اعضای باند کلاهبرداری که با ترفندهای مختلف میلیاردها تومان پول از ۱۰۰ شاکی به جیب زده بودند، سرانجام پای میز محاکمه قرار گرفتند.

محاکمه دادگاه

سركردگان اين باند با معرفي خود به‌عنوان مأمور سازمان‌هاي دولتي، ميلياردها تومان كالا خريدند و به فروشندگان چك‌هاي جعلي و مسروقه پرداخت مي‌كردند.رسيدگي به اين پرونده از سال85 در دادسراي ناحيه6 تهران آغاز شد. شاكيان پرونده توليد‌كنندگان و فروشندگان انواع كالاهاي تجاري بودند كه از طريق آگهي روزنامه‌ها با متهمان آشنا شده بودند. يكي از آنها در اين‌باره گفت:

من توليد‌كننده لوازم بهداشتي هستم. از طريق آگهي با شركتي آشنا شدم كه خواستار خريد عمده لوازم بهداشتي بود. وقتي به دفتر شركت رفتم در آنجا برخوردي با من شد كه فكر كردم آنجا يكي از نهادهاي امنيتي است. در ورودي شركت من را بازرسي كردند و حتي تلفن همراهم را هم گرفتند و بعد از گيت بازرسي و انجام تشريفات زيادي وارد دفتر مدير شدم.

او وانمود مي‌كرد سردار است و در ارگان‌ها و وزارتخانه‌هاي مختلف نفوذ زيادي دارد. من هم فريب حرف‌هايش را خوردم و حاضر شدم در قبال دريافت چك چندين ميليون جنس به او بفروشم. شاكي ادامه داد: چند ‌ماه از فروش اجناس گذشت و در سررسيد، چك را به بانك بردم اما موجودي نداشت.

اين در حالي بود كه مدير شركت گفته بود چك متعلق به يكي از مشتريان خوش‌حساب شركت است. من هم چك را به دفتر شركت بردم اما ديگر خبري از استقبال گرم اوليه نبود و به من گفته شد كه نقد نشدن چك مشكل خودم است و به آنها ارتباطي ندارد. من هم كه فكر مي‌كردم شركت واقعا متعلق به يكي از ارگان‌هاست ابتدا هيچ كاري نكردم اما بعد وقتي شك كردم كه ممكن است آنها كلاهبردار باشند، تصميم گرفتم شكايت كنم.

بررسي‌هاي اوليه حاكي از آن بود كه شركتي كه شاكي از آن نام برده شركتي قلابي است كه ارتباطي به هيچ‌يك از سازمان‌ها و نهادها ندارد. همچنين معلوم شد مدير اين شركت فردي سابقه‌دار است كه پيش از اين با سپردن وثيقه از زندان آزاد و فراري شده بود. او وانمود مي‌كرد كه فردي امنيتي است و خودش را به مالباختگان به دروغ سردار، قاضي ويژه، دكتر و... معرفي مي‌كرد.

از سويي وي با ظاهرسازي كاري كرده بود كه همه ازجمله افرادي كه در نزديكي دفتر شركت زندگي مي‌كردند، تصور مي‌كردند آنجا محلي امنيتي است. درحالي‌كه تجسس‌ها در اين‌باره در پليس آگاهي ادامه داشت، كارآگاهان به اطلاعات بيشتري درباره فعاليت اين باند دست يافتند. شواهد به‌دست آمده حاكي از آن بود كه مدير شركت قلابي بعد از خريد اجناس از طعمه‌هايش آنها را به انباري منتقل كرده و در نخستين فرصت زير قيمت بازار و به‌صورت نقدي مي‌فروشد. در چنين شرايطي سردار قلابي و همدستانش دستگير شدند و در بازرسي از دفتر شركت تعداد زيادي اسناد و مهرهاي جعلي مربوط به سازمان‌ها و ارگان‌هاي مختلف كشف شد.

  • شبكه تو در تو

بازجويي‌هاي فني - پليسي از متهمان آغاز شد تا اينكه اطلاعات بيشتري از اين شبكه تو در تو فاش شد. شواهد به‌دست آمده درخصوص چك‌هايي كه متهمان به طعمه‌هايشان داده بودند، نشان داد كه اين چك‌ها با مدارك سرقتي تهيه شده است. به اين ترتيب افرادي كه چنين چك‌هايي را تهيه مي‌كردند نيز دستگير شدند تا شمار متهمان پرونده به 42نفر برسد.

يكي از متهمان گفت: تعدادي از نفرات باند در كار كيف‌قاپي بودند. آنها بعد از دزديدن كيف، مدارك داخل آن را در اختيار ما قرار مي‌دادند و در اين مرحله چند نفر ديگر از نفرات باند با استفاده از مدارك مسروقه از بانك‌ها دسته‌چك مي‌گرفتند. ما هم دسته چك‌ها را به باندهاي كلاهبرداري مي‌فروختيم.

با ادامه تحقيقات، شاكيان تازه‌اي به پرونده اضافه شدند. اين افراد صاحبان مدارك مسروقه‌اي بودند كه كلاهبرداران با استفاده از مدارك آنها از بانك دسته چك گرفته بودند. يكي از شاكيان جديد گفت: مدتي قبل 2موتورسوار در خيابان كيف دستي‌ام را كه مبلغ 3ميليون تومان چك پول به همراه مداركم داخلش بود، سرقت كردند.

هر چند مدتي بعد مدارك المثني گرفتم ولي وقتي قصد داشتم براي سفري كاري به خارج از كشور بروم، فهميدم ممنوع‌الخروج شده‌ام. مأمور فرودگاه گفت چون من چندين ميليون چك بي‌محل كشيده‌ام، ممنوع‌الخروج هستم. اين در حالي بود كه من روحم از چك‌هاي بي‌محل خبر نداشت و بعدا فهميدم سارقان با مداركي كه در كيفم بوده، از بانك دسته چك گرفته‌اند.

  • محاكمه

در جريان رسيدگي به پرونده در دادسرا تعداد شاكيان به مرز 100نفر رسيد. در چنين شرايطي پرونده با صدور قرار مجرميت و كيفرخواست به مجتمع قضايي قدوسي فرستاده شد و تعدادي از متهمان صبح ديروز محاكمه شدند و قرار است رسيدگي به اين پرونده در چند جلسه ديگر نيز ادامه پيدا كند.

کد خبر 320318

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha