همشهری آنلاین: اگرچه ما انسان‌ها نسبت به حشرات حس خوبی نداریم، اما آن‌ها علاوه بر آن که بی‌خطر هستند برای حیات کره زمین هم نقش مهی را ایفا می‌کنند.

حیات کره زمین بدون حشرات نابود می‌شود

درست است که در صورت نابودی حشرات، پشه ای برای گزش ما انسان‌ها و انتقال انواع بیماری‌ها وجود نخواهد داشت و میلیون‌ها نفر از بیماری‌هایی نظیر مالاریا و تب كنگو نخواهند مُرد. کشاورزان دیگر برای حفاظت از محصولاتشان نیاز به سمپاشی نخاهند داشت. اما منافع حشرات به مراتب بیشتر از ضررهای آن‌هاست. تقریباً ۸۰ درصد کل زندگی گیاهی جهان وابسته به گرده‌افشانی است. این حشرات هستند که در طول فرایند گرده‌افشانی، گرده را از بساک گیاه نر به کلاله گیاه ماده می‌رسانند.

به گفته دیویدوز، "در اکثر موارد حشراتی نظیر زنبور، سوسک و پروانه، عامل گرده‌افشانی هستند، و در موارد نادر باد، آب یا حیوانات این فرایند را انجام می‌دهند. بدون وجود این گرده‌افشان‌ها، اکثر گیاهان زمین نابود خواهند شد."

حال آن که بخش وسیعی از رژیم غذایی انسان‌های کره زمین وابسته به گیاهانی نظیر گندم، برنج، میوه‌ها و سبزیجاتی است که حشرات در بقای آن‌ها نقش دارند.

حتی پستاندارانی هم که ما از گوشتشان استفاده می‌کنیم از گیاهانی تغذیه می‌کنند که حشرات در تولید آن‌ها نقش دارند. پس دنیای بدون حشرات به معنای نابودی حیات در کل کره زمین است.

منبع: مهر

کد خبر 315100

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha