همشهری آنلاین: پردیس سینمایی ملت در سال ۱۳۸۷ در کنار بوستان ملت با امکاناتی همچون سالن‌های سینما، گالری، کتابفروشی، آبنما و امکانات رفاهی دیگر ساخته شد.

پروژۀ مجموعۀ پردیس سینما گالری ملت در محدودۀ منطقۀ ۳ شهرداری تهران و در زمینی کشیده و نامعین به مساحت ۶ هزار متر مربع در منتهی الیه جنوب غربی بوستان ملت طرح و اجرا شده است. این مجموعه با توجه به استقرار در محوطۀ پارک از کلیۀ مزایای آن به عنوان محوطه بهره مند است.

در بررسی های صورت گرفته در خصوص پارک های شهر تهران، پارک ملت با توجه به مؤلفه های برنامه ریزی شهری به عنوان پارکی با عملکرد شهری و با حوزۀ نفوذ بسیار وسیع شناخته می شود. ضمن آن که از نظر کارکردهای آموزشی و پژوهشی تخصصی، می تواند دارای عملکردهای خاص نیز در حد حوزۀ نفوذ شهری باشد.  

از نظر طراحان این مجموعه احداث این پروژه نه تنها ضرورت منطقه ای را که با توجه به وسعت و جمعیت آن دارای کمبودهای شدید فضاهای فرهنگی و سینمایی است برطرف می کرد بلکه حوزۀ نفوذ آن کل شهر را متأثر می سازد. این مجموعه از سمت شمال و شرق به محوطۀ پارک و از سمت جنوب به بزرگراه نیایش و از غرب به محوطۀ مجموعه ورزشی انقلاب محدود می شود.

مولفه های معماری:

پروژه فوق با زیربنای ۱۵هزار مترمربع، شامل ۴ سالن سینما هریک به ظرفیت ۲۸۰ نفر و یک سالن نمایش کوچک به ظرفیت ۳۰ نفر به همراه فضاهای نمایشگاهی، رستوران و کافی شاپ، فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی و فضاهای اداری و خدماتی مورد نیاز قادر است در ساعات پیک، جمعیتی در حدود ۲هزار و ۵۰۰ نفر را در خود جای دهد.

سازماندهی فضاهای پروژه با توجه به فرم کشیده و نامعین زمین و امکان ایجاد دو سالن نمایش در روی زمین و دو سالن دیگر به گونه ای تنظیم شده است که ایده ای از فضا را با برنامه و سازه پروژه مطرح و با طبیعت زیبای محیط خود تلفیق می دهد. بنابراین با استفاده از اتصال شیب گردان دو سالن نمایش در امتداد یکدیگر، ایوان سرپوشیدۀ بزرگی ایجاد شد که دستاورد اصلی پروژه برای شهر و محل گفت وگو و تبادل نظر، اجرای مراسم و رویدادهای متنوع فرهنگی و اجتماعی خواهد شد.

تأثیر این استراتژی در سازماندهی فضایی عناصر پروژه منجر به ایجاد سه فضای باز و کشیده شد. فضای اول در زیرزمین مربوط به فعالیت های نمایشگاهی، فضای دوم در همکف به پلازای سرپوشیدۀ ورودی و فضای سوم در بالاترین سطح به رستوران و فودکورت مجموعه اختصاص پیدا کرده اند. این سه فضای باز افقی توسط دو فضای عمودی در دو سوی خود که شامل فضاهای انتظار و خدماتی است به یکدیگر متصل شده اند. ارتباطات مجموعه شامل راهروها، پله های برقی و آسانسورها نیز از فرم سالن ها و این فضاهای باز ناشی می گردند.

کشیدگی و انحنای خاص فرم پروژه و وجود مقاطع متغیر عرضی ناشی از آن، امکان طرح رمپ های نرم و مواج را در طول پروژه و در جبهۀ شمالی مهیا گردانید. بنابراین همانند پیاده روها و مسیرهای توپولوژیک درون پارک، فضای حرکتی پروژۀ مذکور احساسی از تداوم فضای پارک را در درون پروژه ایجاد نموده و مناظر بدیعی را در هنگام حرکت فراهم می آورد. در نهایت فرم پروژه و عناصر موجود در درون آن خود را با شکل سایت هماهنگ کرده و به صورت یکپارچه، همانند موجودی زنده که دارای اجزایی مرتبط و منتج از یکدیگر است عمل می نماید.

شرکت توسعه فضاهای فرهنگی اوایل سال ۸۵ شروع به ساخت پردیس سینما گالری ملت نمود و مجموعۀ یادشده در تاریخ نوزدهم آبان ۱۳۸۷ توسط محمد باقر قالیباف شهردار وقت تهران افتتاح و از تاریخ یادشده مورد استفادۀ عموم قرار گرفت.

امکانات مختلف پردیس سینمایی ملت:

گالری ملت

گالری ملت در فضایی به وسعت ۷۷۲ متر مربع در طبقه۲- قرار دارد که با بهره مندی از امکانات نور پردازی و صدا، همچنین معماری زیبا که شامل سالن شرقی می باشد، مکانی برای نمایش و معرفی آثار هنرهای حجمی و تجسمی، تبادل آراء و نظرات هنرمندان کشور است.

به زعم مسئولان این پردیس، گالری ملت با تاکید بر هنر معاصر ایران در حوزه هنرهای تجسمی فعالیت می کند. قرار گرفتن هنرهای تجسمی در کنار هنر سینما این گالری را در کلان شهر تهران متمایز نموده است.

کتاب فروشی

در این فروشگاه انواع کتب سینمایی و تئاتر، متون تخصصی سینمایی، فیلمنامه و نمایشنامه، متون داستانی کلاسیک و مدرن (رمان و داستان کوتاه) از نویسندگان ایرانی و خارجی، انواع کتب خردسال، کودک و نوجوان، آرشیو کامل کتب فلسفه، جامعه شناسی و مقالات مرتبط، مجموعه آثار از روان شناسان جهان در زمینه های مختلف، آثار کلاسیک شعر، انواع سبک های شعر از شاعران معاصر به همراه نقد و بررسی، متون نقد ادبی، تاریخی، موسیقی، عکاسی، معماری، گرافیک و... ارائه می شود.

سرای کودک

این مجموعه که با نام پردیس کودکانه  با دارابودن فضایی اختصاصی ویژه بازی کودکان، با چشم اندازی بسیار زیبا از پارک بزرگ ملت، مکانی جهت نگهداری از کودکان ۳ تا ۱۰ ساله است. والدین می توانند با تحویل کودکان به این مجموعه با آسودگی خاطر به تماشای فیلم مورد علاقه شان در سالن های پردیس ملت بپردازند.

با توجه به اکران سانس های مربوط به فیلم ها از ظهر، این مکان پیش از ظهرها در اختیار مهدها و مراکز آموزشی قرار می گیرد. این مراکز می توانند با هماهنگی قبلی، آموزش های کودکانه را با رویکردهای زیست محیطی و به صورت کارگاهی دریافت کنند.

کافی شاپ جزیره

این مکان در کنار آب نمای پردیس ملت از چشم انداز زیبایی برخوردار است. کافی شاپ جزیره همراه با انواع نوشیدنی های سرد و گرم، انواع بستنی و فست فودها، میزبان بازدیدکنندگان پردیس سینما گالری ملت است.

این مجموعه همچنین دارای یک رستوران در داخل مجموعه پردیس نیز هست.

پارکینگ اختصاصی

پارکینگ اختصاصی پردیس سینما گالری ملت که در ضلع غربی مجموعه واقع شده است با ظرفیت ۱۲۰ خودرو آمادگی ارائه خدمات به مراجعین گرامی را دارا است.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۹