سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

برای نخستین بار از زمانی که دولت سوسیالیست هوگو چاوز قدرت را در ونزوئلا در اختیار گرفت احزاب مخالف این کشور توانسته‌اند در انتخابات پارلمانی به پیروزی برسند.

ونزوئلا

مشكلات اقتصادي اصلي‌ترين دغدغه مردم ونزوئلا طي ماه‌هاي گذشته بوده و به همين‌خاطر ائتلاف احزاب مخالف توانست اكثريت كرسي‌هاي پارلمان را در مقابل حزب متحد سوسياليست به‌دست آورد. نتايج انتخابات نشان مي‌دهد كه ائتلاف دمكراتيك متحد متشكل از احزاب مخالف توانسته است 99كرسي از مجموع 167كرسي پارلمان را به‌دست آورد كه يك پيروزي بزرگ براي مخالفان در اين كشور عضو اوپك به‌حساب مي‌آيد. حزب متحد سوساليست به رهبري نيكلاس مادورو، رئيس‌جمهور ونزوئلا توانسته در اين دوره تنها 46كرسي را به‌دست آورد. انريكه كاپريلس از چهره‌هاي برجسته مخالفان كه نبردهاي سختي با چاوز و حزب او در انتخابات رياست‌جمهوري داشته است به‌دنبال اين نتايج اعلام كرد: ونزوئلا پيروز شده است.

نيكلاس مادورو كه به‌دنبال مرگ چاوز جانشين او شد شكست حزبش را كه 16سال قدرت را در پارلمان در اختيار داشته به‌عنوان «نتيجه‌اي ناگوار» پذيرفته است. از زماني كه چاوز از سال 1999دولت سوسياليست ونزوئلا را تشكيل داد اين بدترين شكست حزب حاكم به‌حساب مي‌آيد.

حزب مادورو اما همچنان قدرت و نفوذ بسياري با در اختيار داشتن رياست‌جمهوري و كنترل بسياري از شهرداري‌ها و شوراهاي محلي دارد اما مخالفان اين پيروزي را به‌عنوان قدمي مهم در مسير پيشرفت خود قلمداد مي‌كنند. اين انتخابات به‌عنوان يك همه‌پرسي براي سنجش ميزان محبوبيت مادورو توصيف شده است.

مشكلات اقتصادي به‌ويژه كمبود مواد غذايي اساسي مانند شير، برنج، شكر، روغن و قهوه ازجمله مسائل اصلي در مبارزات انتخاباتي بود كه مادورو آن را نتيجه يك «جنگ اقتصادي» خوانده كه مخالفان عليه دولت او به راه انداخته‌اند. مادورو در انتخابات سال 2013توانست با اختلاف كمي در مقابل انريكه كاپريلس برنده شود و طي 2 سال گذشته با اعتراض‌هاي خياباني روبه‌رو بوده كه به گزارش رويترز، كشته شدن حداقل 43نفر را به‌دنبال داشته است.

ونزوئلا كه به‌شدت وابسته به درآمد صادرات نفت است با مشكلات شديد اقتصادي، كمبود كالاهاي مصرفي و نرخ بالاي تورم دست و پنجه نرم مي‌كند. برخي حتي اعتقاد دارند كه در واقعيت نرخ تورم ونزوئلا 3 رقمي شده و همين مسئله بازار سياه داغي براي اجناس مصرفي با يارانه ايجاد كرد. اين مسئله باعث شده حتي گروهي از طرفداران چاوز هم مادورو را به نداشتن سياست و كاريزماي رئيس‌جمهور گذشته متهم كنند. مخالفان اين وضعيت اقتصادي را ناشي از هزينه كردن بي‌برنامه پول نفت در زمان بالا بودن قيمت آن و تقسيم آن به‌صورت ماهانه بين مردم از سوي چاوز مي‌دانند.

اكنون همه چشم‌ها به سال آينده دوخته شده است. دوره‌هاي رياست‌جمهوري براساس قانون اساسي ونزوئلا 6ساله است و به همين‌خاطر مادورو تا سال 2019قدرت را در اختيار دارد. اما براساس همين قانون اساسي اگر مخالفان بتوانند 4ميليون امضا را در ميانه دوره رئيس‌جمهور به‌دست آورند مي‌توانند درخواست برگزاري انتخابات مجدد رياست‌جمهوري را داشته باشند. درصورتي كه مخالفان در اين مسير موفق شوند بايد منتظر نبردي تمام‌عيار در صحنه سياسي ونزوئلا براي مهم‌ترين پست اين كشور در سال 2016بود.

کد خبر 316404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha