مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اروپا و روسیه در آستانه آغاز ماموریتی مشترک به سوی مریخ هستند، ماموریتی برای بررسی منشا متان موجود در اتمسفر مریخ.

مریخ

براساس گزارش BBC، قرار است طي اين ماموريت يك ماهواره با كمك راكت پروتون به سوي مريخ فرستاده شود تا منبع گاز متان موجود در اتمسفر سياره سرخ را مشخص سازد تا دانشمندان دريابند اين گاز ناشي از منابع زميني است يا توسط ميكروب‌ها ايجاد مي‌شود.

درصورتي كه همه‌چيز به‌خوبي پيش برود، اين دو قدرت بزرگ فضايي قصد دارند پروژه مريخي خود را با ارسال يك كاوشگر مريخ‌نورد به منظور حفاري سطح مريخ ادامه خواهند‌داد. قرار است اين كاوشگر در سال 2018 تا 2020 به مريخ فرستاده شود.

ماهواره TGO نيز روز دوشنبه 14 مارس 2016 از پايگاه فضايي بيكنور در قزاقستان راس ساعت 15:31 به وقت محلي به فضا خواهد‌رفت. راكت حامل ماهواره 10 ساعت زمان نياز خواهد داشت تا بتواند ماهواره را در مسير درست حركت به سوي مريخ قرار دهد. اين عمليات براي آژانس‌هاي فضايي اروپا و روسيه عملياتي پراسترس خواهد‌بود،‌به ويژه براي روسيه كه مريخ برايش به يك بداقبالي بزرگ تبديل شده‌است.

روسيه تاكنون بيش از 19 ماموريت به سوي مريخ داشته‌است كه بيشتر اين ماموريت‌ها به علت نقص فني با شكست مواجه شده‌اند.

ماهواره TGO براي رسيدن به مريخ هفت ماه در سفر خواهد‌بود،‌و پس از رسيدن كه تاريخ تخميني 16 اكتبر 2016، فرودگر كوچكي را به سوي مريخ پرتاب خواهد كرد كه شياپارلي نام دارد. اين فرودگر پس از فرود روي سطح سياره چندين آزمايش علمي انجام خواهد داد،‌اما براي دانشمندان مهمتر از اين آزمايش‌ها،‌ مراحل مختلف ورود به اتمسفر و فرود فرودگر روي سياره خواهد بود. در حقيقت اين‌فرودگر پيش‌درآمدي بر مريخ‌نوريد است كه قرار است در آينده توسط بريتانيايي‌ها ساخته شده و عازم مريخ شود.

کد خبر 328163

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha