همشهریآنلاین: هیلاری کلینتون رایانامه‌های کاری خود را از طریق یک حساب شخصی و یک سرور غیردولتی رد و بدل کرده که با این کار امنیت آمریکا را به خطر انداخته است.

نامه های الکترونیکی کلینتون حاوی اطلاعات فوق محرمانه بود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری رویترز از واشنگتن، ماجرای بحث برانگیز نامه های الکترونیکی هیلاری کلینتون روز جمعه وارد مرحله جدیدی شد زیرا وزارت امور خارجه آمریکا برای اولین بار اذعان کرد دست کم بیست و دو رایانامه ای که هیلاری کلینتون از طریق ایمیل شخصی خود ارسال کرده حاوی اطلاعات محرمانه دولتی بسیار حساس بوده است.

بر اساس این گزارش، جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد این بیست و دو نامه الکترونیکی به علت این که حاوی اطلاعات فوق محرمانه هستند، منتشر نخواهند شد.

وزارت امور خارجه آمریکا این خبر را در فاصله سه روز مانده به آغاز انتخابات مقدماتی حزب دموکرات آمریکا در ایالت آیووا منتشر کرده است. ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون از تصمیم وزارت امور خارجه مبنی بر عدم انتشار بیست و دو رایانامه ذکرشده انتقاد کرده و انتشار آنها را خواستار شده است.

برخی از اطلاعات موجود در یک هزار و سیصد رایانامه هیلاری کلینتون که پیش از این منتشر شده بودند، حذف شده است چرا که به گفته مسئولان وزارت امور خارجه آمریکا این اطلاعات سری یا فوق سری بوده اند اما این اولین بار است که وزارت خارجه به کلی از انتشار چندین رایانامه خودداری می کند.

کلینتون که هدایت دستگاه دیپلماسی آمریکا را در فاصله سالهای دو هزار و نه تا دو هزار و سیزده بر عهده داشت، پیامهای الکترونیکی کاری خود را به جای استفاده از یک حساب دولتی، از طریق یک حساب شخصی و یک سرور غیردولتی رد و بدل کرده و به گفته مقامات آمریکایی با این کار اسرار دولتی را به خطر انداخته است.

بخشی از این رایانامه ها به تحولات لیبی در فاصله سالهای دو هزار و یازده تا دو هزار و دوازده به ویژه حمله افراط گرایان مسلح به کنسولگری آمریکا در بنغازی در یازدهم سپتامبر سال دو هزار و دوازده که به کشته شدن چهار نفر از جمله کریستوفر استیونس سفیر آمریکا در لیبی منجر شد، مربوط می شود. جمهوری خواهان آمریکا دولت باراک اوباما و هیلاری کلینتون را متهم کرده اند که برخی از اخبار و اطلاعات مربوط به این حمله را پنهان کرده اند.

مشاجره در این زمینه میان دموکراتها و جمهوری خواهان مشخصا زمانی آغاز شد که دولت آمریکا ابتدا حمله بنغازی را اقدام خودجوش تظاهرکنندگان و معترضان خشمگینی لیبیایی دانست اما در ادامه اعتراف کرد که این اقدام یک حمله تروریستی و کار افراط گرایان بوده است.

رینس پریباس، رئیس کمیسیون ملی جمهوری خواهان، اعلام کرد هیلاری کلینتون در ماجرای بنغازی با اشتباهات خود امنیت ملی آمریکا و دیپلماسی کشور را به خطر انداخته است.

طبق قوانین دولت آمریکا، انتشار اطلاعات و گزارشهای محرمانه حتی اگر مهر محرمانه و سری روی آنها نخورده باشد، خارج از مسیرها و کانالهای امن و مطمئن تحت کنترل مقامات ممنوع است و حتی افرادی که این اطلاعات را از مجاری قانونی امن خارج می کنند، تحت پیگرد قضایی قرار می گیرند.

در عین حاخل جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز در کنفرانس مشترک خبری با وزیران خارجه مکزیک و کانادا در کبک گفت وزارت خارجه به جزئیات فنی یا این که چه اتفاقی ممکن است در ارتباط با سرور شخصی کلینتون افتاده باشد، نمی پردازد.

وی افزود:«این وظیفه ما نیست. ما اطلاعی نداریم و به دیگران مربوط می شود. وظیفه ما این است که اگر دادگاه درخواست کند، این ایمیلها را بر اساس لایحه آزادی اطلاعات منتشر کنیم.»

کد خبر 323377

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha