یکشنبه ۱ مهر ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رژیم غذایی حاوی مواد کربوهیدراتی که به سرعت در بدن می‌‌‌‌سوزد، می‌تواند باعث ایجاد کبد چرب شود که ممکن است به نارسایی کبد و مرگ منجر شود.

به گزارش هلث‌دی‌‌نیوز پژوهشگران می‌گویند اگر این یافته‌ها که در بررسی بر روی موش‌های آزمایشگاهی در بیمارستان کودکان بوستون در آمریکا به دست آمده است، در  انسان‌ها ثابت شود ممکن است بتوان این بیماری را با تغییرات رژیم غذایی درمان کرد.

این پژوهشگران موش‌ها را با دو نوع  رژیم ‌غذایی با "ضریب قند خون" بالا و پایین تغذیه کرده بودند.

در انسان ها نمونه‌‌های غذاهای با "ضریب قند خون" بالا - که به سرعت قند خون را بالا می‌برند- شامل نان سفید، برنج  سفید و شکر تغلیظ‌ شده است.

سبزی‌ها، میوه‌ها، حبوبات و غلات عمل‌‌آوری نشده نمونه‌هایی از غذاهای با ضریب قند خون پایین هستند.

پس از شش ماه موش‌های با رژیم غذایی با "ضریب قند خون بالا" دو برابر چربی بیشتری در بدن، خون و کبد نسبت به موش‌هایی با رژیم غذایی با "ضریب قند خون پایین"‌ داشتند.

این پژوهشگران معتقدند در انسان‌ها نیز وضع مشابهی برقرار است و رژیم‌های غذایی با "ضریب قند خون" بالا باعث ایجاد کبد چرب می‌شوند و رژیم‌های غذایی با "ضریب قند خون" پایین از آن جلوگیری می‌کنند.

قرار است برای ثابت شدن این نظریه یک کارآزمایی بالینی بر روی کودکان دارای اضافه وزن دچار کبد چرب انجام شود تا مشخص شود،آیا رژیم غذایی با "ضریب قند خون" پایین  می‌تواند این عارضه را در آنها برطرف کند یا نه.

کد خبر 32250

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز