یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: عضو هیات علمی موسسه گیاه پزشکی کشور گفت: سفیدبالک‌ها به رنگ زرد علاقه دارند به همین دلیل استفاده از کارت‌های زرد بر روی درختان توت تا حدی در کنترل جمعیت آنها موثر است.

سفید‌بالک‌ها به رنگ زرد علاقه دارند

به گزارش ايرنا، شهاب منظری روز شنبه با بیان این که هر جفت سفیدبالک قابلیت تولید مثل 200 تا 400 سفیدبالک را دارد افزود: در صورتی که اقدام موثری برای مقابله و کنترل جمعیت سفیدبالک‌های پایتخت صورت نگیرد جمعیت این آفت با شرایط مشابه آب و هوایی امسال ممکن است در سال آینده افزایش یابد.

وی با تاکید بر این که حدود یک ‌هزارو 500 گونه سفیدبالک در جهان وجود دارد که بیش از 50 درصد آن در مناطق گرمسیری نظیر هندوستان و پاکستان فعالیت دارند تصریح کرد: سفیدبالک‌های پایتخت گونه‌ای از جنس آلئوروکلاوا است.

منظری با بیان این که سفیدبالک‌ها عمدتا در محیط کشاورزی و گلخانه‌ها مسئله‌ساز بوده‌اند، ادامه داد: کنترل این گونه نیازمند بررسی و مطالعات کاربردی است.

وی با بیان این که آب‌شویی، صابون‌شویی، کاربرد سموم با منشا گیاهی و استفاده از کارت‌های زرد تا حدی می‌تواند در کنترل سفیدبالک‌ها موثر باشد افزود: کارت‌های زرد باید به طور مرتب تعویض شوند تا بهترین نتیجه را از کاربرد آنها در کاهش جمعیت این آفت داشته باشیم.

عضوهیات علمی موسسه گیاه پزشکی گفت: با در نظر گرفتن سوابق موجود درخصوص سفیدبالک‌ها ضرورت دارد تا راهکاری مناسب که مدیریت و کنترل این عامل را برای مدت‌های طولانی تضمین کند به کار گرفته شود.

منظری افزود: طبیعی است که شیوه انتخاب شده بخصوص در فضای شهری بایستی دارای ویژگی‌های نظیر تأثیر مناسب و قوی بر روی آفت، عدم تأثیر بر موجودات غیرهدف، به ویژه انسان و پرندگان باشد.

عضوهیات علمی موسسه گیاه پزشکی گفت: برای کنترل این آفت ابتدا لازم است مطالعات لازم در زمینه زیست‌شناسی این سفیدبالک با هدف یافتن بهترین زمان مبارزه و همچنین شناسایی دشمنان طبیعی آن صورت گیرد.

منظری با بیان این که مرحله بعدی شناسایی کارآمدترین دشمن طبیعی و پرورش انبوه آن است تا با رهاسازی آن نسبت به پایین آوردن جمعیت این آفت اقدام کنیم گفت: کنترل آفاتی از این دست در محیط‌های شهری به دلیل رعایت مسایل زیست محیطی زمان بر است و نباید انتظار داشت که ظرف مدت کوتاهی این مشکل برطرف شود. 

کد خبر 310751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha