مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: آژانس فضایی اروپا، اسا، خود را برای فرود آوردن کاوشگری روی سطح سیاره مریخ آماده می‌کند.

روبات

براساس گزارش BBC، روبات شياپارلي به زودي و پس از پيمودن 500 ميليون كيلومتر از زمين به سوي مريخ، فرودي پرخطر روي سطح مريخ را به آزمايش خواهد‌گذاشت. فرود اين روبات آغازگر رويدادي مهم‌تر براي اسا خواهد بود زيرا اين آژانس قصد دارد در دوره‌اي چهار ساله كاوشگري بسيار گران‌قيمت را روي سطح مريخ بنشاند. اين كاوشگر 6 چرخ در سطح مريخ در جستجوي حيات به حفاري خواهد‌پرداخت.

فرود آوردن روبات كوچكتر شياپارلي براي دانشمندان اروپايي كار ساده‌تري خواهد‌بود. با اين همه براساس داده‌هاي علمي سطح مريخ چندان مهمان‌نواز نيست، هرچقدر هم كه فضاپيما پيچيده و پيشرفته باشد. بيش از نيمي از ماموريت‌هايي كه از زمين به سوي مريخ انجام گرفته‌اند با شكست مواجه شده‌اند، بسياري از اين ماموريت‌ها در مسير گم شده‌اند،‌ هدف را گم كرده‌اند و يا در حين فرود منفجر شده‌اند.

شياپارلي براي اروپايي‌ها فرصتي جديد است تا تلخي از دست دادن فرودگر بيگل-2 را در سال 2003 به فراموشي بسپارند، فرودگري كه توانست با موفقيت روي سطح مريخ فرود آيد، اما تقريبا بلافاصله پس از فرود دچار نقص فني شده و از كار افتاد.

روبات جديد اما قرار است عملكرد بهتري داشته‌باشد. اين روبات به تركيبي از صفحات عايق حرارتي، چتر نجات، و تعدادي راكت براي فرود‌آمدن مجهز است تا با كمك آنها بتواند در حين ورود به اتمسفر مريخ،‌ از سرعت 21 هزار كيلومتري (برساعت) خود بكاهد. اين روبات 600 كيلوگرمي در دو متري سطح مريخ از ناحيه شكم روي سطح مريخ خواهد افتاد.

اين كاوشگر در حين فرود آمدن از خود امواج UHF متصاعد خواهد كرد كه يك راديوتلسكوپ هندي بتواند اين سيگنال‌ها را دريافت كرده و آنها را به مركز كنترل عمليات در دارمشتات آلمان مخابره كند. قرار است فرود نهايي در ساعت 14:58 به وقت گرينويچ ( حدود هشت ساعت ديگر) روز 19 اكتبر انجام شود. درصورتي كه راديوتلسكوپ هندي‌ها بتواند صداي شياپارلي را بشنود، اين به آن معني خواهد بود كه روبات ساخته دست ايتاليايي‌ها در نهايت سلامت به سطح مريخ رسيده‌است.

قرار است اين روبات تا زماني كه باتري‌هايش شارژ داشته باشند،‌به انجام تحقيقات هواشناسي مشغول باشد و باتري‌هاي روبات نيز تنها براي چند روز شارژ دارند. شايد بازدهي علمي اين پروژه چندان زياد به نظر نيايد، اما درواقع اين كاوشگر قرار است نمايانگر قابليت‌هاي فناوري‌هايي باشد كه به همراه دارد زيرا درصورت موفقيت در فرود،‌ علاوه بر سخت‌افزارهاي كليدي روبات، از تمامي تجهيزات و فناوري‌هاي روبات براي اجراي ماموريتي بزرگتر در سال 2021 استفاده خواهد‌شد: ارسال روباتي 6 چرخ و خورشيدي براي حفاري در سطح مريخ.

هردو اين ماموريت‌ها بخشي از برنامه اگزومارس اسا به شمار مي‌روند كه پروژه‌اي مشترك با آژانس فضايي روسيه است. شياپارلي و فضاپيماي حامل آن، TGO،  اوايل سال 2016 ميلادي توسط روسها به فضا فرستاده شدند و مسئوليت ارسال روبات ديگر نيز به عهده روسها خواهد‌بود. همچنين تجهيزات مختلفي كه توسط دانشمندان روس ساخته شده در اين روبات‌ها گنجانده شده‌اند.

کد خبر 349922

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha