همشهری آنلاین: یکی از بزرگترین شهاب‌باران‌های سال، شهاب‌باران جوزایی شب یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ به اوج زیبایی و درخشش خود خواهد رسید.

براساس گزارش Cnet، شهاب‌باران جوزايي امشب، 22 آذر 1394 به نقطه اوج خود خواهد رسيد و مناظري خيره كننده را در آسمان شب به نمايش خواهد گذاشت، دست كم در مناطقي كه آسمان ابري يا دودآلود نباشد.

بارش‌هاي جوزايي به دلايل مختلفي مشهورند. منشا اين بارش‌ها ستاره دنباله‌دار منقرض شده‌اي به نام فايتون 3200 است. ساختار ويژه اين شهاب‌ها باعث شده تا بتوانند نسبت به ديگر شهاب‌ها به لايه‌هاي عميق‌تري از اتمسفر زمين نفوذ كنند از اين رو در دوران اوج بارش جوزايي مي‌توان شاهد كمانهايي طولاني و درخشان در آسمان بود كه هريك براي دو ثانيه ادامه خواهند داشت.

دنباله دار منقرض شده، دنباله‌داري است كه به دليل اتمام سوخت در مداري هميشگي به حركتش ادامه مي‌دهد،‌اما رد و دنباله‌اي از خود به جا نمي‌گذارد. مدار دنباله‌دار فايتون فاصله آن را تا خورشيد بسيار كم كرده‌است از اين رو ممكن است فواره‌هايي از غبار به واسطه حرارت خورشيد در مسير جوزايي ايجاد شوند. مابقي غبارهاي اين دنباله‌دار ابري از غبار ايجاد مي‌كند كه زمين هرسال در ماه دسامبر از ميان آن عبور كرده و بزرگترين شهاب‌باران سال را به تماشا مي‌نشيند.

درخشش بالاي بارش جوزايي رنگ‌هايي آشكار به شهاب‌ها بخشيده‌است كه متناسب با تركيب شيميايي كه دارند،‌متفاوت ديده مي‌شوند. براساس گزارش رصد‌خانه Slooh بيشتر شهاب‌هاي بارش جوزايي سفيد يا زرد هستند و درحدود 10 درصد از آنها آبي، سرخ يا بنفش ديده مي‌شوند.

به گفته ناسا بارش جوزايي از توانايي نمايش 100 شهاب در ساعت برخوردار است و اين بارش حوالي عصر روز يكشنبه 22 آذر به اوج خود خواهد رسيد. كساني كه به دليل گرفتگي آسمان يا آلودگي هوا قادر به ديدن اين بارش زيبا نيستند مي‌توانند آن را به صورت آنلاين از روي وب‌سايت رصد‌خانه Slooh  مشاهده كنند.

کد خبر 317898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha