عباس رسولی: سفر هیأت بلند پایه سیاسی و تجاری دانمارک به ایران، زمینه تازه‌ای را برای گسترش روابط اقتصادی ۲ کشور به‌ویژه پس از فضای تحریم ایجاد کرده است.

دانمارک

با اين حال بايد گفت روابط اقتصادي ايران با اين كشور اروپايي نه براي امروز و ديروز كه سابقه‌اي بيش از نيم قرن را داراست.
حضور شركت كامساكس (كه اكنون به كووي تغيير نام داده) در ايران را مي‌توان نخستين حضور جدي دانمارك در اقتصاد ايران دانست. روابط رسمي 2كشور با افتتاح سفارت ايران در دانمارك در سال1338 آغاز شد.

اگرچه دانمارك در سال‌هاي گذشته به‌عنوان يك كشور كشاورزي در جهان مطرح بود اما اكنون در صنعت و خدمات فني مهندسي نيز پيشرو بوده و بخش صنعت نقش 22.5درصدي و بخش سرويس‌هاي فني مهندسي نقش 76.2درصدي در توليد ناخالص داخلي اين كشور دارد.

دانمارك با جمعيتي حدود 5.5ميليون نفر نزديك به 50درصد داروي انسولين جهان را توليد مي‌كند و جمهوري اسلامي ايران با دارا بودن 5ميليون نفر بيمار شناخته شده مبتلا به ديابت و 10 ميليون نفر ديابتي پنهان از وارد‌كنندگان داروي انسولين دانمارك است. دانمارك همچنين در بخش صنعت سيمان و صنايع لبني از كشورهاي مطرح در سطح جهان است. شركت اف‌ال‌اشميت از توليد‌كنندگان بزرگ صنايع سيمان سال‌هاست كه در كشور ما فعال است. بسياري از شركت‌هاي فعال در حوزه لبنيات در ايران از تجهيزات صنعتي دانمارك در اين حوزه بهره مي‌برند.

اما در حوزه محيط‌زيست نيز دانمارك جزو كشورهاي پيشرو در سطح بين‌الملل است. در حال حاضر 55درصد انرژي اين كشور از سوخت‌هاي فسيلي به‌دست مي‌آيد. براي تأمين گرماي ساختمان‌ها از آب گرم مركزي (كه با سوزاندن زباله اين آب گرم تهيه مي‌شود) استفاده مي‌شود و 98درصد مردم از اين سيستم بهره‌مند هستند. براي تأمين برق نيز از توربين‌هاي بادي استفاده مي‌شود.

40توربين بادي در شهر كپنهاگ نصب شده و دولت درنظر دارد تا سال2025، 100توربين در شهر كپنهاگ نصب شود. اكنون با تغييرات ايجاد شده در محيط‌زيست شهر و كاهش آلودگي به مرز صفر، مردم از شهرهاي ديگر به كپنهاگ مي‌آيند. ايجاد فرهنگ استفاده از دوچرخه در ميان مردم و استفاده آن توسط مقامات حتي توسط شاهزاده تأثير زيادي در كاهش آلودگي، صرفه‌جويي در انرژي و سلامت مردم داشت و اكنون در مقابل هر اتومبيل 5دوچرخه در شهر تردد مي‌كند. استفاده از دوچرخه از جهات مختلف به نفع اقتصاد اين كشور است. به‌گفته مسئولان شهر، هر دوچرخه سوار با طي هركيلومتر مسافت يك كرون به اقتصاد دانمارك سود مي‌رساند.

شايد جالب باشد بدانيد كه به‌رغم اينكه كشورهاي اسكانديناوي به داشتن آب فراوان مشهور هستند، كشور دانمارك مردم را به كاهش مصرف در آب قابل شرب تشويق نموده و موفق شده است مصرف روزانه هر فرد را از 140ليتر به حدود 105ليتر كاهش دهد.

  • رايزن اقتصادي ايران در دانمارك
کد خبر 320486

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha