همشهری آنلاین: علامه سید "محمد حسین فضل‌الله" از مراجع شیعه در لبنان، با انتقاد از اظهارات اخیر برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه درباره پرونده هسته‌ای ایران و چشم‌پوشی آنان از زرادخانه هسته‌ای اسراییل گفت: آیا این وزیر فرانسوی تصور می‌کند بمب هسته‌ای اسراییل بمب صلح است.

فضل‌الله در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در حومه جنوبی بیروت اظهار داشت آمریکا و کشورهای غربی خطرات و تهدیدهای منطقه‌ای و جهانی تأسیسات و بمب‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی را که مقام‌های این رژیم رسماً به داشتن آن اعتراف کرده‌اند، نادیده می‌گیرند اما حاضر نیستند حتی گزارش‌های رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را بپذیرند.

وی افزود، آیا فرانسه جدید که اظهار دوستی با آمریکا و اسراییل کرده، می‌خواهد با سخت‌گیری بیشتر بر این دوستی خود تأکید کند، در حالی که حتی آمریکا، راه حل دیپلماتیک را بهترین راه برای حل مسئله برنامه هسته‌ای ایران اعلام می‌کند.

فضل الله گفت، انتظار می‌رفت فرانسه در دوره حکومت جدید در سیاست خود از آمریکا متمایز و هر چه بیشتر به منطق ملت‌هایی که عاشق آزادی و استقلال هستند، نزدیک شود.

وی آمریکا را متهم کرد که جنگ‌ها را در کشورهای مختلف تحمیل می‌کند و از طریق ایجاد تنش در روابط کشورها به ویژه روابط عربی - ایرانی به سود اسراییل، مشکلات را در منطقه ایجاد می‌کند.

این مرجع شیعه افزود، برخی نومحافظه‌کاران آمریکا، جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا را به ضربه نظامی علیه ایران تشویق می‌کنند اما اجرا شدن چنین طرحی دشوار است زیرا محبوبیت بوش را به شدت کاهش می‌دهد و با نگرانی هم‌پیمانان اروپایی بوش از سیاست‌های او و نگرانی کشورهای منطقه از انعکاس ماجراجویی احتمالی آمریکا علیه ایران برخورد می‌کند.

فضل‌الله گرفتاری نظامی آمریکا در عراق و منطقه، نبود نیروهای آمریکایی جدید ، پیچیدگی‌ها و کشمکش‌ها در عراق، فشارهای کنگره آمریکا بر بوش برای عقب کشیدن نیروهای آمریکایی از عراق و یا کاهش آنها تا کمترین حد را از جمله موانع انجام عملیات نظامی علیه ایران دانست.

وی افزود، هر گونه ضربه نظامی ممکن است به برافروخته شدن آتشی در منطقه منجر شود و توازن در قیمت نفت را از بین ببرد.

فضل‌الله به جرج بوش هشدار داد که دوره ریاست جمهوری خود را با نمایش نظامی به پایان نبرد.

کد خبر 32024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز