همشهری آنلاین: محققان با امید به اینکه بتوانند درک بهتری از دید سه‌بعدی به دست آورند،‌عینک‌ ویژه و کوچکی را به چشمان حشره‌ای که از توانایی دید سه‌بعدی برخوردار است وصل کردند.

مانتیس راهب

براساس گزارش Cnet، جنون تماشاي فيلم‌هاي سه‌بعدي با به چشم زدن عينك‌هاي سه‌بعدي از چند سال پيش و از زماني كه تلويزيون‌هاي جديد نياز به استفاده از عينك‌ها را از بين برده‌اند،كاهش پيدا كرده‌است. اما دانشمندان موفق به شناسايي موجوداتي شده‌اند كه از به چشم زدن اين عينك‌ها بسيار شاد مي‌شوند: مانتيس‌هاي راهب.

مانتیس راهب

دانشمندان روي چشمان اين حشرات عجيب شيشه‌هاي عينك سه‌بعدي را نصب كردند تا توانايي آنها در ديدن و شكار كردن به صورت سه‌بعدي را به اثبات برسانند. 

دانشمندان سال‌ها است كه به توانايي اين حشرات كه چهره چندان خوشايندي نيز ندارند و با به چشم گذاشتن عينك‌هاي سه‌بعدي كمي عجيب‌تر نيز ديده مي‌شوند، در ديد سه‌بعدي ظنين بودند. اكنون دانشمندان دانشگاه نيوكاسل عينك مناسبي را براي اين حشرات طراحي كرده‌اند تا ديد سه‌بعدي را در آنها به اثبات برسانند.

ايده اصلي استفاده از شيشه‌هاي پلاريزه شده آبي و قرمز بود،‌ اما دانشمندان به جاي شيشه آبي از شيشه سبز استفاده كردند زيرا مانتيس‌هاي راهب سبز را بهتر مي‌بينند. پس از آنكه شيشه‌ها روي چشم حشرات نصب شدند،‌ فيلمي سه‌بعدي از حشراتي كه معمولا غذاي مانتيس‌ها را تشكيل مي‌دهند براي آنها نمايش داده‌شد و مانتيس‌ها به حشرات درون تصوير حمله كردند. زماني كه تصاوير در قالب دو‌بعدي نمايش داده شدند،‌حشرات هيچ واكنشي نشان ندادند.

محققان نتايج مطالعات خود را در نشريه Scientific Reports چاپ كردند و در آن به توضيح دليل چسباندن كوچكترين عينك سه‌بعدي جهان به سر مانتيس‌هاي راهب پرداختند. به گفته جني ريد يكي از محققان در دانشگاه نيوكاسل، اگرچه اين حشرات از مغز كوچكي برخوردارند اما شكارچيان پيچيده و به شدت متكي بر قدرت بينايي خود هستند كه مي‌توانند با توانايي ترسناكي تمامي شكارهاي خود را به دام بياندازند. از اين رو مطالعه روي نحوه درك اين حشرات از جهان اطراف مي‌تواند بسيار آموزنده باشد. درك بهتر از سيستم پردازشگر ساده آنها مي‌تواند روند شكل‌گيري ديد سه‌بعدي در جانداران را توضيح دهد و به ابداع الگوريتم‌هايي جديد براي ايجاد عمق در تصاوير سه‌بعدي رايانه‌اي شود.

کد خبر 321116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha