پگاه شفتی: سال ۲۰۱۵ میلادی هم درست مثل ابزارک‌هایش پر از شگفتی بود. سالی که مثل برق و باد گذشت و کلی ابزارک جدید در دنیای فناوری از خود به‌جای گذاشت. اما در این دنیای پر از خلاقیت، کدام ابزارک بیش‌تر می‌تواند به انسان‌ها کمک کند؟

دوچرخه شماره ۸۱۶

دوچرخه شماره ۸۱۶

 

هولولنز مايكروسافت!

شاید گوگل، با پروژه‌ی مشهورش، عینک گوگل یا «گوگل‌گلس»، تحولی در «هم‌افزا» يا «واقعیت افزوده»*به‌وجود آورد، اما می‌توان گفت این «هولولنز»، آن را تکمیل کرده است.

با زدن این عینک، کاربر می‌تواند اتاق خودش را به یک استودیوی بازی تبدیل کند یا اشیايي را كه در این اتاق هستند، به‌طور مجازی به این‌طرف و آن‌طرف بکشد. کمپانی مایکروسافت با همکاری ناسا، در حال کار بر روی نسخه‌ای ارتقا یافته از این هولولنز است که تا اوایل سال 2016 ارائه خواهد شد.

 

* تعامل واقعیت فیزیکی با دنیای مجازی. زمانی که عناصری از دنیای مجازی به دنیای واقعی پای می‌گذارند و اطلاعاتی واقعی از سوژه در اختیار کاربر می‌گذارند. مثل نگاه‌کردن به یک بنای تاریخی و هم‌زمان اطلاعاتی از این بنا در گوشه‌ی تصویر دیدن.

 

دوچرخه شماره ۸۱۶

 

بادي روبات كوچولو!

برای کسانی که همیشه در آرزوی داشتن یک دوست کوچک روباتی بودند، درست مثل فیلم‌ها، این رؤیا به واقعیت پیوسته است؛ بادی، نام این روبات کوچک است که هم می‌بیند، هم می‌شنود و هم فکر می‌کند.

البته از طریق یک تبلت کوچک هشت‌اینچی که به‌عنوان چهره و مغز این روبات عمل می‌کند. بادی می‌تواند ریموت کنترل تمام ابزارک‌های داخل خانه باشد، هم‌چنین براساس نیازهای کاربر برنامه‌ریزی می‌شود تا مثل یک دستیار به فرمان‌هاي صاحبش عمل کند.

 

دوچرخه شماره ۸۱۶

 

هدفون بدون گره!

هیچ چیز آزاردهنده‌تر از گره خوردن سیم هدفون نیست. اما این هدفون مدرن، توانسته این مشکل را حل كند،‌بي‌آن‌كه مشكلات ديگر هدفون‌هاي بي‌سيم را هم داشته باشد. راز این هدفون، فناوری «کلر» (Kleer) است. فناوری‌ بی‌سیم با کارکرد بلوتوث، اما بدون مشکلات آن.

این هدفون می‌تواند تا بیش از 15متر دورتر از دستگاه پخش صدای مرکزی به راحتی و بدون افت کیفیت یا قطعی، صدا پخش کند. در واقع این یکی از مزیت‌های فناوری کلر است.

یکی دیگر از خوبی‌های این فناوری، پخش صدایی با کیفیت و البته اتلاف انرژی کم‌تر از باتری است. تنها ایراد این فناوری این است که کمی گران تمام می‌شود. اما این مشکل هم به‌زودی با همه‌گیر شدن آن برطرف خواهد شد.

 

دوچرخه شماره ۸۱۶

 

دوربين حرارتي كوچك!

برای سال‌ها داشتن دوربین‌های حرارتی (دوربین‌هایی که می‌توانند از روی حرارت بدن، موجودات زنده را تشخیص دهند) فقط مخصوص نظامیان و ارتش‌های پیشرفته بود. اما دوربین «سيك‌كامپكت ايكس‌آر» (Seek Compact XR) بالأخره در سال 2015 این مشکل را حل کرد.

این دوربین بسیار کوچک، به‌راحتی به گوشی هوشمند کاربر متصل می‌شود و می‌تواند اجسام دارای حرارات یا موجودات زنده را تا فاصله‌ی 70 متري نشان دهد. این دوربین فعلاً  فقط با دو سیستم عامل اندروید و آی.او.اس کار می‌کند، اما به‌زودی با سیستم عامل‌های دیگر نیز همگام خواهد شد.

 

دوچرخه شماره ۸۱۶

 

دوربين پرنده!

پهپاد، دیگر فقط مختص به افراد خاص نیست، حالا حتی یک کودک هم می‌تواند اسباب‌بازی‌ای به نام پهپاد داشته باشد. این یک پهپاد فیلم‌بردار است که می‌تواند از هر زاویه‌ای و با کیفیت «4كي» (4k)تصویربرداری یا فیلم‌برداری کند.

اما شاید چیزی که این پهپاد (DJI Inspire1) را از سایر هم‌نوعانش متمایز کرده قابلیت کار هم‌زمان دو کاربر با آن باشد. یک نفر که آن را از راه دور پرواز مي‌دهد و براي تصويربرداري زاویه‌‌ای مناسب انتخاب مي‌کند و نفری دیگر که فقط با دوربین کار مي‌کند و مي‌تواند تصاویر بهتری بگیرد. کاری که انجام‌دادن آن هم‌زمان شاید برای کاربران کمی سخت باشد.

کد خبر 320445

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha