سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۸
۰ نفر

معاون میراث فرهنگی کشور در نخستین جلسه هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط با پرونده ارسباران به همکاری‌های مستمر دستگاه‌های مرتبط در پیشبرد پرونده قبل از ورود IUCN اشاره کرد.

ارسباران

و گفت: با توجه به اهميت منطقه حفاظت شده ارسباران لازم است كه تمامي بسترهاي لازم را در منطقه فراهم كنيم تا پس از ثبت جهاني دومين ميراث طبيعي و نخستين منطقه جنگلي كشور، به‌دنبال اجراي برنامه نظام‌مند و تحقق آن در 20سال آينده در ارسباران باشيم.

به گزارش معاونت ميراث فرهنگي، در اين نشست كه استاندار آذربايجان شرقي، نماينده مردم كليبر و خداآفرين و فرمانداران شهرستان‌هاي كليبر و خداآفرين، مديركل ميراث فرهنگي استان آذربايجان شرقي، قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري، نماينده سازمان حفاظت محيط‌زيست و كارشناسان دستگاه‌هاي مختلف حضور داشتند، محمدحسن طالبيان اعلام كرد: با توجه به اينكه ايران يكي از مقاصد مهم در گردشگري فرهنگي دنيا محسوب مي‌شود، لازم است در زمينه حفاظت از مواريث فرهنگي و طبيعي اقدامات مديريتي يكپارچه با مشاركت جوامع محلي صورت بگيرد.

وي افزود: منطقه حفاظت شده ارسباران از اين ظرفيت برخوردار است تا به‌عنوان يك سايت طبيعي استاندارد در سطح جهاني معرفي شود و اين اتفاق با رعايت عواملي چون ساماندهي روستاها، ايجاد مسيرهاي مناسب بازديد، معرفي مناسب، نصب تابلو و مديريت صحيح امكانپذير است.

معاون ميراث فرهنگي كشور گفت: ارزيابان اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت(IUCN) اوايل مهرماه سال‌جاري جهت بازديد از منطقه حفاظت شده ارسباران وارد ايران مي‌شوند و لازم است تمام هماهنگي‌ها براي فراهم كردن مقدماتي كه در ارزيابي كارشناسان مذكور مؤثر است، انجام شود.

وي آگاهي‌افزايي به جوامع محلي، ساماندهي عوامل مخدوش‌كننده بصري، مديريت پسماند روستاهاي واقع در عرصه و حريم منطقه حفاظت شده ارسباران، وحدت رويه بين مديران مرتبط و نصب تابلوهاي معرفي منطقه را ازجمله اولويت‌هايي اعلام كرد كه بايد پيش از ورود ارزيابان اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت در منطقه ارسباران انجام گيرد.

به گفته طالبيان، منطقه حفاظت شده ارسباران حتي اگر در فهرست آثار جهاني قرار نگيرد به‌عنوان ميراث ملي و طبيعي كشور بايد مورد حفاظت و ساماندهي جدي باشد. او گفت: ساخت‌وساز در روستاها بايد مطابق با ضوابط و الگوهاي معماري متناسب با منطقه باشد و عوامل آسيب‌زا در منطقه ارسباران نيز نيازمند ساماندهي است.

طالبيان افزود: يكي از اتفاقاتي كه پيش از ثبت جهاني منطقه حفاظت شده ارسباران بايد مورد تأكيد قرار بگيرد، مديريت يكپارچه دستگاه‌ها و مسئولان استاني در جهت ساماندهي منطقه ارسباران است؛ به‌طوري كه اگر به لحاظ مديريتي هماهنگ عمل كنيم و داراي برنامه جامع و هدفمند باشيم نه‌تنها اين منطقه ارزشمند در فهرست آثار ميراث جهاني ثبت خواهد شد كه جوامع محلي از منافع درازمدت و پايدار آن نيز بهره‌مند مي‌شوند.

وي گفت: ثبت جهاني مناطق طبيعي و ميراث فرهنگي براي كشورها بسيار حائز اهميت است؛ چراكه با ثبت جهاني مواريث طبيعي و فرهنگي نه‌تنها توسعه كيفي ايجاد مي‌شود بلكه به واسطه گردشگري پايدار و اقتصاد با ثبات در منطقه معيشت مردم نيز بهبود پيدا مي‌كند.

اسماعيل جبارزاده، استاندار آذربايجان شرقي نيز در اين نشست اعلام كرد: تا پيش از ورود ارزيابان يونسكو به منطقه حفاظت شده ارسباران، تمامي اقدامات و هماهنگي‌ها براي رفع موانع موجود انجام مي‌شود. وي با اعلام آمادگي استان آذربايجان‌شرقي براي حفظ جنگل‌هاي ارسباران گفت: تمامي دستگاه‌هاي استاني كمك خواهند كرد تا بازديد ارزيابان اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت با مشكل مواجه نشود.

استاندار آذربايجان‌شرقي افزود: آماده‌سازي‌ افكار عمومي براي پذيرش اين اتفاق كه ثبت جهاني آثار فرهنگي و طبيعي محدوديت نيست بلكه موجب توسعه پايدار و معيشت بهتر است در جهت تحقق اهداف ثبت جهاني منطقه حفاظت شده ارسباران بسيار مهم است.

قلي‌الله قلي‌زاده، نماينده مردم كليبر و خداآفرين و هوراند نيز در اين نشست تخصصي به پيگيري ايجاد رديف اعتباري مستقل براي پايگاه ثبت جهاني جنگل‌هاي ارسباران اشاره كرد. وي تأكيد كرد: بسته‌هاي آموزشي با توجه به نمونه‌هاي مختلف جهاني امري مهم در آگاهي‌بخشي و ظرفيت‌سازي‌ جوامع محلي و آماده‌سازي‌ افكار عمومي است.

مقدسي، قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري نيز در اين نشست با اشاره به معيشت و وضعيت اقتصادي روستاييان ساكن در منطقه گفت: به‌دنبال الگوسازي هستيم تا بعد از ثبت جهاني برنامه‌هاي درازمدت در شوراي استان و پس از آن در مراجع بالاتر مطرح شوند.

فرماندار خدا‌آفرين نيز در اين نشست با اشاره به‌وجود 47روستاي داراي استقرار در منطقه حفاظت شده ارسباران، بر ضرورت مديريت يكپارچه، ايجاد تعادل و گردشگري پايدار بر تهيه برنامه جامع و هدفمند به‌منظور تفكيك محدوده گردشگري و حريم منطقه حفاظت شده ارسباران تأكيد كرد.

کد خبر 378641

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha