سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نظام بهداشتی اوکراین نیاز به اصلاحاتی فوری دارد، اما مجموعه‌ای از عوامل از جمله بی‌تحرکی اداری، فساد گسترده و مشاجرات در مجلس این کشور مانع از اجرای این اصلاحات شده است.

hospital

رنگ‌ها روی دیواره نم‌کشیده پوسته‌پوسته شده‌اند و سقف‌های بیمارستان کوچک روستای استایکی در اوکراین و اغلب تجهیزات آن عمری بیش از 30 سال دارند.

آب جاری داغ همیشه وجود ندارد و بیمارستان که به حدود 2800 نفر از که ساکنان استایکی و سایر روستاها خدمات می‌رساند، از زمان اتحاد شوروی بازسازی نشده است.

کارکنان این بیمارستان هم امید چندانی دگرگونی ندارند، زیرا آنان حتی برای خرید داروهای اساسی و سوخت برای رفتن به ویزیت بیماران در مناطق دورافتاده به کمک‌های خیریه، اغلب از طرف تجار محلی وابسته هستند.

روند اصلاحاتی که به‌وسیله دولت متمایل به غرب اوکراین پس از سرنگونی ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور طرفدار مسکو این کشور آغاز شد بود، در لختی اداری، منازعات و اتهامات فساد گیر کرده است.

نادیا مارتیننکو، پزشک خانواده در روستای استایکیف، مجموعه‌ای از خانه‌های یک طبقه مخروبه در ساحل رودخانه دنی‌پر در فاصله یک ساعت رانندگی از پایتخت اوکراین کیف، می‌گوید: «من نمی‌دانم چه کسانی در رأس دولت اصلاحات را تدوین و اجرا می‌کند یا آیا هرگز پایشان به این روستا رسیده و دیده‌اند که مردم در اینجا چگونه زندگی می‌کنند و چه خدمات پزشکی به دستشان می‌رسد.»

او می‌گوید که بودجه‌های دولتی فقط هزینه برق و حقوق ناکافی کارکنان را تأمین می‌کند و در طول یک دهه گذشته، «آنان تا جایی که توانسته‌اند و حتی برای مواردی ضروری، بودجه‌ها را کاهش داده‌اند... وضعیت بسیار متزلزل است.»

شرایط روستای استایکی در اوکراین منحصربه‌فرد نیست. بیمارستان‌های دوران اتحاد شوروی در سراسر این کشور 42 میلیون نفری در حال فروپاشیدن هستند، پرداخت نکردن مداوم حقوق کافی به کارکنان پزشکی باعث شده است تا نظامی از رشوه‌گیری به وجود آید و میزان پایین واکسیناسیون اوکراین، این کشور را همراه با برخی از فقیرترین کشورهای جهان ازجمله سودان جنوبی، در فهرست سیاه ایمن‌سازی قرار داده است.

  • فساد و ناكارآمدي

فساد از هنگامی این کشور در سال 1991 از اتحاد شوروی مستقل شد، این کشور را فراگرفته بود. اما در دوره حکومت یانوکوویچ شرایط بسیار بدتر شد.

آلکساندر کویتاشویلی، وزیر بهداشت اوکراین یکی از چند فرد خارجی است که با این امید به مقام وزارت منصوب شده‌اند که عدم وابستگی و تجربه بین‌المللی‌شان به این کشور کمک کند تا وعده‌های اصلاحات را عملی کند. امید بر این بوده است که کویتاشویلی اصلاحات موفقیت‌آمیزی را که زادگاهش گرجستان انجام داده بود، در اوکراین تکرار کند.

یک سال پس از انتصاب او، لایحه بهداشتی پیشنهادی‌اش که حدود اصلاحات نظام بهداشتی را مشخص می‌کند، در مجلس اوکراین به مانع برخورده است.

کیتاشویلی می‌گوید: «شرایط یأس‌آوری است. منافع شخصی در همه جا و جود دارند،‌ اما ما در ارتباط با نمایندگان مجلس بر سر درک اساسی از اصلاحات با یکدیگر اختلاف داریم.»

او گفت، بدون یک دگرگونی کامل، «این نظام در مدت حدود یک سال، اگر نه در مدتی کمتر، از لحاظ مالی سقوط خواهد کرد، چراکه هیچ راهی برای اوکراین برای افزایش پایدار میزان اعتبارات بخش بهداشت وجود ندارد.»

باقی ماندن لایحه نظام بهداشتی در مجلس یکی از نمونه‌های فراوان پیشرفت کند اصلاحات اقتصادی در اوکراین است و درنتیجه حامیان غربی دولت اوکراین تعهد کیف را برای پایان بخشیدن رویه‌های اشتباهی که این کشور را به آستانه ورشکستگی رسانده است، زیر سؤال برده‌اند.

مشاجرات در مجلس باعث شده است که لایحه‌های دیگر را هم به دست‌انداز بخورند. برخی از این لایحه‌ها برای به اجرا درآمدن تخصیص اعتبارات بر اساس یک برنامه بین‌المللی کمک مالی 40 میلیارد دلاری ضروری هستند و حامیان غربی کیف هشدار می‌دهند که چنین شرایطی تلاش این کشور برای بازسازی خود بر اساس خطوط شفاف و دموکراتیک در معرض تهدید قرار داده است.

پیشرفت اوکراین در زمینه اصلاحات نظام بهداشتی همچنین به علت منازعه در شرق این کشور میان نیروهای دولتی و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه و بدتر شدن روابط با روسیه پس از ضمیمه کردن منطقه کریمه به این کشور دچار اشکال شده است.

به گفته کویتاشویلی، اصلاحات وزارت بهداشتدر ماه آوریل نهایی و در ماه ژوئیه برای تصویب به مجلس فرستاده شد، اما مباحثات درباره آن به طول انجامیده است.

بخشی از این طرح بر جدا کردن دو جنبه نظام بهداشتی، یعنی تهیه و تدارک خدمات بهداشتی ازیک‌طرف و ارائه و عرضه این خدمات از طرف دیگر متمرکز است. جدا نبودن این دو جنبه باعث می‌شده که اغلب قراردادها در معاملات پنهانی بدون نظارت بیرونی منعقد شوند.

بر اساس گزارش «مرکز عمل بر ضد فساد»، یک سازمان مدنی در اوکراین، فقط شش شرکت از 6500 شرکت مجاز داروسازی در مناقصه تهیه داروهای ضدویروس ایدز در این کشور در سال 2013 شرکت کردند و بازاری به ارزش 30.9 میلیون دلار را در میان خودشان تقسیم کردند.

حقوق پزشکان نیز پایین‌تر از آن است که بتوان رشوه‌دهی و رشوه‌گیری را در ارتباط میان بیماران و پزشکان ریشه‌کن کرد و درنتیجه بسیاری از معاملات مالی صنعت بهداشت به‌طور زیرمیزی انجام می‌شود.

کیتاشویلی می‌گوید: «می‌توانید ببینید که پزشکان ارشد سوار ماشین‌های پورشه می‌شوند و تلفن‌های همراه تجملی در دست دارند، اما بیمارستان‌ها در وضعیت وحشتناکی هستند.»

او تخمین می‌زند که این بخش «غیررسمی» اقتصاد بهداشت اوکراین به حدود 7 میلیارد دلار در سال بالغ شود- یعنی بیش از سه برابر میزان بودجه سالانه دولت برای بخش بهداشت.
نومید شدن به علت فقدان پیشرفت اصلاحات، کویتاشویلی را برانگیخت تا در تابستان امسال استعفا دهد، اما پس از رد استعفایش به‌وسیله مجلس به کارش ادامه داد.

  • بهداشت كودكان در معرض خطر 

جیووانا باربریس، نماینده اوکراین در صندوق بین‌المللی کودکان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید: «موانع بزرگی در راه اصلاحات وجود دارد و گاهی چشم‌انداز آینده بسیار تاریک به نظر می‌رسد، زیرا سرعت پیشرفت بسیار آهسته است.»

شروع یک کارزار ایمن‌سازی فلج اطفال در اول سپتامبر که به دنبال شیوع فلج اطفال در این کشور برنامه‌ریزی شده بود، ْ چندین هفته به تأخیر افتاد و این وضعیت اولین اوگدن، هماهنگ‌کننده سازمان توسعه بین‌المللی ایالات‌متحده (USAIDS) را برانگیخت تا از «بالاترین سطوح دولت» به خاطر واکنش ناکارآمدشان انتقاد کند.

او گفت: «هیچ کشوری دیگری در جهان در چنین وضعیت بهداشتی هولناکی، این میزان بی‌توجهی به محافظت کودکان در برابر بیماری‌های عفونی نشان نمی‌دهد.»

«ابتکار عمل جهانی ریشه‌کنی فلج اطفال» که سازمان جهانی بهداشت هدایتگر آن است، اعلام کرد:‌«مدت‌ها است که اوکراین در انتظار رخ دادن فاجعه است.»

اوکراین در اغلب مدت امسال دارو یا واکسن نخریده است، چراکه وزارت بهداشت در انتظار تأیید نظام موقت تخصیص دهی بودجه‌اش از طریق سازمان‌های بین‌المللی بوده است تا بتواند نظام مختل بهداشتی را که کویتاشویلی امیدوار بود اصلاح کند، دور بزند.

این سیستم موقت در اواخر اکتبر نهایی شد و اوکراین قصد دارد حدود 100 میلیون دلار دارو و واکسن بخرد، اما کمبود شدید ملزومات همچنان ادامه پیدا می‌کند.

به گفته کارشناسان دیگر واکسن ضد دیفتری در کشور یافت نمی‌شود. در همین حال لایحه اصلاحات فراگیرتر همچنان در مجلس گیر کرده است و کیتاشویلی می‌گوید، استعفایش هنوز روی میز است.

منبع: آسوشيتدپرس

کد خبر 321319

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha