مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی هابل پرتره خیره‌کننده دیگری را از سیاره مریخ به ثبت رسانده‌است.

براساس گزارش BBC، سياره سرخ و سياره زمين در آستانه وقوع رويدادي قرار دارند كه مقابله ناميده مي‌شود، رويدادي كه به واسطه آن مدارهاي دو سياره آنها را هم‌راستاي خورشيد و در فاصله بسيار نزديكي از يكديگر قرار مي‌دهد.

مریخ

اين رويداد هر 780 روز يكبار رخ مي‌دهد، و هابل نيز از اين شرايط نهايت استفاده را برده و جزئيات دقيق‌تري را از سطح مريخ به ثبت مي‌رساند. هابل از سال 1990 تا كنون بارها و بارها اين كار را به صورت منظم به انجام رسانده‌است.

كاتالوگ‌هاي پيشيني كه از تصاوير به ثبت رسيده توسط هابل ايجاد شده‌است،‌ ويژگي‌هاي متغير سياره سرخ، يعني ابرهاي رقيق اين سياره، توفان‌هاي شني كه در سرتاسر سياره در حركتند و كلاهك‌هاي يخي آن را آشكار ساخته‌اند.

زمان دقيق مقابله مريخ و زمين 22 مي 2016 و راس ساعت 11:10 به وقت گرينويچ خواهد بود. در اين زمان و تا چند روز آينده پس از آن دو سياره به نزديك‌ترين فاصله از يكديگر، يعني به فاصله 75 ميليون كيلومتري از يكديگر خواهند‌رسيد.

اخترشناسان بيشماري با تلسكوپ‌هايي كوچكتر از هابل از اين فرصت براي مشاهده مريخ استفاده خواهند‌كرد. مقابله سياره‌اي به اين معني است كه علاوه بر بزرگتر ديده شدن مريخ در آسمان شب،‌ صفحه سياره‌اي آن نيز به طور كامل درخشان خواهد‌شد.

کد خبر 334519

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha