همشهری آنلاین: وزیر بهداشت در مراسم کمپین شهروند سالم گفت:‌ اقدامات موثر شهرداری‌تهران در حوزه سلامت می‌‌تواند برای سایر شهرهای کشور، الگو باشد.

هاشمی

هاشمی

به گزارش همشهري‌آنلاين  دكتر سید حسن هاشمی كه در مراسم کمپین شهروند سالم در سازه‌های شهری با موضوع سلامت و در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی در محله سرچشمه تهران، سخن مي‌گفت، افزود:‌ اهتمام شهرداری تهران و سازمان‌زیباسازی به فعالیت های‌اجتماعی در کنار فعالیت‌های عمرانی بسیار مهم و اثر‌گذار است.

وزير بهداشت گفت: اگر مردم سالم باشند، می‌توانند در مسیر رشد و اعتلای باورهای ایرانی،‌ پیشرفت کنند.

هاشمي از حضور خود در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی در سرچشمه،‌ ابراز خرسندي كرد و گفت: این مجموعه برای من یادآور شهدای فاجعه تروریستی هفتم تیر سال ۱۳۶۰ به عنوان افرادي الگو، موفق و کارآمد است.

وزير بهداشت افزود:‌ این مجموعه، یادآور شهیدان باهنر، بهشتی، عباس پور، قندی، منتظری و فیاض بخش است. این افراد شیفته خدمت به مردم بودند و نه تشنه قدرت.

هاشمي گفت:‌ رسانه ها نقش مهمي در اطلاع رساني و آگاه سازي مردم در حوزه سلامت دارند اما بعضی مواقع، فضای سیاست زده ما نقش اصلی رسانه ها، که اطلاع رسانی و خدمت به مردم است را منحرف می‌کند.

او نقش هنرمندان کارگاه طراحی شهروند سالم براي اکران در سازه‌های شهری، را در ارتقای فرهنگ سلامت، بسیار موثر توصيف كرد.

  • كاهش مرگ نابهنگام مردم تا 10 سال آینده

در مراسم کمپین شهروند سالم در سازه‌های شهری،معاون بهداشتي وزير بهداشت هم گفت: قصد داريم،‌ تا مرگ نابهنگام مردم را تا ده سال آینده به میزان 25 درصد کاهش دهیم.

دكتر علي اكبرسياري،‌ برضرورت مشارکت مردم براي صیانت از سلامت خود تاكيد كرد و گفت: سلامت یعنی برخورداری از سلامت جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی، برای تحقق این هدف وزارت بهداشت ، 4استراتژی دارد.

او همکاری بخش‌های تاثیر گذار در سلامت را یکی از استراتژی‌های وزارت بهداشت بیان کرد و افزود: عدالت به معنای دسترسی مردم به خدمات با کیفیت، حفاظت مالی از مردم در برابر هزینه‌های سلامت و استفاده از تکنولوژی‌های مناسب و ارزان از استراتژی‌های وزارت بهداشت است.

سياري، از بیماری فشار‌خون بعنوان یکی از عوامل بیولوژیک در به خطر انداختن سلامت نام برد و گفت: در کشور 10 میلیون نفر مبتلا به فشار خون هستند که 50 درصد آنها از بیماری خود خبر ندارند به عبارت ديگر، 92 هزار مرگ به صورت مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با فشار خون است.

معاون بهداشت بر ضرورت تغییر در سبک تغذیه و استفاده از غذای سالم تاکید کرد و اظهار داشت:‌مصرف سیگار و کم تحرکی خطر ابتلا به سرطان ریه را 23 برابر و سکته قلبی را چهار برابر افزایش می‌دهد.

سياري افزود: مردم در ايران،‌ روزانه 10 تا 12 گرم نمک مصرف می‌کنند این در حالی است که سالمندان باید زیر سه گرم نمک و جوانان زیر پنج گرم نمک مصرف کنند.

او گفت: درحالي كه باید روزانه 25 گرم قند مصرف کنیم اما تنها در یک آبمیوه صنعتی 25 گرم قند وجود دارد.

سیاری افزود: در کشور ، 7میلیون و 300 هزار نفر مبتلا به قند خون بالا هستند و 5 میلیون مبتلا به دیابت هستند که نیمی از آنها از دیابت خود خبر ندارند،‌علاوه بر اين ، در ایران 24 میلیون نفر با اضافه وزن و چاقی روبرو هستند.

او به حوادث ترافیکی هم اشاره كرد و گفت: روزانه 54 نفر از جوانان در اثر حوادث ترافیکی فوت می‌کنند ، 110 نفر در اثر حوادث ترافیکی دچار معلولیت می‌شوند و هفته‌ای 300 نفرهم به دلیل این حوادث فوت مي‌كنند.

معاون وزير بهداشت گفت: هنرمندان، در پيشگيري و ارتقا سلامت، ‌نقش بسيار تاثيرگذاري دارند.

مراسم کمپین شهروند سالم،‌ با همكاري وزارت بهداشت، شهرداري تهران و تعدادي از هنرمندان به ويژه گرافيست‌ ها برگزارشد. در اين كمپين گرافيست‌ها با استفاده از هنر و طراحی‌ های گرافیکی پیام ‌های آموزنده سلامت را به اطلاع مردم مي‌رسانند.

در این کارگاه حدود 80 نفر از دانشجویان رشته گرافیک و رشته های مرتبط دیگر حضور دارند و طرح‌های خود را با محوریت موضوع هایی که وزارت بهداشت اعلام کرده است ،ارائه می‌کنند . طرح ‌های برگزیده در ابعاد مختلف در بیلبوردهای شهری در معرض دید مردم قرار می‌گیرد.

وزارت بهداشت محورها و جمله های‌ مختلفی را برای استفاده در طرح‌های گرافیکی به طراحان این کارگاه پیشنهاد داده است. پیشگیری از مصرف بیش از حد نمک، کاهش مصرف مواد قندی، روغن و نیز پیشگیری از ایدز از جمله مهمترین آنهاست.

کد خبر 319435

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha