اسدالله افلاکی: گلزار نرگس بهبهان در استان خوزستان که عنوان تنها رویشگاه طبیعی گل نرگس کشور را به‌خود اختصاص داده با طرح ادعای مالکیت خصوصی، در معرض تصرف قرار گرفت.

نرگس زار بهبهان

اين در حالي است كه اين رويشگاه كه يكي از جاذبه‌هاي گردشگري منحصر‌به‌فرد كشور محسوب مي‌شود 28آبان 93با شماره 205تحت عنوان ميراث ملي طبيعي به ثبت رسيده است.

مهندس مسعود منصور، معاون حفاظت وامور اراضي سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري روز گذشته با اظهار نگراني از احتمال تصرف اين رويشگاه بي‌نظير به همشهري گفت: قانون تشخيص اراضي ملي و مستثنيات به‌عهده سازمان جنگل‌هاست واگر شخص يا اشخاصي هم نسبت به ملي شدن عرصه‌اي شكايت داشته باشند براساس قانون مي‌توانند اعتراض كنند با همين فرض است كه در شهرستان بهبهان، گلزار نرگس كه يك رويشگاه طبيعي است مدعي پيدا كرده است.

اين مقام مسئول افزود: اين رويشگاه صرف‌نظر از طبيعي بودن آن‌كه مردم بومي و پيران محل برآن صحه مي‌گذارند به باور مردم، محل گذر معصومان(ع) بوده و به همين دليل به گلزار نرگس تبديل شده است. اين ويژگي‌ها سبب شد تا منابع طبيعي شهرستان در سال 65 اين عرصه را مشمول قانون ملي و در شمار اراضي ملي اعلام كند.

به گفته منصور، همان سال موضوع ملي بودن اين عرصه آگهي شد و براساس نقشه، حد و حدود آن 18.5هكتار تعيين و در پي آن، سند گلزار نرگس به نام دولت اخذ شد. در پي آن، منابع طبيعي محدوده گلزار نرگس را محصور كرد و با حفر چاه عميق و ايجاد آبياري قطره‌اي و بهسازي راه‌هاي دسترسي درون عرصه، منطقه را براي ورود گردشگران داخلي وخارجي ساماندهي كرد.بخشي از رويشگاه هم به فضايي براي توليد نهال‌هاي جنگلي اختصاص يافت.

وي با اشاره به اينكه محصول گل اين رويشگاه به نقاط مختلف كشور وحتي خارج كشور صادر مي‌شود، گفت: بيش از 40ميليون گل نرگس در اين رويشگاه وجود دارد كه هر پياز آن 500تومان خريد وفروش مي‌شود و درمجموع ارزش آن 20ميليارد تومان برآورد مي‌شود. اين ارزشگذاري البته شامل بهاي گل‌ها نمي‌شود. ارزش هر هكتار از اراضي اين عرصه هم حداقل 120ميليون تومان است؛ علاوه براين، تاسيساتي كه منابع طبيعي شامل استخر، سكوهاي توليد نهال جنگلي و حصار كشي در اين رويشگاه ايجاد كرده 2ميليارد تومان است.

منصور درباره پيشينه طرح ادعاي مالكيت اين عرصه گفت: سال 82عده‌اي با اعتراض به مالكيت دولت مدعي مالكيت آن شدند اما در كميسيون ماده واحده شهرستان اين اعتراض رد شد و دادگاه بدوي هم اعتراض مدعيان مالكيت را وارد ندانست. با وجوداين، امسال مرجع تجديد نظر استان، رأي به ابطال مالكيت دولت‌ داد. اين درحالي است كه گلزار نرگس بهبهان، به‌دليل طبيعي بودن، 40سال است كه تحت مديريت منابع طبيعي قرار دارد و مديريت منابع طبيعي باعث حفظ و صيانت از اين رويشگاه شده است.

  • درخواست از قوه قضاييه براي حفظ عرصه ثبت شده در ميراث طبيعي

مهندس مسعود منصور، معاون حفاظت وامور اراضي سازمان جنگل‌ها ومراتع با هشدار نسبت به نابودي رويشگاه نرگس بهبهان گفت: اگر اين رويشگاه از حوزه انفال خارج شودو حفاظت آن از مديريت سازمان جنگل‌ها (دستگاه حاكميتي) سلب ‌شود حفظ آن امكان پذير نخواهد بود. باهمين رويكرد و بنا به تأكيدات مقام معظم رهبري مبني بر حفاظت از عرصه‌هاي ملي و طبيعي، سازمان جنگل‌ها با استناد به ماده 477آيين دادرسي كيفري از طريق قوه قضاييه و دادستان كل كشور پيگير اين پرونده است و از رئيس قوه قضاييه و دادستان كل كشور هم تقاضا داريم با دستور ويژه، از مراجع قضايي ذيربط بخواهند ضمن بررسي مجدد پرونده با دقت و تامل بيشتري به اين پرونده رسيدگي كنند تا اين عرصه با ارزش كه جزو انفال است براي نسل امروز و فردا حفظ شود.

کد خبر 322768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha