شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گزارش جدید دولت فدرال آمریکا نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها هنوز روزانه مقدار بیش‌ازحدی نمک مصرف می‌کنند که بالقوه آنان را در معرض خطرات بهداشتی قرار می‌دهد.

به گزارش هلث‌دي نيوز  گزارش جديد مراکز کنترل و پ‍یشگیری بیماری‌ها (سی‌دی‌سی) آمریکا نشان مي‌دهد ۹۰ درصد کودکان و ۸۹ درصد بزرگ‌سالان مقدار سدیم بیشتری نسبت به مقدار توصيه‌شده در اصول راهنمای جدید غذایی ۲۰۱۵-۲۰۲۰ آمریکا مصرف می‌کنند. این راهنمای جدید توصیه می‌کند که اغلب بزرگسالان بیش از ۲۳۰۰ میلی‌گرم نمک در روز - حدود یک قاشق چایخوری- نمک مصرف نکنند.

ساندرا جکسن، اپیدمیولوژیست در مرکز ‍‍پیشگیری از بیماری قلبی و سکته مغزی و س‍رپرست این بررسی گفت: «تقریباً همه آمریکایی‌ها بدون توجه سن، نژاد یا جنسیت بیش از میزان توصیه‌شده برای یک رژیم غذایی سالم نمک مصرف می‌کنند.»

مصرف بیش‌ازحد نمک می‌تواند به فشارخون بالا بینجامد که به‌نوبه خود خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. جکسن گفت: «کاستن مصرف نمک فشارخون را ‍پایین می‌آورد و خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.»

جکسن گفت که حدود ۷۰ میلیون بزرگسال آمریکایی فشارخون بالا دارند و تنها نیمی از آنان فشارخونشان را تحت کنترل دارند. او افزود، بیماری قلبی و سکته مغزی و سایر بیماری‌های مربوط به قلب باعث مرگ بیش از ۸۰۰۰۰۰ آمریکایی در هر سال و هزینه سالانه ۳۲۰ میلیارد دلاری به علت مراقبت ‍پزشکی‌های لازم و از دست رفتن بهره‌وری افراد می‌شود.

آخرین راهنمای تغذیه‌ای دولت آمریکا که هفته پیش منتشر شد بر کاهش نمک، قند و چربی‌های اشباع‌شده تاکید دارد. این راهنما همچنین افزایش مصرف، میوه، سبزی و غلات کامل در رژیم غذایی را توصیه می‌کند.

به گفته جکسن، با وجود توصیه‌های مداوم به کاهش مصرف نمک، مصرف نمک بوسیله آمریکایی در طول دهه گذشته ثابت باقی مانده است.

جکسن گفت، علت احتمالي این است که سه چهارم نمک (سدیمی) که آمریکایی‌ها دریافت می‌کنند، از غذاهای فراوری‌شده یا بسته‌بندی‌شده و غذاهای رستوران ناشی می‌شود.

جکسن گفت، برای اینکه تأثیر عمده‌ای بر دریافت نمک ایجاد شود، رستوران‌ها و تولیدکنندگان غذا باید میزان نمکی را به غذاها می‌افزایند، کاهش دهند. او گفت: «این قدرتمندترین ابزار بهداشت عمومی برای کاهش مصرف نمک در میان آمریکاییان است.»

جکسن خاطرنشان کرد که برخی از شرکت‌ها کاهش نمک در فراورده‌هایشان را به طور داوطلبانه شروع کرده‌اند و شرکت‌های دیگر نیز دارند تشویق می‌شوند که کار مشابهی انجام دهند.

سامانتا هلر متخصص متخصص ارشد تغذیه بالینی در مرکز پزشکی دانشگاه نیویورک در می‌گوید، توصیه به کاهش مصرف نمک ممکن است برای مصرف‌کنندگان سردرگمی ایجاد کند، زیرا بسیاری از غذاهای با میزان بالای نمک لزوماً مزه شور نمی‌دهند.

او گفت: «برای مثال یک دونات شکلاتی حدود 490 میلی‌گرم نمک دارد و یک نان شیرینی بیگل می‌تواند بیش از 1000 میلی‌گرم نمک داشته باشد. غذاهای پاستایی رستوران‌های چینی می‌تواند در هر پرس بیش از 2000 میلی‌گرم نمک داشته باشند.»

او افزود: «یکی از آسان‌ترین راه‌های برای کاهش مصرف نمک خوردن بیشتر غذاهای در خانه پخته‌شده با استفاده از مواد غذایی کمتر فراوری‌شده است.»

جکسن هم پیشنهاد کرد که مصرف‌کنندگان می‌تواند با خواندن برچسب غذاهای آماده و انتخاب غذاهای کم‌نمک میزان دریافت نمک در رژیم غذایی‌شان را کاهش دهند.

Healthday

کد خبر 321059

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha