«ما شبیه دیگری نیستیم. شبیه خودمان هستیم. توانایی‌های ما با دیگران فرق دارد.» به گفته‌ی احمد دلبری، مدیرکل بهزیستی استان تهران، حدود ۱۴درصد از مردم جامعه دارای نیازهای ویژه هستند.

دوچرخه شماره ۸۲۰

كتاب‌خانه‌هاي فراگير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان قصد دارند به همه‌ي كودكان با هرگونه نيازي خدمات كتاب‌خواني و فرهنگي ارائه كنند.

اين كتاب‌خانه‌‌ها از سال1380 براي پوشش همه‌ي كودكان با نيازهاي ويژه و با آسيب‌هاي بينايي، شنوايي و مشكلات جسمي و حركتي ايجاد شد. قصد اين كتا‌ب‌خانه‌ها، ايجاد فرصت‌هاي برابر براي همه‌ي كودكان و نوجوانان است.

 در اين مدت بر تعداد كتاب‌خانه‌هاي فراگير افزوده شده است. اين مراكز علاوه بر تهران در اصفهان، هرمزگان، چهارمحال‌و بختياري،‌ سيستان و بلوچستان و زنجان فعال‌اند و در استان‌هاي گلستان،‌ آذربايجان شرقي و قزوين هم به‌زودي فعال خواهند شد.

در اين مراكز به كودكاني كه دچار آسيب بينايي و شنوايي هستند علاوه بركتاب، خدماتي در حوزه‌ي فرهنگي و هنري ارائه مي‌شود و مربيان با افراد اين گروه، بنا بر توانايي‌هايشان در حوزه‌هاي قصه‌گويي، خوشنويسي، نقاشي، سفالگري، پويانمايي، فعاليت‌هاي مذهبي و... كار مي‌كنند.

«زهرا عبدالحي»، كارشناس كتاب‌خانه‌هاي فراگير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «اين كتاب‌خانه‌ها و مراكز استعداد، كودكان با نيازهاي ويژه را شناسايي  مي‌كنند.

متأسفانه ما مراكز ديگري نداريم كه از ابتدا و در همه‌ي كشور اين كودكان را شناسايي كنند. كاري كه كتاب‌خانه‌هاي فراگير انجام مي‌دهند سبب شد، سازمان‌ها و مراكز ديگر هم به فكر بيفتند و آن‌ها هم به مشاركت در اين كار فرهنگي ابراز تمايل كنند.»

 او اظهار اميدواري مي‌كند كه ارتباط و پيوند اين گروه‌ها و سازمان‌ها پتانسيل كمك به كودكان با نيازهاي ويژه را افزايش خواهد داد و شرايط را بهتر خواهد كرد.»

او به تفاهم‌نامه‌ي كانون پرورش فكري و بهزيستي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «در مراسمي كه به مناسبت روز  جهاني معلولان در مركز 40 كانون پرورش فكري برگزار شد، مديران بهزيستي و نماينده‌اي از يونسكو حضور داشتند و قرار شد كه تفاهم‌نامه‌اي با بهزيستي امضا شود كه براساس آن بهزيستي تردد اين افراد به مراكز را برعهده بگيرد.»

شايد دوست داريد بدانيد اين مراكز كجا هستند؟

1. مركز فرهنگي‌هنري فراگير شماره‌ي 11، خيابان اسدآبادي (يوسف‌آباد)، پارك شفق

2. مركز فرهنگي‌هنري فراگير شماره‌ي 20،‌ ميدان راه‌آهن، پارك اميريه

3. مركز فرهنگي‌هنري فراگير شماره‌ي 21، خيابان شهيد مدني، نظام‌آباد

4. مركز فرهنگي‌هنري فراگير شماره‌ي 24،‌ خيابان فدائيان اسلام

5. مركز فرهنگي‌هنري فراگير شماره‌ي 40، بزرگ‌راه آيت‌الله كاشاني، خيابان پيامبر، پارك ميعاد، جنب بيمارستان پيامبران، بعد از پمپ بنزين

کد خبر 323095

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha