مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: متخصصان می‌گویند، هر چیزی برای بدن خوب باشد، برای مغز هم خوب است. بنابراین ورزش منظم، خواب کافی و خوردن غذاهای سالم به حفظ قدرت مغز و جوان ماندن آن کمک می‌کنند. اما گذشته از این فعالیت‌های زیادی وجود دارد که در حفظ قدرت مغز علی‌رغم افزایش سن مفید است. نیازی به فعالیت‌های جادویی هم نیست، شرکت در چندین نوع از این فعالیت‌های محرک ذهن که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌شود، در حفظ و ارتقای قدرت مغز کافی است.

۷ روش برای افزایش توانایی و قدرت مغز

1- یادگیری موسیقی

بر اساس تحقیقات نواختن یک ساز موسیقی چه گیتار یا ساکسیفون یا پیانو تا حد زیادی به سلامت مغز و مخصوصاً حافظه کمک می‌کند. حتی گوش دادن به موسیقی باعث افزایش توان مغز نیز می‌شود. دانشگاه پزشکی استانفورد اخیراً نتیجه یک تحقیق را آشکار کرده است که گوش دادن به موسیقی منجر به تغییراتی در مغز می‌شود که باعث افزایش تمرکز و توجه و افزایش توانایی ذخیره سازی حافظه می‌شود.

2- یادگیری یک زبان خارجه

محققان می‌گویند با یادگیری یک زبان خارجی آغاز فراموشی به تأخیر می‌افتد. بر اساس یک تحقیق که سال ۲۰۱۳ در مجله نورولوژی منتشر شد، افرادی که دو زبان خارجی را می‌دانند نسبت به افرادی که فقط زبان مادری خود را می‌دانند دیرتر دچار فراموشی می‌شوند.

بر اساس یک تحقیق دیگر افرادی که دو زبان یا بیشتر را می‌دانند، نسبت به افراد دیگر در کارهای خود مخصوصاً کارهای چند منظوره که نیازمند توجه و تمرکز زیاد است، بهتر عمل می‌کنند. هیچ وقت برای یادگیری یک زبان خارجه دیر نیست و یادگیری هر زبانی در افزایش توان مغز و حافظه مفید است.

3- شطرنج بازی کنید

اگر می‌خواهید مغزتان را همیشه آماده نگه دارید، شطرنج یا بازی‌های فکری شبیه آن بازی کنید. بر اساس یک تحقیق در فرانسه ۱۵ درصد خطر فراموشی برای افرادی که این نوع بازی‌ها را انجام می‌دهند، کمتر است.

شطرنج

4- بیشتر مطالعه کنید

مطالعه برای مغز بسیار مفید است. مطالعه برای نرون‌های سیستم عصبی شبیه به ورزش است. عادت کنید در روز حداقل چند دقیقه مطالعه کنید و مقداری زمان برای تعمق بر مطالعه خود وقت بگذارید. مغز شما برای این فعالیت از شما تشکر خواهد کرد.

5- انجام یک فعالیت در یک زمان

اگر تصور می‌کنید که چون چند فعالیت را همزمان انجام می‌دهید، یک مغز توانا دارید باید بگوییم کاملاً اشتباه می‌کنید. زمانی که چند فعالیت همزمان را انجام می‌دهید این کار لوب پیشانی مغز را کنترل می‌کند. این لوب مسئول حل مشکلات، تصمیم گیری و دیگر حوزه‌های یادگیری است که در حفظ سلامت مغز مهم است. تحقیقات نشان می‌دهند که انجام یک فعالیت در زمان باعث افزایش توانایی منطق و یادگیری مغز می‌شود. منطق توانایی یادگیری چیزهای جدید است و ظرفیتی است که مسئول تبدیل چیزهای جدید یاد گرفته به عمل است.

6- در مورد موارد استرس زا بنویسید

در یک تحقیق در دانشگاه تگزاس، دانشجویان دانشگاهی درباره موارد استرس زای خود ۲۰ دقیقه در سه روز متوالی مطالبی نوشته‌اند. نتایج تحقیق نشان داد این دانشجویان افزایش در قدرت حافظه پیدا کردند و در امتحانات نمره بهتری گرفتند. فرض می‌شود استرس موجب افکار ناخواسته و مزاحم می‌شود. با این تمرین نه تنها چیزی که باعث آزار و استرس شما است از بین می‌رود بلکه باعث افزایش توانایی کاربردی حافظه نیز می‌شود.

منبع: wellnessbin

کد خبر 323481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha