مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان در آزمایشی برای سنجش چگونگی رشد محصولات کشاورزی در فضا، ۱۰ نوع محصول مختلف را در خاکی شبیه به خاک مریخ کشت دادند.

کشاورزی در مریخ

براساس گزارش ساينس الرت،‌ اگرچه خاك شبه مريخي محصولات نسبتا كمتري را نسبت به خاك زميني در خود پرورش مي‌دهد،‌تفاوت اين دو نوع خاك در پرورش محصولات چندان محسوس نيست و اين به آن معني است كه اولين ساكنان مريخ در شرايطي مناسب مي‌توانند با كشت محصولات مختلف در خاك مريخ غذاي خود را تامين كنند.

به گفته ويگر وملينك از مركز پژوهشي و دانشگاهي واگنينگن در هلند،‌توليد سوخت زيستي در خاك شبيه‌سازي شده مريخ كمتر از خاك زمين بود، اما اين تفاوت ناچيز است و تنها در يكي از سيني‌هاي كشت محصول مشاهده شد. نتايج اين آزمايش براي دانشمندان شگفت‌آور بود و نشان داد خاك شبيه‌شده مريخي درصورت آبياري و آماده‌سازي از قابليت كشت بالايي برخوردار است.

محققان در اين آزمايش 10 نوع گياه را كشت دادند: گوجه‌فرنگي، چاودار، تربچه،‌نخود،‌ تره‌فرنگي،‌اسفناج،‌ منداب، شاهي، كينوآ ( گیاهی از خانواده اسفناج است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود) و پيازچه. موفقيت كشت همين گياهان در خاكي شبيه به خاك ماه نيمي از موفقيت كشت آنها در خاك شبيه‌سازي شده مريخي بود، به ويژه اينكه گياه اسفناج در خاك ماه به سختي مي‌تواند پا بگيرد.

براي يافتن خاكي شبيه به خاك مريخ،‌ دانشمندان به مناطقي از زمين رفتند كه از وضعيت نامناسبي براي رشد گياهان برخوردار بودند. براي مثال خاك شبيه به مريخ از يك آتشفشان در هاوايي به دست آمد و خاك ماه از دل صحرايي در آريزونا. اين خاك‌ها با چمن‌هاي تازه چيده شده مخلوط شدند تا آبياري آنها ساده‌تر شود. همچنين در يك سيني مجزا از خاك زمين براي كشت گياهان استفاده شد تا به عنوان نمونه كنترل آزمايش مورد استفاده قرار گيرد.

اين آزمايش تنهاخاك مريخ و ماه را شبيه‌سازي كرده‌است و ديگر عواملي كه مي‌توانند در كشت گياهان موثر باشند،‌ از جمله تشعشعات مخرب كيهاني يا دماي شديد ناديده گرفته شده‌اند. محصولات در زير سقفي شيشه‌اي زير اتمسفر زمين رشد كردند،‌درحالي كه رطوبت، نور و دما از ثبات دائمي برخوردار بود. دانشمندان در توضيح اين شرايط مي‌گويند اولين دور از كشاورزي مريخي نيز در زير سطح مريخ انجام خواهد شد تا از محصولات در برابر محيط خشن مريخي محافظت شود.

پس از رشد گياهان،‌مهم‌ترين بخش آزمايش بررسي قابل مصرف بودن و ايمن بودن اين گياهان است كه هنوز آغاز نشده‌است. به گفته دانشمندان خاك شبيه‌سازي شده مريخي مملو از فلزات سنگيني مانند سرب،‌ارسنيك، جيوه و مقدار زيادي آهن است كه درصورت ورود به درون گياه،‌ آنها را به موادي مسموم تبديل خواهد‌كرد و در صورتي كه محصولات كشاورزي مريي مسموم باشند،‌دليلي براي كشاورزي در خاك مريخ باقي نخواهد‌ماند. 

کد خبر 327770

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha