محمد باریکانی: پرونده به تأخیر افتاده ثبت جهانی جنگل‌ها پس از چندسال بار دیگر در دستورکار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت تا در تلاشی جهانی با همکاری کشورهای حوزه هیرکانی یکی از مهم‌ترین ذخایر طبیعی جهان در فهرست میراث طبیعی بشر در یونسکو ثبت شود.

جنگل های هیرکانی

اين دومين پرونده موفق ايران پس از تدوين پرونده ثبت جهاني قنات‌هاست كه با همكاري سازمان‌هاي مرتبط در داخل كشور همچون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري و سازمان حفاظت محيط‌زيست تدوين و براي ثبت جهاني به يونسكو ارسال مي‌شود.

محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور با اعلام اينكه پرونده مشاركتي ثبت جهاني جنگل‌هاي هيركاني با مشاركت كشور آذربايجان كه بخشي از اين جنگل‌ را شامل مي‌شود تدوين خواهد شد اعلام كرد: پرونده جنگل‌هاي هيركاني در حالي از سال87 به‌صورت مشترك با كشور آذربايجان براي ثبت در فهرست آثار جهاني يونسكو مطرح شد كه اين پرونده به‌دليل برخي مشكلات معلق و از يونسكو براي اصلاح بازگردانده شد.

به گزارش سازمان ميراث فرهنگي و آنطور كه طالبيان اعلام كرده است، اين پرونده با معرفي مناطق پيشنهادي جديد به سرعت تكميل و به‌صورت مشترك با كشور آذربايجان متناسب با قوانين يونسكو به‌روزرساني و ثبت مي‌شود.

  • يادگار دوره سوم زمين‌شناسي

محمدحسن طالبيان مي‌گويد: جنگل‌هاي هيركاني از دوره سوم زمين‌شناسي تاكنون به حيات خود ادامه داده است. همچنين رويشگاه‌هاي وسيع از گونه‌هاي هيركاني در كشورهاي اروپايي از بين‌رفته و تنها فسيل گياهان هيركاني در آن كشورها باقي‌مانده است.

  • درخواست جمهوري آذربايجان براي ثبت جهاني

در ۲۱تيرماه ۱۳۸۵ جمهوري آذربايجان درخواست ثبت جهاني جنگل كاسپيني - هيركاني را به نام خود به يونسكو ارائه كرد. اين اقدام با اعتراض ايران مواجه و اعلام شد كه سهم جمهوري آذربايجان تنها ۲۰هزار هكتار از اين جنگل‌هاست درحالي‌كه سهم ايران از جنگل‌هاي هيركاني 2ميليون هكتار است. با اين اعتراض قرار شد پرونده مشترك ثبت جهاني جنگل‌هاي هيركاني توسط ايران و آذربايجان به يونسكو ارائه شود.

6نقطه از جنگل‌هاي هيركاني در پارك ملي گلستان، گلاته، حوزه 46كجور نوشهر، 2هزار و 3هزار تنكابن، حوزه 14قلعه رودخان، حوزه15 ماسوله و حوزه يك آستاراچاي پيشتر ثبت ملي شده بودند. قدمت جنگل‌هاي هيركاني 40ميليون سال برآورد شده‌است.

  • ثبت جهاني باعث صيانت مي‌شود

دكتر هادي كيادليري، رئيس انجمن علمي جنگلباني ايران در گفت‌وگو با همشهري اعلام كرد كه جنگل‌هاي هيركاني بيشتر به لحاظ قدمت، نوع گياهان و گونه‌هاي جانوري مختص اين منطقه حائز اهميت هستند. به گفته او، جنگل‌هاي هيركاني از يخبندان‌هاي هزاران سال گذشته در كره زمين جان سالم به در برده‌اند. اين استاد دانشگاه مي‌گويد: در مطالعات انجام شده 11گونه باستاني از جنگل‌هاي هيركاني شمال كشور به‌دست آمده است. گونه‌هاي درختي اين منطقه نيز در جهان با نام پرسيانا و كاسپيانا شناخته شده‌اند. به گفته او، ارزش جنگل‌هاي هيركاني ايران به‌اندازه‌اي است كه اگر اروپايي‌ها بخواهند گونه‌هاي باستاني جنگل‌هاي خود را ببينند بايد به ايران سفر كنند.

رئيس انجمن علمي جنگلباني ايران همچنين به خسارات وارد شده به جنگل‌هاي هيركاني نيز اشاره كرد و گفت: برخي معتقدند در يك قرن اخير 1.5ميليون هكتار از جنگل‌هاي هيركاني ايران از بين رفته است. ولي آنچه تصاوير هوايي مشخص كرده‌اند از سال34 تا 86 حدود 3هزار هكتار از جنگل‌هاي شمال كشور از بين رفته است. عدم‌توسعه‌يافتگي مناسب در روستاها و وابستگي معيشت مردم به جنگل‌ها، استفاده از چوب براي سوخت، توسعه‌يافتگي بي‌قاعده كارخانه‌هاي بي‌شمار، جاده‌سازي‌‌هاي بي‌برنامه، معدن‌كاوي در جنگل‌ها و حتي ريختن زباله در جنگل‌ها و بهره‌برداري از چوب به‌عنوان تجارت از مهم‌ترين دلايل نابودي جنگل‌هاي هيركاني است. به گفته كيادليري ثبت جهاني جنگل‌هاي هيركاني موجب نظارت بيشتر جهاني بر اين جنگل‌ها و حمايت از پوشش گياهي هيركاني در ايران خواهد شد. كيادليري بودجه صيانت از جنگل‌هاي شمال كشور را 29ميليارد تومان اعلام كرد كه تنها 5ميليارد تومان آن اختصاص مي‌يابد. او گفت: قوانين بسيار غلط كه امسال ابلاغ شده و افراد را به نام مشاركت براي تصرف جنگل ترغيب مي‌كند از ديگر تهديدهاي جنگل‌هاي شمال است كه با ثبت جهاني جنگل‌هاي هيركاني و با كمك‌هاي بين‌المللي مي‌توان به صيانت از جنگل‌ها پرداخت.

کد خبر 320343

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha