پرونده منطقه حفاظت شده ارسباران پس از یک‌سال پیگیری کارشناسان و نمایندگان سازمان‌های میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، حفاظت محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع‌ماه آینده با هدف ثبت جهانی به یونسکو ارسال می‌شود.

جنگل های ارسباران

بدين‌ترتيب با تلاش مشترك نهادهاي دولتي منطقه حفاظت شده ارسباران كه در تاريخ 93/5/29 به شماره 204در فهرست ميراث طبيعي كشور ثبت شده بود براي ثبت جهاني به يونسكو ارسال مي‌شود. اين خبر را محمدحسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي كشور در جلسه بررسي پرونده ثبت جهاني منطقه ارسباران اعلام كرد و گفت كه اين پرونده پس از آخرين اصلاحات توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع، محيط‌زيست و سازمان ميراث فرهنگي آماده ارسال به يونسكو است. در نشست بررسي پرونده ثبت جهاني منطقه حفاظت شده ارسباران ارسال اين پرونده به يونسكو توسط محمد حسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور تأييد نهايي شده است.

  • نهايي شدن ساختار مديريتي ارسباران

محمد حسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور همچنين خبر داد كه سازمان حفاظت محيط‌زيست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور براي نهايي شدن پرونده ثبت جهاني ارسباران يك‌سال با سازمان ميراث فرهنگي همكاري كرده‌اند.

به گفته وي، ساختار و تشكيلات مديريتي پرونده ارسباران پس از ثبت جهاني مورد تأييد قرار گرفته و پرونده با رعايت موضوع حفاظت به يونسكو مي‌رود.

پرونده منطقه حفاظت شده ارسباران با مشاركت و همكاري جمعي از برجسته‌ترين محققان كشور تهيه شد و اوايل بهمن‌ماه به يونسكو مي‌رود.

ثبت جهاني منطقه حفاظت شده ارسباران نه‌تنها از منظر حفاظتي اهميت دارد بلكه اين فرصت را نيز فراهم مي‌كند تا گردشگران داخلي و خارجي به بازديد از اين منطقه طبيعي كشور ترغيب شوند. آنطور كه معاونت ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي اعلام كرده است اين اتفاق منجر به شكوفايي اقتصادي جامعه بومي و محلي ارسباران و همچنين زمينه ساز ايجاد توسعه پايدار در اين منطقه از كشور مي‌شود.

منطقه حفاظت شده ارسباران نگين تنوع زيستي ايران است. اين منطقه همچنين با برخورداري از كمتر از 5صدم مساحت كل كشور بيش از 13درصد پوشش گياهي ايران را در خود جاي داده است. ارسباران داراي بيش از 20گونه منحصر به فرد از گياهان، گونه انحصاري سمندر ايراني خاص اين منطقه و داراي يك گونه از حشرات مختص به اين منطقه در جهان است.

منطقه حفاظت شده ارسباران همچنين 29درصد از پستانداران كشور، 44درصد از پرندگان ايران، 32درصد از دوزيستان، 9درصدازآبزيان و 20درصد از خزندگان ايران را در خود جاي داده است. در مقياس جهاني نيز پوشش گياهي ارسباران به‌گونه‌اي است كه به تنهايي با 34درصد پوشش گياهي كشور ارمنستان، 25درصد از پوشش گياهي كشور آذربايجان، 25درصد پوشش گياهي فرانسه، 25درصد از پوشش گياهي گرجستان و 17از درصد پوشش گياهي كشور ايتاليا برابري مي‌كند.

  • از سكونتگاه ايل شاهسوند تا يافتن بقاياي ماموت‌ها

ارسباران استقرارگاه ايل شاهسوند با قدمت سكونت چند هزار ساله در اين منطقه است كه حضور آنها در ايجاد تعامل پايدار انسان و طبيعت اهميت ويژه دارد. ارسباران در سال 1977با پيگيري سازمان حفاظت محيط‌زيست به‌عنوان ذخيره‌گاه زيست كره در برنامه انسان و كره مسكون يونسكو (MAP) معرفي و به ثبت رسيد. در مرزهاي جنوبي منطقه حفاظت شده ارسباران و در شهرستان ورزقان نيز بقاياي فسيلي اجداد ماموت‌ها يافت شده كه بيانگر قدمت كهن تاريخچه زمين شناسي در اين منطقه از كشور است.

کد خبر 319468

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha