شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۷
۰ نفر

همشهری دو - محمد معمار: با نزدیک شدن نوروز و فصل بهار، ماجرای خانه‌تکانی در خانواده‌های ایرانی رونق می‌گیرد.

پاک کردن دیوار

خيلي‌ها آرام‌آرام به فكر انجام اين سنت ديرينه و زيبا مي‌افتند. ديوار‌ها نماي داخلي و اصلي خانه‌ها را تشكيل مي‌دهند و هنگام خانه‌تكاني بيشتر از جاهاي ديگر نياز به تميزكاري دارند. تميزكردن ديوار‌ها عموما كار دشواري است و يكي از سخت‌ترين بخش‌هاي خانه‌تكاني محسوب مي‌شود. اين صفحه به شما اطلاعاتي درباره تميز كردن اصولي ديوار‌هاي داخلي خانه مي‌دهد و شما را با مواد شوينده‌اي كه در اين زمينه به كمكتان مي‌آيند آشنا مي‌كند. همچنين اين صفحه به شما آموزش مي‌دهد كه چگونه كاغذ ديواري‌ها را تميز و لكه‌ها را از روي آنها محو كنيد. محسن رضايي كه يكي از فروشندگان با سابقه مواد شوينده در پايتخت است ما را به‌عنوان كار‌شناس در اين بخش همراهي مي‌كند.

  • روش اصولي تميز كردن ديوار‌ها

براي تميز كردن ديوار‌ها قبل از هر كاري شما بايد روي زمين روزنامه پهن كنيد تا مواد شوينده و كثيفي‌ها روي فرش و كف خانه نريزد. شما نياز به 2سطل، مواد شوينده، ابر، حوله يا دستمال خشك، يك دستمال نمدار و دستكش داريد. براي آنكه موادشوينده به‌دست شما آسيب نرساند حتما از دستكش استفاده كنيد. با دستمال نمدار گردوغبار روي ديوار را تميز كنيد. هر ازچند گاهي دستمال خود را بشوييد تا گردوغبار‌هاي روي آن پاك شود. اين گرفتن گردوغبار را برخي‌ها جدي نمي‌گيرند، به همين دليل در مرحله شست‌وشو، بيشتر باعث كثيف شدن ديوارها مي‌شوند. سپس داخل يكي از سطل‌ها، محلول مواد شوينده و آب را درست كنيد. با يك تكه ابر مواد شوينده را روي ديوار بكشيد و سطل ديگر را تنها با آب پر كنيد. ابر را پس از مدتي داخل سطل دوم فرو ببريد و با دست آن را فشار دهيد تا كثيفي‌هايش گرفته شود. آنقدر اين كار را ادامه دهيد تا دوده‌هاي روي ديوار پاك شود. در آخر با دستمال يا حوله، ديوار‌ها را خشك كنيد تا رد آب روي آنها باقي نماند.

  • خودتان محلول شوينده درست كنيد

شايد قيمت بالاي مواد شوينده در بازار و كيفيت پايين بعضي از اين محصولات شما را از خريد آنها منصرف كند. شما خودتان مي‌توانيد داخل منزل مواد شوينده درست كنيد. براي ديوار‌هاي رنگ روغن شما يك سطل آب ولرم نياز داريد. يك دوم قاشق مرباخوري مايع ظرفشويي و يك قاشق غذاخوري آمونياك به آن اضافه كنيد و خوب هم بزنيد. پس از آن يك دوم پيمانه بوراكس به محلول خود اضافه كنيد. بوراكس، پودري سفيدرنگ و متشكل از كريستال‌هاي نرم و بي‌رنگ است و به راحتي در آب حل مي‌شود. از بوراكس در تركيب اكثر مواد شوينده استفاده شده و در تميزكاري بسيار مؤثر است. بوراكس را مي‌توانيد از فروشگاه‌هاي مواد شيميايي- بهداشتي خريداري كنيد. به اين ترتيب شما يك محلول شوينده بسيار قوي درست كرده‌ايد كه در تميزكاري ديوار‌هاي رنگ روغن به كمك شما مي‌آيد. اما براي ديوارهاي گچي كه تميز كردن آنها به‌مراتب سخت‌تر از ديوار‌هاي رنگ‌روغن است چه بايد كرد؟ اگر براي تميز كردن ديوار‌هاي كچي از آب خالي استفاده كنيد تنها وقت خود را تلف كرده‌ايد چرا كه با آب خالي نه‌تنها دوده روي ديوار پاك نمي‌شود بلكه با اين‌كار دوده‌ها روي ديوار پخش مي‌شود. براي تميز كردن اين ديوار‌ها محلول آب و جوش شيرين بسيار مؤثر است. با اين محلول دوده‌ها به راحتي از روي ديوار‌ها پاك مي‌شوند.

  • از بين بردن لكه‌هاي روي ديوارها

لكه‌هاي خودكار و ماژيك عموما از آن دسته لكه‌هايي هستند كه خيلي سخت از روي ديوارها پاك مي‌شوند. براي پاك كردن اين لكه‌ها مي‌توانيد از الكل سفيد استفاده كنيد. پنبه را آغشته به الكل سفيد كنيد البته نه آنقدر كه از آن بچكد و روي ديوار لكه‌اي ديگر به‌وجود آورد. پنبه آغشته به الكل را روي لكه قرار دهيد تا جوهر به خورد پنبه برود. اصلا پنبه را روي لكه نكشيد چون موجب پخش شدن جوهر روي ديوار مي‌شود. پس از انجام اين كار يك پارچه سفيد را آغشته به الكل سفيد كنيد و روي لكه بكشيد. اين كار را آنقدر ادامه دهيد تا لكه كاملا محو شود. جاي مدادشمعي هم روي ديوار خانه‌هايي كه كودك زير 5سال دارند معمولا ديده مي‌شود. براي پاك كردن جاي مدادشمعي ابتدا بايد با قاشق پلاستيكي، مدادشمعي‌هاي روي ديوار را به آرامي بتراشيد و سپس مقداري جوش شيرين را روي يك پارچه مرطوب بريزيد و پارچه را روي خطوط بكشيد. پس از آن با اسفنج مرطوب روي خطوط بكشيد تا كاملا پاك شوند. در آخر با يك حوله مرطوب ديوار را تميز كنيد.

  • تميز كردن ديوار با كاغذ ديواري

خب، اين روزها ديوارهاي خيلي از خانه‌ها با كاغذديواري‌هاي متنوع پوشيده شده‌اند. براي تميز كردن كاغذديواري بايد اسفنجي را با آب ولرم خيس كنيد و سپس روي كاغذديواري بكشيد. سعي كنيد از آب كمتري استفاده كنيد تا كاغذ برنيايد. اصولا كاغذ‌هاي ديواري را از پايين به بالا تميز مي‌كنند. اسفنج خيس شده را خيلي نرم از پايين به بالا بكشيد تا كاغذديواري شما تميز شود. براي كاغذ‌هاي ديواري ضخيم مي‌توانيد از محلول آب و صابون رقيق هم استفاده كنيد. اگر كاغذديواري شما نازك بود استفاده از صابون توصيه نمي‌شود. براي از بين بردن لكه‌هاي روي كاغذديواري بهترين راه استفاده از گل سفيد و گچ‌خياطي است. لكه‌هاي روي كاغذديواري را بايد سريعا پاك كنيد چرا كه ممكن است به خورد كاغذ بروند و ديگر پاك نشوند. گل سفيد و گچ خياطي را با مقداري محلول شوينده مخلوط كنيد و خميري بسازيد، سپس آن‌ را روي لكه قرار دهيد و بگذاريد تا خشك شود. پس از خشك شدن آن را برس بزنيد و در آخر با دستمال نمدار آن قسمت را تميز كنيد. ممكن است يك لكه سنگين نياز به 2 يا 3 بار تكرار اين كار داشته باشد، پس زود نااميد نشويد. به‌طور كلي يادتان باشد كه كاغذ‌ديواري‌ها نياز به نگهداري بيشتري دارند.

  • پاك كردن رد تابلو‌ها روي ديوار

عموما وقتي تابلويي را به ديواري آويزان مي‌كنيم به‌خاطر آنكه تابلو به ديوار مي‌چسبد گردوغبار نمي‌تواند به زير تابلو نفوذ كند، در نتيجه آن قسمت تميز‌تر از بقيه قسمت‌هاي ديوار باقي مي‌ماند و روي ديوار دورنگي پديد مي‌آيد. آن‌وقت اگر بخواهيد دكوراسيون را تغيير دهيد، نماي بدي در خانه به‌وجود مي‌آيد. براي پيشگيري از چنين مشكلي مي‌توانيد به چهارگوشه تابلو چوبي بچسبانيد تا فاصله‌اي بين تابلو و ديوار به‌وجود آيد. حالا اگر چنين كاري نكرده‌ايم و جاي تابلو روي ديوار به‌وجود آمده باشد بايد چكار كنيم؟ بهترين وسيله براي چنين مشكلاتي بخارشور است كه خيلي راحت دورنگي ديوار را از بين مي‌برد، اما اگر بخارشور در دسترس نداريد سعي كنيد در محلول شوينده خود از آب گرم استفاده كنيد. دور و اطراف رد تابلو را نسبتا محكم‌تر از جاهاي ديگر بكشيد. اگر ديوار شما رنگ‌روغن دارد مي‌توانيد از اسكاچ نرم براي تميز كردن آن قسمت‌ها استفاده كنيد.

  • 2نكته براي كثيفي‌ ديوارها

گاهي كودكان، با مداد روي ديوارها مي‌كشند. براي پاك كردن مداد تنها به يك پاك‌كن نياز داريد شما مي‌توانيد به كمك يك پاك‌كن به راحتي اين موارد را پاك كنيد. اگر نشد مي‌توانيد از جوش‌شيرين نيز استفاده كنيد.
اين روزها از پوشش‌هاي بلكا و پتينه هم در ديوارهاي خانه استفاده مي‌شود. يادتان باشد كه ديوارهاي با پوشش بلكا و پتينه را به هيچ‌وجه نمي‌توان به‌طور كامل شست ولي درصورت لك شدن و كثيفي مي‌توان با كف شامپوفرش و به وسليه يك تكه ابر آن را تميز كرد.

کد خبر 323310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha