پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جشنواره مردمی فیلم عماریک جشنواره سینمایی ایرانی است. اولین دوره این جشنواره در سال ۸۹ و در سالگرد حماسه‌ نهم دی ماه برگزار شد و حدود بیست اثر، هم‌زمان در۳۰ نقطه از کشور اکران شدند.

شکل و شمایل غیر متعارف اولین دوره‌ جشنواره‌ی عمار در ساختار سینمایی کشور، توجهات بیشتری را به سوی خود جلب کرد.

در حالی که تصور می شد این جشنواره هرگز ادامه نیابد در دی ماه سال 90، فراخوان دومین دوره جشنواره در پنج محور (تاریخ انقلاب، جنگ نرم، فتنه هشتاد و هشت، نقد درون‌گفتمانی و بیداری اسلامی) منتشر شد.

به رغم بی توجهی بسیاری از رسانه‌های جمعی، استقبال مردمی از این دوره جشنواره افزایش یافته و سیصد و بیست اثر ارسالی هنرمندان و فیلمسازان به جشنواره دوم عمار در سیصد نقطه از کشور اکران شد.

سومین دوره این جشنواره نیز سال 91 برگزار شد و نهصد اثر رسیده به جشنواره در حالی با هم رقابت کردند که تعداد نقاط اکران نیز از سیصد به 900 نقطه افزایش یافته بود. استقبال وصف ناپذیر چه در حوزه تولید و چه در حوزه اکران برگزارکنندگان جشنواره را مصمم تر می کرد.

چهارمین جشنواره در سال 92 برگزار شد. حضور فیلمسازان حرفه‌ای و جوان در آن نشان داد که این جشنواره محفلی برای نمایش آثار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و بروز استعدادهای جوان آن است.

علاوه بر اين، اضافه شدن بخش بین‌الملل باعث شد تا بسیاری از فیلم سازان مستقل که فریاد بیداری آنها شنیده نمی‌شد در این جشنواره شرکت كنند. 1700 اثر داخلی و 500 اثر بین الملل در این دوره از جشنواره شرکت نمودند. تعداد اکران های همزمان در همه استان های کشور و به بیش از 2500 اکران رسید. در حالی که در بسیاری از مکان های کشور اکران ها در طول سال تداوم داشت.

اما نقطه عطف جشنواره در یک اسفندماه 91 و بعد از جشنواره سوم اتفاق افتاد. دیداری که خستگی را از تن همه بیرون برد. در این دیدار جمعی از دست اندرکاران، داوران و برگزیدگان عمار حضور داشتند. رهبر معظم انقلاب پس از شنیدن صحبت‌های جمعی از حاضرین، توصیه‌هایی نمودند و توجه به موضوع دین و معارف دینی و همچنین انقلاب اسلامی و ارزش‌های انقلاب در این جشنواره را اقدامی مبارک خواندند و تأکید کردند: نگاه به هنر اسلامی و سینمای دینی باید نگاهی بلندمدت و همراه با برنامه‌ریزی دقیق و امید به آینده و بهره‌گیری مناسب از ابزار هنر برای تأثیرگذاری حداکثری باشد.

اکران مردمی نمایش آثار سینمای انقلاب است است با پشتوانه‌های مردمی. با توجه به هویت مردمی آن در هر مکانی اتفاق می افتد (مسجد، مدرسه، پارک، حوزه علمیه، منازل، پایگاه بسیج، سالن های نمایش و...) و با هر وسیله نمایشی (ویدئو پروژکتور، تلویزیون، کامپیوتر و...). فیلم‌هایی مناسب اکران برای همه سنین و برای همه اقشار وجود دارد.

اکران آثار جشنواره به شرایط پیچیده ای نیاز ندارد. اکران کننده مکانی برای اکران در نظر‌ می‌گیرد و فیلم‌های عمار را تحویل می گیرد. همه جزئیات اکران از قبیل انتخاب یک یا چند اثر برای اکران، مکان اکران، مخاطب و... با تشخیص اکران کننده انجام می‌گیرد.

اکران فیلمهای جشنواره عمار برای همه امکان پذیر است و هر فردی می تواند اکران کننده فیلم‌های عمار شود

همزمان با اکران سراسری جشنواره  دی ماه هر سال در مناسبت‌های مختلف سال (هفته دفاع مقدس، سیزده آبان، دهه فجر، ماه محرم، ماه رمضان و هر مناسبت انقلابی و ملی دیگر)؛ دبیرخانه جشنواره عمار، آثار رسیده را بر حسب مناسبت‌ها دسته بندی كرده و بسته‌هایی برای برخی از مناسبت‌ها آماده كرده است. هر زمان که اکران کننده برای اکران مناسب بداند.

یکی از اهداف برپایی جشنواره عمار فراهم شدن بستری برای کار فرهنگی است. بر این اساس اکران کننده می‌تواند طبق صلاحدید و امکانات خود از برنامه‌هایی مثل نمایشگاه کتاب، سخنرانی، جلسه نقد، شعرخوانی، خاطره گویی،کتابخوانی و هر برنامه فرهنگی دیگری که مناسب است بهره ببرد.

کد خبر 319957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha