مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از متخصصان صنایع، مهندسان و دانشمندان در کنفرانسی اعلام کردند تا دهه آینده بنای روستاهایی در ماه با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی توسط گروهی از فضانوردان به حقیقت تبدیل خواهد‌شد.

ماه

براساس گزارش ساينس‌آلرت، آژانس فضايي اروپا در سمپوزيوم بين‌المللي ماه 2020-2030 در هلند اعلام كرد بناي اين پايگاه‌هاي انساني در ماه از پنج سال آينده آغاز خواهد شد و وعده داد يك روستاي جديد در ماه مي‌تواند سكوي پرتابي براي ماموريت‌هاي آينده به مريخ باشد.

نقشه‌اي كه آژانس فضايي اروپا ارائه داده اين است: از اوايل دهه 2020 روبات‌هايي به ماه فرستاده خواهد شد تا ساخت و ساز مجتمع‌هاي مختلفي را روي ماه آغاز كنند و پس از چند سال اولين سرنشينان اين پايگاه‌ها به ماه خواهند رفت.

روستا در ماه

آژانس فضايي اروپا در سال 2013 با همكاري شركت‌هاي عمراني به آزمودن فناوري‌هاي مختلف بناي ساختمان در ماه پرداخت و دريافت مواد محلي براي بناي ساختمان‌ها در ماه بهترين گزينه‌اند،‌اين به آن معني است كه براي اجراي اين پروژه نيازي به حمل پرهزينه منابع از زمين به ماه نخواهد بود.

انريكو ديني، بنيانگذار شركت مونوليت در توضيح روند ساخت و ساز در ماه مي‌گويد: در آغاز ما به تركيب مواد شبيه‌سازي شده ماه با اكسيد منيزيم نياز داريم. اين تركيب به كاغذي قابل چاپ تبديل مي‌شود. پس از آن از نمك پيوند‌دهنده به عنوان جوهر چاپ استفاده مي‌شود، ماده‌اي كه مواد را به سختي سنگ جامد مي‌كند. سرعت چاپگرهاي كنوني دو متر بر ساعت است اما چاپگرهاي نسل بعدي مي‌توانند در ساعت 3.5 متر چاپ كرده و در طي يك هفته بناي يك ساختمان را تكميل كنند.

شركت معماري فاستر و شركا طرح گنبدي‌شكل زنجيره‌واري را پيشنهاد داده‌است كه متشكل از ديوارهاي سلولي است كه مي‌توانند ساكنان را از ريزشهاب‌سنگ‌ها و تشعشعات فضايي حفظ كنند. اين شركت همچنين طرح ساختار توخالي بسته‌اي را ارائه كرده‌است كه مي‌تواند نسبت وزن به قدرت خوبي به بنا دهد.

دانشمندان مي‌گويند زماني كه انسان به ماه برسد مي‌تواند دريابد كه آيا منابع سطح ماه به ارزشمندي كه تصور مي‌شود هستند يا خير. به گفته مهندسان، همواره درباره منابع ماه سخن رانده مي‌شود اما بايد كارايي آنها نيز به اثبات برسد. تاييد ابعاد رسوبات، تركيب‌ها، شكل و همگني مواد ماه به برنامه اكتشاف هماهنگي نياز دارد. يك برنامه موفق مي‌تواند به خوبي منابع حقيقي ماه را نمايش داده و امكان بهره‌برداري از آنها براي اكتشاف بيشتر در سامانه خورشيدي را مشخص سازد.

برنامه ساخت روستا روي ماه چه عملي شود يا نشود، ناسا قصد دارد فضانوردان خود را در چند ماه آينده به مدار ماه بفرستد تا با فاصله گرفتن از زمين ديدگاهي بهتر درباره راه‌هاي افزايش استقامت جسمي و روحي فضانوردان در فضا به دست آورد.

ناسا علاقه پنهاني ويژه‌اي براي عملي شدن پروژه آژانس فضايي اروپا دارد، زيرا ماه همواره به عنوان يكي از استراتژيك‌ترين پايگاه‌ها براي عملي شدن مامورين انسان‌ها به مريخ مطرح بوده‌است و دانشگاه MIT نيز در همين راستا به تازگي اعلام كرد فضانوردان در سفر به مريخ اگر بتوانند بيشترين بخش سوخت مايع خود را از پايگاهي در ماه بار بزنند،‌ مي‌توانند هنگام آغاز سفر از زمين با 68 درصد وزن كمتر حركت كنند. همچنين شركت NexGen Space،‌يكي از شركت‌هاي مشاور ناسا به تازگي تخمين زده‌است كه يك پايگاه سوخت‌گيري در ماه مي‌تواند هزينه ارسال انسان به مريخ را براي ناسا سالانه 10 ميليارد دلار كاهش دهد.

کد خبر 320557

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha