همشهری آنلاین: برای نخستین بار در ۱۷ سال گذشته اپوزیسیون ونزوئلا با در اختیار داشتن اکثریت، نخستین جلسه پارلمان را در میان بهت و ناباوری رهبران این کشور برگزار کرد.

مراسم سوگند پرالتهاب قانونگذاران اپوزیسیون ونزوئلا

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، قانون گذاران در جریان جلسه داغ و پرتنش پارلمان روز سه‌شنبه سوگند یاد کردند. در جریان این جلسه هنگامی که رئیس جدید پارلمان برنامه خود را قرائت می‌کرد نمایندگان حامی دولت مجبور شدند به زور راه را به سمت کرسی‌هایشان باز کنند و پس از آن در اعتراض مجلس را ترک کردند.

اپوزیسیون ونزوئلا ماه گذشته میلادی در انتخابات دو سوم اکثریت قاطعانه پارلمان را به دست آورد که به اپوزیسیون قدرت بی‌سابقه‌ای را برای به چالش کشیدن حکومت نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور می‌دهد. اما پس از آنکه دادگاه عالی ونزوئلا در آخرین دقایق چهار تن از قانونگذاران اپوزیسیون را به اتهام تقلب انتخاباتی از ورود به پارلمان و نشستن بر روی کرسی‌هایشان منع کرد، این اکثریت قاطع در خطر قرار گرفته است در نتیجه در جریان این نشست تنها 163 قانونگذار از 167 تن سوگند یاد کردند.

اوایل همان روز صدها تن از طرفداران اپوزیسیون، قانونگذاران جدید را در عبور از بین موانع نظامی وسیع به سمت ساختمان پارلمان همراهی کردند. چند خیابان آن طرف‌تر، جمعیتی وسیع‌تر از طرفداران دولت در مقابل کاخ ریاست جمهوری تجمع کرده و آن را یک "پارلمان سرمایه‌دار که قصد دارد قانون گذاری را به بردگی بگیرد" توصیف کردند.

به دنبال این تغییر و تحولات سیاسی، برای نخستین بار در سال‌های گذشته به خبرنگاران اجازه ورود به پارلمان داده شد وشبکه‌های تلویزیونی با قانونگذاران اپوزیسیون مصاحبه کردند.

ماری موخیکا، همسر لئوپولدو لوپز، رهبر اپوزیسیون محبوس در مقابل پارلمان پلاکاردی به دست داشت که روی آن نوشته شده بود "عفو"، در خواست وی احتمالا به قانونی که فعالان محبوس شده در جریان اعتراضات ضد دولتی در سال 2014 میلادی را آزاد می‌کند، اشاره دارد.

موخیکا 65 ساله همزمان با ورود هنری راموس، رئیس پارلمان فریاد زد: قدرتت را حفظ کن توطئه جنایی کشور را اداره می‌کند شما نمی‌توانید با جنایتکاران مذاکره کنید.

این در حالی است که رییس جمهوری این کشور آمریکای جنوبی نیز در اقدامی، انتخاب رییس بانک مرکزی را خود به عهده گرفت.

مادورو همچنین به نیروهای امنیتی این کشور دستور داد تا از این بابت تضمین دهند که قانونگذاران اپوزیسیون مانع از ورود وی برای شرکت در جلسه روز سه‌شنبه در مجمع ملی نمی‌شوند.

تنش‌های سیاسی در ونزوئلا نگرانی‌ها بابت آغاز درگیری‌های مجدد در این کشور را افزایش داده است.

مادورو که قول داده تا برنامه‌های مربوط به رفاه اجتماعی را که در دوران هوگو چاوز، رییس جمهوری فقید ونزوئلا انجام می‌شد، ادامه دهد، در یک سخنرانی تلویزیونی گفت:‌ در روز پنجم ژانویه که روز صلح است،‌ پارلمان کشور آغاز به کار کرد و نمایندگان برای خدمت به مردم وارد آن شدند.

وی روز سه شنبه حکمی را صادر کرد که براساس آن به خودش این اختیار را داد تا بجای پارلمان رییس بانک مرکزی ونزوئلا را تعیین کند؛ اقدامی که به عقیده برخی واکنشی نسبت به اقدامات اپوزیسیون در به دست گرفتن کنترل مجمع عمومی محسوب می‌شود.

مادورو همچنین قضات جدیدی را برای دادگاه عالی منصوب کرد که از آنها خواسته تا فعالیت سه تن از قانونگذاران اپوزیسیون را به اتهام تقلب انتخاباتی به حالت تعلیق درآورند و اگر این اتفاق بیفتد، اپوزیسیون اکثریت خود را در پارلمان از دست می‌دهد.

کد خبر 320790

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha