبدالله الحسين سريع‌ترين و وسيع‌ترين وسيله نجات انسان‌هاست.2 1- ان‌لقتل الحسين حراره في‌قلوب المؤمنين لاتبرد ابداً.2-كلنا سفن النجاه ولكن سفينه جدي الحسين أوسع ‌

  • رئيس‌شوراي‌شهر‌تهران
کد خبر 311249

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha