یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان موفق به کشف دانه‌های باستانی گیاهانی شدند که همزمان با دایناسورها می‌زیستند.

کشف دانه‌های باستانی گیاهان گلدار

به گزارش ایسنا، اخیرا محققان دانه‌های بسیار ریزی پیدا کرده‌اند که قدمت آن‌ها به 110 تا 120 میلیون سال پیش بازمی‌گردد. این‌ها قدیمی‌ترین دانه‌های متعلق به گیاهان گلدار هستند که تاکنون کشف شده‌اند. این دانه‌های کوچک به دانشمندان کمک می‌کنند به اطلاعات جدید و تازه‌ای از اجداد گیاهان گلدار امروزی دست پیدا کنند.

این دانه‌ها بسیار ریز هستند و اندازه بزرگ‌ترین آن‌ها تنها 0.1 اینچ یا 2.5 میلی‌متر است. این دانه‌ها در چنان شرایط خوبی حفاظت شده‌اند که ساختار درون سلولی آن‌ها هنوز قابل مشاهده است.

برای اولین بار محققان می‌توانند جنین دانه‌های باستانی و بافت‌های غذایی اطراف آن را تشخیص دهند. جنین بخشی از دانه است که یک گیاه از آنجا شروع به رشد و جوانه‌زنی می‌کند. این ساختارها چشم‌انداز کمیاب و تازه‌ای در خصوص نحوه رشد دانه‌های عصر کرتاسه را در برابر دید دانشمندان قرار می‌دهند و به این ترتیب امکان مقایسه آن‌ها با گیاهان زنده امروزی را فراهم می‌کنند.

محققان موزه تاریخ طبیعی سوئد برخی از این فسیل‌های باقی‌مانده از آنژیوسپرم‌ها یا گیاهان گل‌دار را که در خاک پرتغال و آمریکای شمالی کشف شده‌اند‌، مورد بررسی قرار داده‌اند. آن‌ها با استفاده از روش‌های مشاهده تصویری جدید، این فسیل‌های نازک را بدون این که آسیبی به آن‌ها وارد شود، بررسی کرده و با مشاهده 250 دانه متعلق به 75 گونه مختلف، توانسته‌اند جنین و بافت غذایی درون آن‌ها را با همه جزئیات ببینند.

محققان بعد از تهیه تصویرهای دو بعدی از جنین، از نرم‌افزار برای مدل‌سازی سه‌بعدی از جنین استفاده کردند و دریافتند که اندازه و شکل جنین در بین دانه‌های مختلف متفاوت است. در برخی موارد جنین‌ها شبیه گیاهان امروزی بودند و به نظر می‌رسد که همین دانه‌ها می‌توانند اجداد گیاهان امروزی محسوب شوند.

این مشاهدات اطلاعات بسیار خوبی درباره بخش‌های اولیه چرخه حیات در گیاهان گلدار به دست می‌دهد که برای درک پراکندگی گسترده آن‌ها در طول دوران کرتاسه بسیار مفید است.

کد خبر 321879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha